פרשת מטות

פרשת מטות

יתר הבז

כריכת ספר יתר הבז

כריכת ספר יתר הבז

בפרשת מטות מסופר על מלחמת הנקם של ישראל במדין. במלחמה זו תפסו חלוצי הצבא שלל רב. התורה משתמשת בביטויים שונים כדי לתאר את השלל:

"וַיָּבִאוּ אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְאֶל עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֶת הַשְּׁבִי וְאֶת הַמַּלְקוֹחַ וְאֶת הַשָּׁלָל אֶל הַמַּחֲנֶה: אֶל עַרְבֹת מוֹאָב, אֲשֶׁר עַל יַרְדֵּן יְרֵחו." (במדבר לא, יב).

לאחר מכן, מופיע הציווי למנות את הבנות והבהמות שנלקחו ממדין ולחלקן בין הלוחמים לבין שאר בני העם, אשר נשארו במחנה. כפי שנאמר:
"וַיְהִי, הַמַּלְקוֹחַ יֶתֶר הַבָּז, אֲשֶׁר בָּזְזוּ עַם הַצָּבָא: צֹאן, שֵׁשׁ-מֵאוֹת אֶלֶף וְשִׁבְעִים אֶלֶף וַחֲמֵשֶׁת אֲלָפִים".
(במדבר, לא, לב)

את הכינויים השונים של השלל הסביר רש"י:

"בז הוא בזת מטלטלין שאינם תכשיטין, מלקוח אדם ובהמה, ובמקום שכתוב שבי אצל מלקוח שבי באדם, ומלקוח בבהמה." (במדבר לא, יא)

רבי נהוראי ג'רמון נולד בטריפולי (לוב) לאביו רבי יצחק בשנת ת"ס (1700) לערך. כשהיה נהוראי בן 12, נהרג אביו על קידוש ה'. רבי יצחק לומברוזו מתוניס אימץ את היתום.

נהוראי נשא אישה ונמנה על חכמי תוניס. הוא עסק במסחר וזכה לעשירות, עד אשר באו שודדים לביתו, חמסו את רכושו והשחיתו את כתבי היד הרבים בהם רשם את חידושי התורה שלו. רבי נהוראי התנחם במעט כתבים שנותרו ברשותו – חידושים על מסכתות סנהדרין, כתובות, זבחים ומנחות ופיוטים.

רבי נהוראי נפטר בשנת תקמ"ג (1783). בנו, רבי פינחס ג'רמון, הביא לדפוס את חידושיו של אביו בשם 'יתר הבז' בליוורנו בשנת תקמ"ז (1787). ד"ר מיכל שרף-מלאכי ז"ל כתבה ספר על דמותו ופיוטיו של רבי נהוראי ג'רמון.

דברי ירמיהו

דברי ירמיהו, חיים ירמיהו פלנסברג, ווילנא, 1898



 לצפייה בכתב היד

דברי ירמיהו, חיים ירמיהו פלנסברג, ווילנא, 1898

לצפייה בכתב היד

בפרשת מטות, קוראים בהפטרה את 'דברי ירמיהו', שהוא הפרק הפותח של ספר ירמיהו, ספרו של נביא החורבן בסוף ימי הבית הראשון. חז"ל דרשו את שמו של ירמיהו כרמז לחורבן ירמיהו – ירם י-ה עשר מסעות נסעה השכינה:

מכרוב לכרוב,
מכרוב למפתן הבית,
ממפתן הבית לכרובים,
מכרובים לשער הקדמוני,
משער הקדמוני לחצר,

ומחצר למזבח,

וממזבח לגג,
ומגג לחומה,
ומחומה לעיר,
ומעיר להר הזיתים. (ילקוט שמעוני).

אמנם, חז"ל ערכו השוואה מעניינת בין ירמיהו למשה רבנו

נביא אקים להם מקרב אחיהם כמוך.
וכתיב: ולא קם נביא עוד בישראל כמשה – ואת אמרת כמוך?!
אלא כמוך בתוכחות.

אתה מוצא כל מה שכתוב בזה כתוב בזה:
זה נתנבא ארבעים שנה,
וזה נתנבא ארבעים שנה.

זה נתנבא על יהודה וישראל,
וזה נתנבא על יהודה וישראל.

זה עמדו בני שבטו כנגדו,
וזה עמדו בני שבטו כנגדו.

זה הושלך ליאור,
וזה הושלך בבור.

זה הוצל על ידי אמה,
וזה הוצל ע"י עבד.

זה בא בדברי תוכחות,
וזה בא בדברי תוכחות.

בדורות האחרונים התפרסמו שני תלמידי חכמים גדולים שחיברו ספרים בשם 'דברי ירמיהו'. האחד הוא רבי ירמיה לעוו רבה של אויהל. נולד בשנת תקע"א (1811) לאביו רבי בנימין וולף מחבר הספר 'שערי תורה'. כיהן ברבנות בקהילות מגנדורף, וורבוי, אויהל. נפטר בשנת תרל"ד (1874).

השני הוא הרב חיים ירמיהו פלנסברג (תר"ב-תרע"ד; 1914-1841). על תולדות חייו כתב בנו הרב יצחק ישעיהו פלנסברג בהקדמה לספר דברי ירמיהו על ספר שמות, שיצא בוילנא תרפ"ז (1927):

"אם המחבר הזה, מרת טעמא ז"ל, היתה בימי נעוריה עלמה חכמה ויפיפיה ... ותנשא לבחור תורני שהיה אחר כך לסוחר נכבד ... ויחי הצמד הזה שנים בות חיי שלוה ... אך דבר אחד החשיך את אשרם וימרר את חייהם – כי מנע ה' מהם פרי בטן ... עד שנעשתה כבת ארבעים ושבע, אז חשבה מחשבות ועלה על רעיונה להתגרש מאשה ולקחת ממנו גט פטורין, אולי כשתנשא לאיש אחר, תבנה עוד, ויהיה לה ילד. ... אחרי ירחים אחדים נשאה לאיש נכבד ... שמו ר' אברהם פלענסבערג ... והיא כבר קרובה לחמשים ... פעם אחת בליל שבת אחרי אכלם סעודת הלילה, ואישה הלך לבית חברו, נשארה היא יחידה בביתה ... הרכינה ראשה ותרדם. ותרא בחלומה והנה נגש אליה איש, פניו מפיקים רצון ושמחה, ובידו כעין עריבה מכוסה, ויאמר אליה: 'אני ירמיהו הנביא, אל תבכי, הא לך בן ובת'. ויתעלם מפניה. ותקץ והנה חלום. ... ותלד בן בשנת החמישים לימי חייה, בשנת תר"ב, בימי חנוכה ותקרא שמו 'חיים ירמיהו' 'חיים' על שם אביה המנוח הרב ר' חיים ז"ל, והשם 'ירמיהו' הוסיפה לו על שם 'ירמיהו הנביא'. אחרי שנתיים ילדה עוד בת ותקרא את שמה 'חנה צערנא' ותעמוד מלדת".

הרב פלנסברג למד בנעוריו בישיבת וולוז'ין. אחרי נישואיו למד בכולל האברכים בקובנה. כיהן כרב ב עיירות דערשוניישאק, ואלבירישאק ובעיר שאקי. כתב ספרים רבים ובהם: 'שאלות חיים' – שאלות ותשובות, 'דברי ירמיהו' – דרשות, 'מרכבות עמי' – פירוש על שיר השירים. עסק גם בספרות ובפילוסופיה וכתב את ספר 'נזר הנצחון' על אגדת הויכוח של רבי יהושע וסבי דבי אתונה ואגדות רבה בר בר חנה. ופירוש לספר 'אור השם' של רבי חסדאי קרשקש.

לפניכם צילום השער של הספר דברי ירמיהו, ווילנא, 1898.