קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

סיור מודרך בפיוטי הסליחות הספרדיות
אתר הפיוט והתפילה

סיור מודרך בפיוטי הסליחות הספרדיות

חנה פתיה

סיור סליחות מודרך, צעד אחר צעד, בין פיוטי הסליחות השונים. מוזמנים ומוזמנות להצטרף לסיור. דרגת קושי: לכל המשפחה.

אל סדר הסליחות הספרדי – מילים וביצועים

מה שרים בעצם בסליחות? ממה מורכב סדר אמירתן? מלבד אדון הסליחות, שכולם יודעים לזהות, יש לא מעט פיוטים וקטעי תפילה שהחזן והמתפללים ממלמלים ושרים. אז איך מתמצאים בתוך סדר הסליחות?
לטובת אלו מבינינו שרוצים להכיר, אולי להתכונן לקראת סיור סליחות או השתתפות בהן, וגם למי שרוצה להיזכר בטעם ובצליל של הקולות – הנה סיור היכרות קצרצר בין פיוטי הסליחות המרכזיים, וגם כמה מילים על מה שביניהם.

התעוררנו, הגענו
סדר הסליחות נפתח בפיוט התעוררות – "בן אדם מה לך נרדם" – אלו המילים הראשונות שאותן שר, או שומע, מי שהשכים לפנות בוקר או שנשאר ער עד לאחר חצות לומר סליחות.
הנה ביצוע רוקיסטי של הפיוט עם כנסיית השכל וליאור אלמליח:

בבית הכנסת זה נשמע כמובן קצת אחרת, בכל זאת מתחשבים במי שזה עתה קם משנתו... 

להאזנה>>

אז הנה אנחנו כאן, ערים, צלחנו את הפיוט הראשון.

עכשיו מגיע מקבץ של כמה פיוטי תחינה עתיקים, שביניהם משובצת אמירת פסוקי י"ג מידות רחמים. פיוטי התחינה האלו נאמרים גם במשך השנה, אלא שבימים הנוראים יש להם נעימה מיוחדת. הנה למשל אחד מהם – "תמהנו מרעות" – בלחן הבבלי של הימים הנוראים. שימו לב למילים: ת"ָּמַהְנוּ מֵרָעוֹת / תָּשַׁשׁ כֹּחֵנוּ מִצָּרוֹת // שַׁחְנוּ עַד לִמְאֹד / שָׁפַלְנוּ עַד עָפָר //"

להאזנה>>

כאמור, בין פיוט תחינה למשנהו, אומרים את פסוקי י"ג מידות רחמים של האל, ואותן מקדים תמיד פיוט עתיק "אל מלך יושב על כסא רחמים". הקטעים האלו הם המרכז והמוקד של סדר אמירת הסליחות. הקטעים האלו, שאינם מפותחים מבחינה מוזיקלית, נושאים בתוכם את מהותה של תפיסת הסליחה והמחילה. במרכזם עומד מדרש חז"ל שעל פיו, כשהקדוש ברוך הוא בא לשפוט את ברואיו, הוא יושב בכיסא דין, כלומר מידת הדין מתוחה. אך כשהוא שומע את קול השופר עולה מביניהם, מיד הוא עובר לכיסא רחמים, והופך את מידת הדין למידת הרחמים.

הקטעים האלו נאמרים כולם בעמידה ובדרך כלל בשירה משותפת של הציבור.

הנה למשל הקלטה של אמירת י"ג מידות בבית כנסת "החורבה" בעיר העתיקה בירושלים, בחודש אלול תש"ע

להאזנה>>

וידוי ותפילה

עדיין בעמידה, אומרים את הווידוי – הפעם בלחש. אף על פי שהנוסח הוא נוסח קבוע, כל אחד ואחת מתוודה על חטאיו באופן אישי, בשקט, בינו לבין עצמו, מתוודה ומבקש מחילה

אחרי הווידוי מגיע קטע תפילה קצר, שמורכב מבקשות על פי סדר הא"ב – "אלוהינו שבשמיים – ברך את לחמנו ואת מימינו... בשרנו בשורות טובות... זוכרנו בזכרון טוב מלפניך... כותבנו בספר חיים טובים... רפא כל חולי עמך ישראל... שמע קולנו וקבל תפלתנו ברצון".

עננו

והנה אנו מגיעים לאחד מרגעי השיא בסליחות, לפחות עבור הילדים והסולנים החובבים – 'עננו אלוהי אברהם עננו' – זה הפיוט שכל אחד רוצה לשיר בו לפחות שורה אחת... בדרך כלל מכבדים קודם את הוותיקים שבחבורה, ואז מתחילים "לחלק סולו" לילדים. כמובן שככל שיש פחות מתפללים בבית הכנסת, כך יש לך יותר סיכוי לקבל סולו. מן הסתם לא תזיק קִרבה לאחת הדמויות המרכזיות בבית הכנסת. גם קול נעים עשוי לעזור...

אגב, הלחן נשמע כמעט זהה במרבית הקהילות.

וישנו גם הלחן החדש שמאיר בנאי חיבר לפיוט המפורסם הזה:

להאזנה>>

ומי שמכיר ודאי זוכר שסופו של "עננו" מוביל באופן טבעי ומוכר אל פיוט הסליחות האולטימטיבי, בדרך כלל הקהל מסתער על השיר הזה וכולם שרים אותו ביחד. זה לא שיר לשירת סולו...

אחרי שכולם מכלים את קולם ואת מרצם ב"אדון הסליחות" משתרר שקט בית הכנסת והחזן עובר לקטעי תפילה קצרים.

יה שמע אביוניך

בעשרת ימי תשובה, כלומר הימים שבין ראש השנה ליום כיפור, מתווספים כאן שני פיוטים – "אל רחום שמך" ופיוט יפהפה ואהוב של ר' יהודה הלוי – "יה שמע אביוניך": "יָהּ שְׁמַע אֶבְיוֹנֶיךָ / הַמְחַלִּים פָּנֶיךָ / אָבִינוּ לְבָנֶיךָ / אַל תַּעְלֵם אָזְנֶךָ // יָהּ עַם מִמַּעֲמַקִּים / יִקְרְאוּ מֵרוֹב מְצוּקִים / אַל נָא תְּשִׁיבֵם רֵקִים / הַיּוֹם מִלְּפָנֶיךָ // ... דִּמְעַת פְּנֵיהֶם תִשְׁעֶה / וְתֶאֱסוֹף עֵדֶר תּוֹעֶה / וְתָקִים לְךָ רוֹעֶה / וּפְקוֹד בְּטוֹב צֹאנֶךָ".

להאזנה>>

אנחנו מתקרבים אל השליש האחרון. כאן אנחנו נתקלים בפיוט ממוצא "אשכנזי" שחדר אל כל מחזורי הסליחות – "אם אפס רובע הקן" – פיוט העוסק בעקֵדת יצחק – נושא שפייטני אירופה הרבו לכתוב עליו. הפיוט הזה אהוב על החזנים והפייטנים שאוהבים לסלסל בו כיד הווירטואוזיות הטובה עליהם. ביצוע של פיוט כזה עשוי לארוך לא מעט דקות...

להאזנה>>

חשבון נפש

ואם פתחנו את הסליחות בפיוט "התעוררות", אנו פוגשים עתה בפיוט של "התבוננות וחשבון נפש", שגם הוא זכה לביצועים של אמנים עכשוויים כמו מאיר בנאי וערן צור. ולא בכדי. המילים הן על־זמניות, מדברות לאדם באשר הוא: "בְּזָכְרִי עַל מִשְׁכָּבִי זְדוֹן לִבִּי וַאֲשָׁמָיו / אָקוּמָה וְאָבוֹאָה אֶל בֵּית אֱלֹהַי וַהֲדוֹמָיו // ... מַה יִתְאוֹנֵן וְיֹאמַר מַה יְדַבֵּר וְיִצְטַדָּק // יְצִיר חֹמֶר אֲשֶׁר תָשׁוּב גְּוִיָּתוֹ כְּאָבָק דַּק..."

זהו, הגענו כמעט לסוף הסיור. פה מסתתר לו פיוט עתיק בארמית, שבדרך כלל החזן ממלמל אותו יחד עם הקהל, אבל אם הוא לא ממהר ונחה עליו הרוח, תזכו לשמוע אותו בלחן עדין ומתחטא, ממש כמו המילים:מַחֵי וּמַסֵּי מֵמִית וּמֵחֵי מַסִּיק מִן שְׁאוֹל לְחַיֵּי עַלְמָא [מכה ומרפא, ממית ומחיה מעלה מהשאול לחיי עולם]. 

להאזנה>>

סוף המסע

הגענו לסוף המסע. תחנה אחרונה. פיוט על סדר הא"ב, מה שאומר שיש לו 22 בתים (ואפילו 23, שני בתים עם האות תי"ו) – אז מה עושים עם פיוט כל כך ארוך? מגוונים – מחליפים לחן כל כמה בתים, שרים לסירוגין בית סולן ובית קהל, מחליפים בין הסולנים, הכל קצת יותר נינוח לקראת הסוף

"אֵלֶיךָ ה' נָשָׂאתִי עֵינַי שְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנַי כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ".

להאזנה>>

והנה כאן תוכלו לעקוב אחרי כל תחנות הפיוט בסיור שלנו גם בוידאו, שנה טובה!

 

 .חנה פתיה הייתה עורכת המשנה של אתר הזמנה לפיוט