קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

אמנות השיר: קול אהלה תתיפח
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: קול אהלה תתיפח

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט "קול אהלה תתיפח".

 

קול אהלה תתיפח – מילים וביצועים

סימן:
חביב.

מבנה וחריזה:
שיר סטרופי 
[=שיר עשוי מחרוזות מחרוזות] בתבנית מעין אזור [=תבנית המשלבת בחריזתה מרכיב קבוע בסופי המחרוזות, בצד מרכיב משתנה בגוף המחרוזות]. לשיר שני טורי פתיחה קצרים (מכונים: "מדריך")המשמשים לסירוגין כרפרין [ = פזמון חוזר] בסופי המחרוזות. סכמת החריזה בשיר משוכללת: שש-תת // אאא-שש / שש // בבב-תת / תת // גגג-שש / שש // וכן הלאה.

משקל:
משקל כמותי [=שיטת משקל שאומצה בקרב משוררי ספרד העברית בהשפעת השירה הערבית בת הזמן. הוא מבוסס בעיקרו על אבחנה בין תנועות באורכים שונים: לתנועה ארוכה תיחשב כל הברה הפותחת בשווא נע או חטף, שלאחריו תנועה "רגילה" כלשהי; תנועה ארוכה מכונה "יתד", וסימנה: U–. לתנועה קצרה תיחשב כל הברה הכוללת תנועה "רגילה" שאין לפניה שווא נע או חטף; זו תכונה, בפשטות, "תנועה", וסימנה: –]בכל צלע בפיוטנו סדר היתדות והתנועות הוא כדלהלן – שתי תנועות, יתד, ארבע תנועות. נדגים זאת לאורך כל המחרוזת הראשונה: