אמנות השיר: בירושלים אור חדש
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: בירושלים אור חדש

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט "ירושלים אור חדש".

בירושלים אור חדש – מילים וביצועים

סימן:
אברם טויל; אותיות השם עולות מן המילה השנייה בכל מחרוזת, מיד לאחר מילת הקבע "בִּירוּשָׁלַיִם" הפותחת את כל המחרוזות.

מבנה וחריזה:
שיר סטרופי [=שיר העשוי מחרוזות מחרוזות] במבנה מעין אזור [=מבנה הכולל בתוכו מערכת חריזה כפולה: חריזה קבועה בסופי המחרוזות, וחריזה פנימית מתחלפת ממחרוזת למחרוזת]. לפיוט "מדריך" [=טורי פתיחה] בן שלושה טורים, והוא הקובע את מילת הקבע שבסופי המחרוזות – "קֹדֶשׁ". כך, מילות הפתיחה והחתימה של כל מחרוזת קבועות מראש, ומעניקים מסגרת משותפת למחרוזות השונות. טור הפתיחה של כל מחרוזת אינו מחולק לצלעות, אך הוא קובע את חריזת כל הצלעות באותה מחרוזת, למעט המחרוזת האחרונה, החורזת במרכיב הקבוע. כך למשל במחרוזת השנייה:

בִּירוּשָׁלַיִם רַעֲנָן בִּזְבוּלִי
אֵשֵׁב וְדִגְלִי אָרִים בְּמִגְדָּלִי
וְשַׁעֲרֵי גְבוּלִי פְּתַח יוֹמִי וְלֵילִי
כִּי שָׁלוֹם בְּחֵילִי וְהַשַּׁלְוָה בְּאָהֳלִי
וְאֶשְׂמַח בְּגוֹרָלִי וְאָחוֹל בְּמָחוֹלִי
וְאָז יִרְאוּ קְהָלִי בְּשׁוּבְךָ לְהֵיכָלִי
הֲלִיכוֹת אֵלִי מַלְכִּי בַּקֹּדֶשׁ

משקל:
משקל הברתי־דקדוקי [=צורת משקל המבליעה שוואים נעים וחטפים בתנועות הסמוכות להם, ואינה מונה אותם כהברה לעצמם; שיטה זו, בצד השיטה הכמותית, מאפיינת את שירת הקודש בספרד]. ברוב הצלעות 5 הברות (לא כולל מילת הפתיחה הקבועה). נדגים את המשקל באותה מחרוזת שבה הדגמנו לעיל את החריזה: