חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף בית הקברות היהודי בקינגסטון, ג'מייקה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

קהילת יהודי ג'מייקה ובית הקברות היהודי בקינגסטון קהילת יהודי ג'מייקה הייתה אחת הקהילות היהודיות הגדולות והמבוססות ביותר באיים הקריביים. היהודים, מגורשי ספרד, היו חלק מקבוצת המתיישבים הראשונה שהגיעה לאי מפורטוגל (1511). עד לסיום הכיבוש הספרדי של ג'מייקה בשנת 1655, שמרו היהודים המקומיים על יהדותם בסתר, ורק עם הכיבוש האנגלי (1740) חשפו את יהדותם בפומבי. במאה השש עשרה הקימו היהודים האנוסים בג'מייקה רשת מסחר חובקת עולם. יחד עם יהודים הפזורים בתפוצות השונות יצרו רשת מסחר גלובלית ורשת מידע עולמית המבוססת על מסורת ושפה משותפת, ומונעת משנאה לספרד. עם שיפור המצב הכלכלי של האי במאה ה- 19, יהודים ספרדים הגיעו ממקומות נוספים מאירופה, מאמסטרדם שבהולנד, מיוון, מבורדו ורואן בצרפת ומלונדון שבאנגליה. במאה ה- 19 חיו בעיר הבירה קינגסטון כ- 1,500 יהודים ומכיוון שבפרלמנט היו הרבה יהודים היה זה אך טבעי שביום כיפור יסגרו אותו. במהלך מלחמת העולם השנייה הגיעו גם לג'מייקה יהודים מאירופה ולאחר המלחמה היגרו רבים מיהודי המדינה לארצות הברית ולאמריקה הדרומית וגם לארץ ישראל. כיום מונה הקהילה כ- 200 נפש, מרביתם אנשי עסקים. רק מעטים מהם ילידי המקום. על הישוב היהודי הגדול שהיה בג'מייקה יכולים להעיד 21 בתי הקברות היהודיים המפוזרים בשטח האי, ושני בתי הכנסת אשר נותרו לפליטה מתוך רבים אחרים. בית הקברות העתיק והישן שבפאתי עיר הבירה קינגסטון במפרץ 'הנטס' (Hunt's Bay ), שתצלומים ממנו מוצגים באוסף זה, התגלה מבעד להררי עפר, פסולת וסבך של שיחים באקראי. בין המצבות שחלקן מנותצות וסדוקות ניתן לזהות שמות משפחה של משפחות ספרדיות וצאצאיהם אשר גורשו מספרד, ביניהן: דה קוסטה, הנריקס, קרדוזו, קוריאל, מאדורו, סניאור, מנדס, סילבה, סמואל, פריירה, מסיאס, די לאון. משפחות שלמות באי נושאות את השמות כהן או לוי. הקבר העתיק ביותר הוא משנת 1672. על גבי חלק מהמצבות היהודיות ניתן להבחין בסמל של עצמות וגולגולת, סמל מובהק של שודדי ים. כנקמה על מעללי השלטון הספרדי נגדם, החליטו כמה יהודים להתגייס לעזרת השלטון הבריטי על ידי תקיפת ספינות ספרדיות שהפליגו בים הקריבי. הם נהגו לתקוף את הספינות ולקחת מיושביהן את רכושם, וכך הפכו לשודדי ים. ההיסטוריונים מספרים, כי שודדי הים היהודים נהגו לכנות את ספינותיהם בשמות מהתנ"ך: "ספינת שמואל הנביא", "ספינת אסתר המלכה" וכדומה. אחת הדמויות היו של קפטן דייוויס הוא דוד אברבנל ומוזס כהן אנרקיס, ג'ון לפאייט ועוד. בין השנים 1950 ל- 1960 פקדו את בית העלמין היהודי במפרץ 'הנטס' שני חוקרים: פיליפ רייט ( Philip WRIGHT) ודוד-ריצ'רד ברנט BARNETT) Richard (David ארכיאולוג במקצועו שעבד בין השאר במוזיאון הבריטי בלונדון. הוא חקר בין השאר את תולדות יהדות ספרד והפזורה הספרדית-פורטוגלית לאחר גירוש ספרד. פיליפ רייט היה זה שצילם ויחדיו הם תיעדו ופענחו את הכתוב עליהם. צילומים אלה התפרסמו מאוחר יותר בספרם "היהודים של ג'מייקה בין השנים 1633-1980 בהוצאת יד יצחק בן-צבי. במבוא לספרם נכתב: "האבנים מספרות את סיפורם של אנשים אמיצים שרצו לבנות גשר בין העולם הישן והעולם החדש. מכיוון שלא השתמרו מסמכים רבים מהקהילה היהודית המפוארת בגלל אסונות טבע ושריפות שהיו במקום אזי ישנה חשיבות רבה לקברים אלה כעדות להיסטוריה המפוארת של קהילה זו"... ברברה ג' ברנט, אלמנתו של דוד ברנט, הפקידה את הצילומים בארכיון יד יצחק בן-צבי .

סימול
IL-INL-YBZ-0192
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0192
תאריך
01/01/1950-31/12/1960
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף בית הקברות היהודי בקינגסטון, ג'מייקה.
יוצרים נוספים ריט, פיליפ 1910-1975 ((יוצר האוסף))
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628344205171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים