חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף הנשיא יצחק בן-צבי בסיורים וביקורים בשנת 1954

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

אוסף התצלומים שלפנינו מביא הצצה לפעילותם הענפה של הנשיא השני של מדינת ישראל יצחק בן-צבי ורעייתו רחל ינאית במהלך שנת 1954. במדינת ישראל סמכות החנינה וההקלה בעונשו של אדם מוטל על מוסד הנשיאות. בחודש מרץ יצא הנשיא יצחק בן-צבי ורעייתו לבקר בבתי הכלא בישראל כדי ללמוד מקרוב על הצפיפות השוררת בבתי הכלא וכדי לשמוע מהאסירים והסוהרים על תנאי כליאתם. הנשיא ורעייתו ביקרו בבתי הכלא: שטה (תל מונד), מעשיהו, נווה תרצה, רמלה, דמון ובבתי המעצר יפו וחיפה. חלק מתצלומים שנעשו בבתי הסוהר, בעיקר אלה שחשפו את פניהם וזהותם של הכלואים, לא חשפו לציבור הרחב, זאת משום צנעת הפרט. (למעוניינים ניתן לצפות ביתר התצלומים בארכיון התמונות של יד יצחק בן-צבי בירושלים, בתיאום מראש). לאוסף זה מצורף קובץ (בפורמט של פי.די.אף) המכיל כיתובי מקור על תולדות ביתי הכלא בישראל שצורפו לאלבום התמונות שנמסר לנשיא המדינה לאחר ביקורו בבתי הכלא. הכתוביות הוכנו על ידי הנהלת בתי הסוהר במשטרת ישראל. בתחילת שנות החמישים היו בישראל כ- 1,140 אסירים כלואים בשבעה בתי סוהר. בעקבות הצפיפות שהתבטאה בכך שאסירים נאלצו לישון על הריצפה או במסדרונות, הוחל בנובמבר 1952 בבניית בית סוהר מרכזי ברמלה (כלא מעשיהו), שרוב אסיריו שפוטים למאסר ראשון. בית הכלא נבנה באוריינטציה שיקומית כדי לשלב אסירים משוחררים בחזרה בקהילה. בכלא שטה קיבלו האסירים הכוונה מקצועית, חינוך, פעילויות ספורט ועוד. אסירים ביטחוניים שוכנו בכלא שאטה (תל מונד) ובמקביל החלו להכשיר את בית המעצר בחיפה למבנה של בית סוהר. עוד באוסף התצלומים שלפנינו תמונות מביקור נשיא המדינה ורעייתו (11/1954) במפעלי ההסתדרות וברשת בתי הספר המקצועיים שהקימה "עמל" ברחבי הארץ. הנשיא ביקר בבית הספר המקצועי ע"ש מקס פיין בתל באביב. תצלומים רבים באוסף שהוגשו לנשיא ורעייתו בעת ביקורם מתעדים את עבודת המורים והתלמידים בסדנאות הלמידה שהכשירו אלפי תלמידים, במאות קורסים שונים במגמות של מכונאות, דפוס, צילום, טכנאות בניין, תחבורה, חשמל ומיזוג. תצלומים נוספים באלבום מתעדים את פעילות חייל משמר הגבול בשמירת גבולות המדינה מפני מסתננים וסיוע ליישובי הספר. נשיא המדינה ורעייתו סיירו כאורחי משמר הגבול בתחנות משמר הגבול בפרוזדור ירושלים ובגבול הלבנון. במסגרת ביקורם זה התארחו הנשיא ורעייתו בכפר יובל וחנכו את כביש הגישה למושב. בסיומו של הביקור הוגש לנשיא אלבום תצלומים מהוויי חיי המתיישבים בכפר יובל. אלבום זה מוצג אף הוא בשלמותו באוסף זה.

סימול
IL-INL-YBZ-0124
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0124
תאריך
01/01/1950-31/12/1954
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף הנשיא יצחק בן-צבי בסיורים וביקורים בשנת 1954.
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628347005171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים