פרשת וישב

פרשת וישב

תולדות יעקב יוסף

לעיון בספר

לעיון בספר

פרשת וישב מתחילה כך: "וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב, בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן. אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן, וְהוּא נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי אָבִיו; וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-דִּבָּתָם רָעָה, אֶל-אֲבִיהֶם" (בראשית לז, א-ב).

​שני הפסוקים הללו בנויים כהנגדה לפרק הקודם הדן בתולדות עשו:

"וַיֵּשֶׁב עֵשָׂו בְּהַר שֵׂעִיר, עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם. וְאֵלֶּה תֹּלְדוֹת עֵשָׂו, אֲבִי אֱדוֹם, בְּהַר, שֵׂעִיר" (בראשית לו, ח-ט).

בניגוד לעשו שעזב את ארץ כנען והתיישב בשעיר, יעקב נשאר בארץ מגורי אביו. בשונה מתולדות עשו, שמתוארת כרשימה גנאלוגית חתומה וקצרה, מתארת התורה בהרחבה את סיפורם של בני יעקב. אמרנו בני יעקב, אבל בפועל התורה פותחת ביוסף. מה עם אחד עשר אחיו? שאלות אלו העסיקו את פרשני המקרא שנתנו תשובות שונות.

רש"י מסביר:

אלה תולדות יעקב -

אלה של תולדות יעקב, אלה ישוביהם וגלגוליהם עד שבאו לכלל יישוב. סבה ראשונה יוסף בן שבע עשרה וגו' על ידי זה נתגלגלו וירדו למצרים. זהו אחר פשוטו של מקרא להיות [דבר] דבור על אופניו.

אבן עזרא מפרש:

"והטעם אלה תולדות יעקב – אלו המאורעות שאירעו לו והמקרים שבאו עליו. מגזרת מה ילד יום".

הרשב"ם מקדים לפירושו לפרשה הקדמה ארוכה על החשיבות של 'פשוטו של מקרא'. לאחר מכן הוא דוחה את הפירוש של אבן עזרא בחריפות. "אלה המקראות ומאורעות שאירעו ליעקב. והנה זה הבל הוא, כי כל אלה תולדות האמורים בתורה ובכתובים יש מהם שמפרש בני האדם ויש מהם רבים שמפרשים בני בנים, כאשר פירשתי באלה תולדות נח". גם בפרשתנו מעדיף הרשב"ם לראות במילה 'תולדות'. תולדות של התולדות כי הרי התורה כבר ספרה על הולדתם של השבטים. "ועתה כותב אלה תולדות יעקב בני בניו שהיו שבעים והיאך נולדו. כיצד יוסף היה בן שבע עשרה שנה ונתקנאו בו אחיו ומתוך כך ירד יהודה מאת אחיו והיה לו בנים בכזיב ובעדולם שלה ופרץ וזרח ונתגלגל הדבר שיוסף הורד מצרימה ונולדו לו במצרים מנשה ואפרים ושלח יוסף בשביל אביו וביתו עד שהיו שבעים, וכל זה היה צריך משה רבנו לכתוב שעל זה הוכיחם בשבעים נפש ירדו אבותיך וגו'".


הרמב"ן דוחה הן את פירוש רש"י והן את פירושו של אבן עזרא ונותן פירוש משלו:

"והנכון בעיני כי אלה תולדות יעקב, יוסף ואחיו אשר יזכיר, ואחז הכתוב דרך קצרה בשמותם, שכבר הזכירם למעלה, אבל אמר אלה תולדות יעקב, יוסף ואחיו, אשר אירע להם ככה. ואפשר גם כן שירמוז "אלה" את כל הנזכרים בספר הזה, שבעים נפש ירדו אבותיך מצרימה, כי כאשר הזכיר "באלה תולדות עשו" בנים ובני בנים מלכים ואלופים כל אשר היו בהם עד זמן התורה, כן ימנה בתולדות יעקב בניו ובני בניו וכל זרעו, רק יזכיר בהם הפרטים בתולדותם."

פירוש מעניין יש לרבי עובדיה ספורנו:

"אֵלֶּה תּלְדות יַעֲקב. מְארְעותָיו וְיַלְדֵי יום עָלָיו אַחַר שֶׁיָּשַׁב שָׁם. כִּי מֵאָז שֶׁיָּצָא מִבֵּית אָבִיו הָיוּ עִנְיָנָיו כְּמו קורות אֲבותֵינוּ בְּגָלוּת רִאשׁון, וּמֵאָז שֶׁחָזַר אֶל אֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו הָיוּ קורותָיו כְּמו שֶׁקָּרָה לַאֲבותֵינוּ בְּבַיִת שֵׁנִי וְחֻרְבָּנו וְגָלוּתו וּגְאֻלָּתו לְקֵץ הַיָּמִין".

רבי ישראל בעל שם טוב (תנ"ח-תק"ך; 1760-1698), מייסד תנועת החסידות, לא העלה את דברי תורתו על הכתב. רעיונותיו והגיגיו נרשמו על ידי תלמידו רבי יעקב יוסף הכהן (תנ"ה-תקמ"ב; 1782-1695). בספרו תולדות יעקב יוסף מובאות מאות מימרות מתורתו של הבעל שם טוב. הספר נדפס לראשונה בקוריץ תק"ם (1780). מעבר לשער הובא פסוק מפרשתנו המתאר את מערכת היחסים בין שני האישים 'וישראל אהב את יוסף'.

 

איש מצליח, מצליח מאזוז, תל אביב, 1969



 לצפייה בכתב היד

איש מצליח, מצליח מאזוז, תל אביב, 1969

לצפייה בכתב היד

בפרשת וישב מסופר על יוסף הגולה למצרים, השומר על מורשתו, גם כשהוא מנותק ממשפחתו והרחק ממולדתו. יוסף זוכה להשגחה מיוחדת מצד הקדוש ברוך הוא: "וַיְהִי ה' אֶת-יוֹסֵף וַיְהִי אִישׁ מַצְלִיחַ וַיְהִי בְּבֵית אֲדֹנָיו הַמִּצְרי" (בראשית לט, ב).

​במדרש רבה מובא משל: "אמר ר' יודן: לבהמי שהיה לפניו שתים עשרה בהמות טעונות יין, נכנסה אחת מהם לחנותו של עובד כוכבים, הניח י"א והלך לו אחריה. אמרו לו: מה אתה מניח י"א והולך לך אחרי האחת? אמר להם: אלו ברשות הרבים הם ואיני חושש להן שמא יעשה יין נסך. כך, אלו גדולים וברשות אביהם, אבל זה שהוא קטן וברשות עצמו לפיכך ויהי ה' את יוסף" (בראשית רבה, פו, ד).

חז"ל מצאו נקודות דמיון רבות בין האב יעקב והבן יוסף:

"אמר רבי שמואל בר נחמן:
אלה תולדות יעקב, יוסף
לא היה צריך קרא למימר כן, אלא אלה תולדות יעקב ראובן.
אלא מה ת"ל יוסף?
אלא שכל מה שאירע לזה, אירע לזה.
מה זה נולד מהול,
אף זה נולד מהול.

מה זה אמו עקרה,
אף זה אמו עקרה.

מה זה אמו ילדה שנים,
אף זה אמו ילדה שנים.
מה זה בכור,
אף זה בכור.

מה זה נתקשה אמו בלידה,
אף זה נתקשה אמו בשעת לידה.

מה זה אחיו שונא אותו,
אף זה אחיו שונאים אותו.
מה זה אחיו בקש להרגו,
אף זה בקשו אחיו להרגו.

מה זה רועה,
אף זה רועה.

זה נשטם,
וזה נשטם.
זה נגנב שתי פעמים,
וזה נגנב שתי פעמים.

זה נתברך בעושר,
וזה נתברך בעושר.

זה יצא לחוצה לארץ,
וזה יצא לחוצה לארץ.
זה נשא אשה מחוצה לארץ,
וזה נשא אשה מחוצה לארץ.

זה הוליד בנים בחוצה לארץ,
וזה הוליד בנים בחוצה לארץ.

זה ליווהו מלאכים,
וזה ליווהו מלאכים.
זה נתגדל על ידי חלום,
וזה נתגדל ע"י חלום.

זה נתברך בית חמיו בשבילו,
וזה נתברך בית חמיו בשבילו.

זה ירד למצרים,
וזה ירד למצרים.
זה כלה את הרעב,
וזה כלה את הרעב.

זה משביע,
וזה משביע.

זה מצוה,
וזה מצוה.

זה מת במצרים,
וזה מת במצרים.

זה נחנט,
וזה נחנט.

זה העלו עצמותיו,
וזה העלו עצמותיו"

(בראשית רבה פד. ו).

בזכות יעקב התברך בית לבן ובזכות יוסף התברך בית פוטיפר. יוסף הוא איש מצליח. גם בבית הסוהר נאמר עליו: "אֵין שַׂר בֵּית-הַסֹּהַר רֹאֶה אֶת-כָּל-מְאוּמָה בְּיָדוֹ בַּאֲשֶׁר ה' אִתּוֹ וַאֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה ה' מַצְלִיחַ" (שם, לט, כג).

הרב מצליח מאזוז (תרע"ב-תשל"א; 1971-1911) נולד בג'רבה כנצר למשפחת רבנים. כיהן כראש ישיבה ודיין בג'רבה. בשנת תשכ"ט החל להדפיס בג'רבה את ספרו 'איש מצליח' שאלות ותשובות. ההדפסה הסתיימה לאחר שנרצח בתל אביב תשל"ד. בשנים שלאחר מכן המשיך בנו רבי מאיר מאזוז (נאמ"ן ס"ט) בהדפסת חלקים נוספים וספרים אחרים של אביו הגדול.

לפניכם סריקה של הספר איש מצליח שנדפס בתל אביב, 1969.