חזרה לתוצאות החיפוש

ארכיון יוסי בנאי

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
צילום: יוני סלינגר, 1985.מתוך: ארכיון דן הדני.

יוסי בנאי (2006-1932), חתן פרס ישראל לתיאטרון, היה מחשובי אמני הבמה של ישראל. שחקן, זמר, פזמונאי, קריין, במאי ומשורר. הוא היה מראשוני להקת הנח"ל, למד בבית הספר למשחק של הבימה והפך לשחקן בתיאטרון הלאומי. בהמשך החליט להפוך לשחקן עצמאי והופיע ברוב התיאטראות המרכזיים בישראל. בתחילת שנות ה-60 הקים עם אבנר חזקיהו והבמאי ניסים אלוני את תיאטרון העונות, ומאז הופיע בכמה מהצגותיו החשובות של אלוני, כמו 'הנסיכה האמריקאית', 'הדודה ליזה' ו'הכלה וצייד הפרפרים'. בנאי היה מכוכבי הבמה הקלה בארץ. הוא העלה מופעי יחיד, הופיע בסרטי קולנוע וטלוויזיה רבים, ושימש כבמאי וככותב לכמה מתכניות שלישיית הגשש החיוור. ארכיונו האישי של יוסי בנאי הופקד בספריה הלאומית על ידי אלמנתו, אביבה בנאי, בשנת 2021. הארכיון כולל טיוטות לשיריו של בנאי ולמחזות שבהם השתתף, מכתבים שקיבל, פתקים משפחתיים שכתב לאשתו לבניו, אלבומי תצלומים שהכין ניסים אלוני לקראת הצגות הבכורה של בנאי, וכן תעודות הוקרה ופרסים רבים.

סימול
ARC. 4* 2103
תאריך
1960 - 2006
היקף
2 מטר רץ.
שפה
עברית;
תיאור
הארכיון כולל פרסים ותעודות הוקרה בהם זכה יוסי בנאי, אלבומי תצלומים מתוך הצגותיו, אלבומי תצלומים אותם הכין לו ניסים אלוני לקראת בכורת הצגותיו בהשתתפות בנאי ובבימוי אלוני. העתקי מחזות בהם השתתף או היה מעורב כבמאי, פתקים משפחתיים שונים אותם כתב לאשתו, אביבה ולבניו, קלסר מכתבים אותם קיבל, כולל מכתבי תנחומים לאחר פטירתו, מעט טיוטות של שירים בכתב ידו, טיוטת מחזה שכתב ולא הוצג, וכן פורטרט של יוסי בנאי מעשה ידי הצייר אורי ליפשיץ.
מיקום
  • מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית
כותר ארכיון יוסי בנאי
כותרים נוספים Yossi Banai Archive
הערת ציטוט ARC. 4* 2013 ארכיון יוסי בנאי, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
מתוך ארכיון יוסי בנאי
רמת התיאור Fonds Record
תקציר ביוגרפי יוסי בנאי, ירושלים 1932 - תל אביב 2006, חתן פרס ישראל לתיאטרון, היה מחשובי אמני הבמה של ישראל. שחקן, זמר, פזמונאי, קריין, במאי ומשורר. הוא היה מראשוני להקת הנח"ל, למד בבית הספר למשחק של הבימה והפך לשחקן בתיאטרון הלאומי. בהמשך החליט להפוך לשחקן עצמאי והופיע ברוב התיאטראות המרכזיים בישראל. בתחילת שנות ה-60 הקים עם אבנר חזקיהו והבמאי ניסים אלוני את תיאטרון העונות, ומאז הופיע בכמה מהצגותיו החשובות של אלוני, כמו 'הנסיכה האמריקאית', 'הדודה ליזה' ו'הכלה וצייד הפרפרים'. בנאי היה מכוכבי הבמה הקלה בארץ, והופיע בין השאר במופעים 'תל אביב הקטנה', 'יוסי-חזקי-יונה', 'חכמים בלילה' ועוד. הוא העלה מופעי יחיד רבים, ביניהם 'אין אהבות שמחות' - משירי ג'ורג' ברסאנס, 'אני וסימון ומואיז הקטן' ועוד. בנאי הופיע בסרטי קולנוע וטלוויזיה רבים, וכמו כן שימש כבמאי וככותב לכמה מתכניות שלישיית הגשש החיוור. הוא היה פזמונאי יוצר ששר משיריו ופרסם כמה ספרים מיצירותיו.
היסטורית בעלים החומר הופקד בספריה הלאומית בידי אביבה בנאי, אשתו של יוסי בנאי בשנת 2021
הערת שפה כל החומר בארכיון הוא בשפה העברית
מספר מערכת 997010266691905171
קישורים תמונת ארכיון

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?