קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

פרשת וזאת הברכה

פרשת וזאת הברכה

אש דת

ספר "אש דת", תרס"ד



 לעיון בספר באתר "HebrewBooks"
 

ספר "אש דת", תרס"ד

לעיון בספר באתר "HebrewBooks"

 

פרשת "וזאת הברכה" היא הפרשה האחרונה בתורה, אותה קוראים בשמחת תורה. בזאת מסתיים מחזור קריאת התורה ונפתח מחזור חדש בקריאת פרשת בראשית.

​בסיומה של התורה משה רבנו נפרד משבטי ישראל ומברך אותם. בפתיחת דבריו הוא משבח את ה' נותן התורה ואת ישראל שקיבלוה.

"ה' מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ, הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן, ואָתָה מֵרִבְבֹת קֹדֶשׁ, מִימִינוֹ, אשדת (אֵשׁ דָּת) לָמוֹ. אַף חֹבֵב עַמִּים, כָּל-קְדֹשָׁיו בְּיָדֶךָ, וְהֵם תֻּכּוּ לְרַגְלֶךָ, יִשָּׂא מִדַּבְּרֹתֶיךָ. תּוֹרָה צִוָּה-לָנוּ, מֹשֶׁה: מוֹרָשָׁה, קְהִלַּת יַעֲקֹב" (דברים לג, ב-ד).

מסביר רש"י:

ב) ויאמר ה' מסיני בא -

פתח תחלה בשבחו של מקום ואחר כך פתח בצרכיהם של ישראל. ובשבח שפתח בו יש בו הזכרת זכות לישראל וכל זה דרך ריצוי הוא, כלומר כדאי הם אלו שתחול עליהם ברכה:

מסיני בא -

יצא לקראתם כשבאו להתייצב בתחתית ההר כחתן היוצא להקביל פני כלה, שנאמר (שמות יט, יז) לקראת האלוהים, למדנו שיצא כנגדם:

וזרח משעיר למו -

שפתח לבני עשו שיקבלו את התורה ולא רצו:

הופיע -

להם:

מהר פארן -

שהלך שם ופתח לבני ישמעאל שיקבלוה, ולא רצו:

ואתה -

לישראל מרבבת קדש - ועמו מקצת רבבות מלאכי קדש, ולא כולם ולא רובם, ולא כדרך בשר ודם שמראה כל כבוד עשרו ותפארתו ביום חופתו:

אש דת -

שהייתה כתובה מאז לפניו באש שחורה על גב אש לבנה, נתן להם בלוחות כתב יד ימינו.

דבר אחר:

אש דת -

כתרגומו, שנתנה להם מתוך האש.

התורה מכונה אש דת כיון שנכתבה באש, או מפני שנתנה באש. מחברים רבים קראו לחיבוריהם בשם אש דת. כאן ניתן לראות את ספר אש דת של מנחם מענדיל בן זאב וואלף.