חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף גדעון שיפטן

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

גדעון שיפטן (1910 - 1994) נולד בולדנבורג בגרמניה בשם לותר, להוריו מקס ופרידה שיפטן. גדל בבית חילוני שע"פ הגדרתו היה בית של "גרמנים מדת משה". כשבגר החל לעבוד בכלבו של משפחת שוקן במחלקת הצילום שם החלה אהבתו הגדולה לצילום. עקב עליית הנאצים לשלטון, עלה בשנת 1934 לארץ ישראל והגיע בעקבות אחיו להכשרה בגדרה, שם ישב הגרעין המייסד של קיבוץ כפר סאלד. מגדרה הגיע עם קבוצת חברים לעבודה במפעל האשלג בסדום של 'חברת האשלג הארץ ישראלית' שם עבד מספר שנים במוסך לקטרי הרכבת שהובילה את הקרנליט מברכות האידוי למפעל. בתקופת עבודתו בחברת האשלג הארץ-ישראלית למד והכיר היטב את אזור ים המלח, חקר את המערות בהר סדום, טייל לארנון והקיף עם קומץ עובדים בטיול רגלי את ים המלח. בסדום פגש את יהודית מאייר עולה צעירה ויפה מאוסטריה ובשנת 1942 נישא לה וביחד גידלו שלושה בנים. בשעותיו הפנויות צילם ותיעד את הבנייה והעשייה בסדום, כאשר עבודת הפיתוח וההדפסה נעשו בתנאים קשים במערה קרירה בהר סדום ליד מחנה העובדים. בשנת 1942 עלה להתיישבות עם הגרעין המייסד של קיבוץ כפר סאלד. התקופה הראשונה הייתה כרוכה בעבודה קשה של סיקול אבנים, עקירת ה"סידריות" (עצי השיזף - דומים) להכשרת שטחים חקלאיים ותפיסת מי המעיינות לאספקת מים לקיבוץ ולשדות. גדעון אהב לטייל, להדריך טיולים בדרום ולספר על תקופת עבודתו בסדום, בנוסף אהב מאד לעשות סקי בהרי הלבנון לפני קום המדינה, ולאחר מלחמת ששת הימים חזר לאהבתו זו בשלגי החרמון. גדעון צילם והנציח את ההיסטוריה החלוצית וההתיישבותית מסדום ועד החרמון משנות השלושים ועד סוף שנות השמונים. גדעון לא היה איש של דיבורים ונאומים, המצלמה הייתה שפתו וחייו היו הגשמת החלוציות במלוא מובן המילה.

סימול
IL-INL-YBZ-0001
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0001
תאריך
01/01/1935-31/12/1945
היקף
947 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף גדעון שיפטן.
הערות אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-01/11/2001 ועד 01/09/2012
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628342905171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים