חזרה לתוצאות החיפוש

ארכיון עמוס חכם

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
צילום: בוריס כרמי, תאריך לא ידוע,מתוך: ארכיון בוריס כרמי

עמוס חכם (2012-1921), חוקר ופרשן מקרא, נודע כזוכה הראשון בחידון התנ"ך שהתקיים בשנת 1958. חכם נולד בירושלים לאמו נעמי (לבית שפירה) ולאביו ד"ר נח חכם. בינקותו עבר תאונה שפגעה בתפקודו, וכתוצאה מכך הוא לא נשלח לבית הספר וקיבל את כל חינוכו מידי אביו. לאחר פטירת שני הוריו בגיל 22 החל לעבוד כפקיד בבית חינוך עיוורים בירושלים. בשנת 1958 (תשי"ח) זכה בחידון התנ"ך הארצי ולאחר מכן בחידון העולמי. לאחר החידון הפך לאישיות מפורסמת בישראל, למד באקדמיה והחל להעביר שיחות, הרצאות ושיעורים בבמות שונות. חכם כתב מספר מאמרים בתנ"ך ובלשון ופירש כמה מספרי המקרא בהוצאת "דעת מקרא". כמו כן חיבר ערכים עבור האנציקלופדיה העברית. הארכיון של עמוס חכם הופקד בספריה הלאומית בשנת 2021, על ידי בנו ד"ר נח חכם. הארכיון כולל מחברות וכרטסות ובהן רשימות וטיוטות למאמריו ולהרצאותיו, שאלות שחיבר לחידוני התנ"ך לאורך השנים, התכתבות עם ארגונים, אישים פרטיים וילדים, תעודות אישיות ועוד.

סימול
ARC. 4* 2108
תאריך
1930-2007
היקף
3 מטר..
שפה
עברית;
תיאור
הארכיון כולל חומרים שונים אודות מחקרי התנ"ך של עמוס חכם, כולל מחברות וכרטיסיות עם רשימות שונות, הדפסי וטיוטות מאמרים אשר חלקם לא ראו אור, שאלות עבור חידוני תנ"ך, חלקם שודרו ברשות השידור ועבודתו בכתיבת ערכים לאנציקלופדיות וכתיבת פירוש התנ"ך "דעת מקרא". הארכיון כולל גם חומרים אודות חידון התנ"ך הראשון שנערך בשנת 1958 ואשר בו זכה עמוס חכם. כולל מכתבי ברכה, תעודות, מענקים ומלגות. בארכיון גם התכתבות עם מוסדות, אישי ציבור, אנשים פרטיים וילדים, בין היתר עם בקשות לעזרה סוציאלית, מכתבים עם שאלות שונות בתנ"ך או בקשות לעזרה באיתור פסוקים מתאימים.
מיקום
  • מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית
כותר ארכיון עמוס חכם.
כותרים נוספים English title: Amos Hacham Archive.
הערת ציטוט ARC. 4* 2108 ארכיון עמוס חכם, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
מתוך ארכיון עמוס חכם.
רמת התיאור Fonds Record
תקציר ביוגרפי עמוס חכם (1921, ירושלים-2012, אפרת) נולד בירושלים, בן לד"ר נח חכם, מורה בבית המדרש למורים של המזרחי ולנעמי (לבית שפירה). לאחר תאונה שעבר בינקותו לא נשלח חכם לבית הספר אלא קיבל את כל חינוכו מאביו. לאחר שהתייתם משני הוריו בגיל 22 החל לעבוד חכם כפקיד בבית חינוך עיוורים תמורת ארוחות ודמי כיס בלבד. בשנת 1958 זכה חכם בחידון התנ"ך הארצי ולאחר מכן בחידון התנ"ך העולמי והוכתר כחתן התנ"ך הראשון. לאחר החידון, והכבוד והפרסום שבאו בעקבותיו, החל חכם להעביר שיעורים, שיחות והרצאות בתנ"ך על גבי במות שונות, השתתף בכתיבת ערכים עבור האינציקלופדיה העברית וכתב את הפירוש עבור מספר כרכים בסדרת הספרים "דעת מקרא".
היסטורית בעלים הארכיון הופקד בספריה הלאומית בחודש ספטמבר 2021.
הערת שפה ההתכתבות והרשימות שבארכיון הם בעיקר בעברית וחלק מזערי באנגלית.
מספר מערכת 997010400463705171
קישורים תמונת ארכיון

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?