לפלגות ראובן
פרשת מטות ופרשת מסעי הן שתי הפרשות החותמות את ספר במדבר. בחלק השני של פרשת מטות מסופר על המשא ומתן שניהלו בני גד ובני ראובן עם משה רבינו, בבקשה להתנחל בעבר הירדן המזרחי. בסופו של דבר אישר משה את בקשתם:
"וַיִּתֵּן לָהֶם משֶׁה לִבְנֵי-גָד וְלִבְנֵי רְאוּבֵן וְלַחֲצִי שֵׁבֶט מְנַשֶּׁה בֶן-יוֹסֵף אֶת-מַמְלֶכֶת סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי וְאֶת-מַמְלֶכֶת עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן הָאָרֶץ לְעָרֶיהָ בִּגְבֻלֹת עָרֵי הָאָרֶץ סָבִיב". (במדבר לב, לג)
מה הניע את בני ראובן, גד ומנשה לבקש נחלה בעבר הירדן המזרחי? מה הקשר בין שבטים אלו?
לדעתי, שבטים אלו חשו מקופחים. ראובן נדחה מבכורתו. בכהונה זכה שבט לוי; במלכות שבט יהודה; ובנחלה כפולה זכה יוסף. גד, הבכור של זלפה, לא זכה בראשות מחנה במדבר. יהודה וראובן, בני לאה, זכו בראשות מחנה. אפרים צאצא של רחל זכה בראשות מחנה. כך גם דן, בכורה של בלהה.
גד נאלץ להצטרף למחנה ראובן ושמעון. מנשה הבכור נדחה על ידי אפרים הצעיר. עם כיבוש עבר הירדן המזרחי, ראו שבטים אלו הזדמנות לעצמם לזכות ראשונים בנחלה. חז"ל לא ראו זאת בעין יפה:
"דבר אחר, לב חכם לימינו, זה משה. ולב כסיל לשמאלו, אלו בני ראובן ובני גד, שעשו את העקר טפל ואת הטפל עקר, שחבבו את ממונם יותר מן הנפשות, שהן אומרים למשה (במדבר לב, טז ( 'גדרת צאן נבנה למקננו פה וערים לטפנו'. אמר להם משה: אינה כלום, אלא עשו את העקר עקר, תחלה )שם שם, כד) 'בנו לכם ערים לטפכם', ואחר כך 'וגדרת לצנאכם', הוי לב חכם לימינו זה משה, ולב כסיל לשמאלו אלו בני ראובן ובני גד, אמר להם הקדוש ברוך הוא אתם חבבתם את מקניכם יותר מן הנפשות, חייכם אין בו ברכה, עליהם נאמר: (משלי כ, כא) 'נחלה מבהלת בראשונה ואחריתה לא תברך' (במדבר רבה, כב, ח)".