פרשת ואתחנן

פרשת ואתחנן

שמע ישראל

שמע ישראל, מנחם מנדל כשר, ירושלים, 1980

שמע ישראל, מנחם מנדל כשר, ירושלים, 1980

בפרשת ואתחנן, אנו נפגשים בשתי פרשיות מרכזיות: 'עשרת הדברות' ו'שמע ישראל'. אולם יש הבדל ניכר ביניהן. 'עשרת הדברות' נקראות בציבור שלוש פעמים בשנה בלבד: בפרשת יתרו, בחג השבועות ובפרשת ואתחנן. לעומת זאת את פרשת 'שמע' אנו קוראים לפחות פעמיים ביום בתפילת שחרית ובתפילת ערבית, כפי שנאמר 'בשכבך ובקומך'. פרשה זו נכתבת במזוזה, בתפילין של יד ובתפילין של ראש. הלכות רבות ומנהגים קשורים לפרשה זו. המשנה הראשונה פותחת: "מאימתי קורין את שמע בערבין. משעה שהכהנים נכנסים לאכול בתרומתן עד סוף האשמורה הראשונה דברי ר' אליעזר. וחכמים אומרים עד חצות. רבן גמליאל אומר עד שיעלה עמוד השחר". (ברכות א, א).

מדוע נדחקו 'עשרת הדברות' ממסכת התפילה היהודית? המשנה במסכת תמיד מספרת על סדר העבודה בבית המקדש. לאחר שחיטת התמיד וניתוחו ולפני ההקטרה היו מתפללים: "אמר להם הממונה: ברכו ברכה אחת, והן בירכו. וקראו עשרת הדברים, "שמע" (דברים ו,ד), "והיה אם שמוע" (דברים יא,יג), ו"ויאמר" (במדבר טו,לז) ובירכו את העם שלוש ברכות, אמת ויציב, ועבודה, וברכת כוהנים. ובשבת, מוסיפין ברכה אחת למשמר היוצא" (מסכת תמיד ה, א). על כך מעיר התלמוד: "אמר רב יהודה אמר שמואל אף בגבולין בקשו לקרות כן אלא שכבר בטלום מפני תרעומת המינין. תניא נמי הכי ר' נתן אומר בגבולין בקשו לקרות כן אלא שכבר בטלום מפני תרעומת המינין. רבה בר בר חנה סבר למקבעינהו בסורא אמר לו רב חסדא כבר בטלום מפני תרעומת המינין. אמימר סבר למקבעינהו בנהרדעא אמר לו רב אשי כבר בטלום מפני תרעומת המינין". (ברכות יב א).

היו ניסיונות של אמוראים שונים לקבוע את אמירת 'עשרת הדברות' כחלק מהתפילה בבית הכנסת,. אך הם נדחו 'מפני תרעומת המינין'. רש"י מסביר: "כדי שלא יאמרו לעמי הארץ, ששאר התורה אינה אמת". בנוסחאות לא מצונזרות מוסבר שהמינים הם 'תלמידי ישו'. התלמוד הירושלמי מסביר: "ומפני מה אין קוראים אותן? מפני טענת המינים, שלא יהיו אומרים: אלו לבדם ניתנו לו למשה בסיני".

קשר מעניין בין עשרת הדברות לפרשת שמע מצאנו במדרש ילקוט שמעוני:
"רבי לוי אמר:

מפני שעשרת הדברות כלולות בהם:
אנכי ה' א-לוהיך – שמע ישראל.
לא תשא – ואהבת, מאן דרחים מלכא לא לישתבע בשמיה לשקרא.
זכור – למען תזכרו. זה מצות שבת ששקולה ככל המצוות.
כבד – למען ירבו ימיכם
לא תרצח – ואבדתם מהרה מאן דקטיל מיקטיל
ליבא ועינא תרי סרסורי דעבירה, שנאמר תנה בני לבך לי ועיניך וגו' : לא תנאף – לא תתורו וגו'
אמר הקב"ה: אי יהבת לי לבא ועינא אנא ידע דאנת דידי
לא תגנוב – ואספת דגנך ולא דגן חברך

לא תענה – וכתיב וה' אלהים אמת
אמר הקב"ה: אם העדת על חברך שקר מעלה אני עליך כאלו אתה מעיד עלי שלא בראתי שמים וארץ.

לא תחמוד – וכתבתם על מזוזות ביתך ולא בית חברך.

הרב מנחם מנדל כשר (תרנ"ה-תשמ"ד; 1983-1895) ערך במשך שנים רבות את 'תורה שלמה' והוא התורה שבכתב עם באור תורה שבעל פה. חבור כולל את פרושי התורה, שנאמרו... מזמן קבלת התורה עד סוף זמן האמוראים והסבוראים ותחלת זמן הגאונים <משך אלפים שנה, בערך> [הנמצאים] בכל ספרי רז"ל ובספרים המיוחסים להם, הנמצאים בידינו בדפוס... מה שנאמר בתרגומים, בפשט, בהלכה, באגדה ובדרשות... נסדר על כל פסוק, תיבה ואות שבתורה. לפרשת 'שמע ישראל' ערך כרך מיוחד ובו כל דרשות חז"ל על פרשה זו.

לפניכם צילום השער של הספר שמע ישראל ירושלים תש"ם (1980).

הלבנון

הלבנון, ירושלים, 5.3.1863

הלבנון, ירושלים, 5.3.1863

פרשת השבוע, פרשת ואתחנן, פותחת בתפילתו של משה רבינו המתחנן לזכות להיכנס לארץ ישראל. "אֶעְבְּרָה-נָּא וְאֶרְאֶה אֶת-הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנֹן" (דברים ג, כה).

​משה משתמש במספר ביטויים: הארץ הטובה, ההר הטוב והלבנון. בפשטות, הציון 'לבנון' מכוון לשרשרת ההרים שבצפון מערב ארץ ישראל, בין נהר אל כביר בצפון לבין נהר אל קסמיה בדרום. שרשרת זו, הנמשכת לאורך 160 ק"מ, ברוחב ממוצע של 40 ק"מ, מתחלקת על ידי בקעת הלבנון לשני רכסים: הרי הלבנון ממערב, והרי מול הלבנון ממזרח. וכפי שנאמר בתחילת ספר דברים: "פְּנוּ וּסְעוּ לָכֶם וּבֹאוּ הַר הָאֱמֹרִי וְאֶל-כָּל-שְׁכֵנָיו בָּעֲרָבָה בָהָר וּבַשְּׁפֵלָה וּבַנֶּגֶב וּבְחוֹף הַיָּם אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַלְּבָנוֹן עַד-הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר-פְּרָת" (שם א, ז).

אך רש"י בעקבות הספרי בפרשת פינחס מפרש: "ההר הטוב הזה – זו ירושלים: והלבנון – זה בית המקדש". גם באגדות החורבן שבמסכת גיטין, כשמתואר המפגש בין רבן יוחנן בן זכאי לבין אספסינוס, פונה רבן יוחנן בן זכאי למצביא הרומאי בתואר מלך. כשאספסינוס מתרעם על הכתרתו המוקדמת, עונה לו רבן יוחנן בן זכאי (בתרגום חופשי): "אם אינך מלך, לא תימסר ירושלים בידיך, כי כתוב 'והלבנון באדיר יפול' (ישעיהו י, לד) ואין אדיר אלא מלך, כי כתוב 'והיה אדירו ממנו ומושלו מקרבו יצא' (ירמיהו ל, כא) ואין לבנון אלא בית המקדש שנאמר 'ההר הטוב הזה והלבנון'" (גטין נו, ב).

מה ההסבר לזיהוי "והלבנון זה בית המקדש"?. המהרש"א (רבי שמואל אליעזר איידלש, 1631-1520), רבה של אוסטראה, בחידושיו על אגדות החורבן, כותב: "לפי ענין שלמעלה 'עוד היום בנוב ...' על מפלת סנחריב וחיילותיו נאמר כל הענין [הפסוק והלבנון באדיר יפול]. אך הדרש דהכא משמע ליה למדרש על חורבן המקדש, דאין לבנון אלא מקדש. ומייתי מדכתיב 'ההר הטוב הזה והלבנון' דלא נאמר ההר הטוב בה"א הידיעה, רק על הר המוריה, שכבר נבחר לטוב, מאבותינו אברהם יצחק ויעקב. והלבנון קאי על בנינו של מקדש בהר הטוב הזה, מעצי לבנון. גם כי הוא מלשון בנין או מלבין כפרוש רש"י".

בתלמוד הירושלמי מסכת ברכות מובאת האגדה המפורסמת על יהודי שחרש את שדהו ביום החורבן. עבר שם ערבי והורה לו להתיר את מחרשתו משורו ולהפסיק את עבודתו, כביטוי לאבל על החורבן. אחרי זמן קצר חזר הערבי ואמר לו שירתום מחדש את המחרשה ושישוב לעבודתו, כי נולד הגואל. התלמוד הירושלמי מסיים: "אמר רבי בון: מה לנו ללמוד מן הערבי הזה, ולא מקרא מלא הוא? 'והלבנון באדיר יפול' מה כתיב בתריה? [מה כתוב מיד אחר כך] 'ויצא חוטר מגזע ישי' (ישיעהו יא, א)" (ברכות פ"ב ה"ד).

'הלבנון' הוא שמו של העיתון הראשון שנדפס בירושלים. ראשיתו בתחרות בין המדפיסים בירושלים. רבי ישראל ב"ק (תקנ"ז-תרל"ה; 1874-1797) עבד כמדפיס בברדיצ'ב. עלה לארץ ישראל ופתח דפוס בצפת. כשנחרב בית הדפוס בצפת, עלה לירושלים ופתח בה בית דפוס. בשנים תר"א-תרכ"ג (1863-1841), היה הדפוס של רבי ישראל ב"ק, הדפוס העברי היחיד בירושלים. בשנת תרכ"ג (1863) החלו מיכל הכהן ויואל משה סלומון בהקמת דפוס חדש. בתחילה עסקו בליטוגרפיה (הדפסת עלונים צבעוניים, בטכניקה של דפוס אבן). בהמשך השתתפו עם הרב יחיאל בריל (תקצ"ו-תרמ"ז; 1886-1836) ופתחו בית דפוס שהתחרה בדפוס של רבי ישראל ב"ק. בדפוס זה הוציאו את העיתון הראשון 'הלבנון' שהופיע בראש חודש אדר תרכ"ג (5.3.1863). העיתון זכה להצלחה ואז החליט רבי ישראל ב"ק להוציא עיתון משלו בשם 'חבצלת' שהופיע בי"ד אב תרכ"ג (16.8.1863).

לפניכם צילום השער של הגיליון הראשון של עיתון הלבנון מתוך האתר עיתונות יהודית היסטורית.