חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף משפחת קדר-ג'ייקובס

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

סבו של פול מצד אביו היה יוסף פנחס חירם חומסקי, יליד ליטא, שעלה לארץ ישראל במחצית השנייה של המאה התשע עשרה ונישא לחנה רוזנטל בשנת 1924, ילידת העיר העתיקה בירושלים. נולדו להם שני ילדים: פול שנולד בשנת 1925 ובתיה (לימים לוינשטיין) שנולדה בצרפת. בן ציון שמואל חומסקי, אביו של פול, שידע היטב את השפה הצרפתית, היגר למצרים ועבד בה מספר שנים עד שהיגר לקנדה. עם הקמת 'הגדודים העבריים' על ידי זאב ז'בוטינסקי, הצטרף אליהם ושב לארץ ישראל כחייל בצבא של הגנרל אלנבי. בראשית שנת 1920 נתפס על ידי השלטונות הבריטיים ונדון לחמש שנים מאסר עם עבודת פרך וישב בכלא עכו יחד עם ז'בוטינסקי. בהמשך קיבל חנינה ושוחרר מהכלא לאחר תשעה חודשים. יציאתו מהכלא כאזרח בעל דרכון קנדי הותנתה על ידי ממשלת המנדט הבריטי בעזיבתו את הארץ. כשפול היה בן שלוש, עזבה המשפחה לפריז- צרפת. המשפחה שהתה בצרפת. עם כניסת הגרמנים לפריז, בשנת 1940, פול בן ה- 15, ברח לבדו כשהוא רכוב על אופניו וחצה את תעלת למנש. (הוריו שרדו את המלחמה משום שהיו נתינים זרים ובעלי דרכון קנדי), פול ברח אל החוף המערבי ומשם עלה לאנייה צבאית בריטית עמה הגיע לאנגליה, שם שהה כשנה. בעזרת מסמכים מזויפים התגייס בשנת 1941 לחיל האוויר הבריטי. סיים קורס טייס ושרת כטייס עד לשנת 1946. בשרותו הצבאי שירת במזרח הרחוק, בהודו ובבורמה. עם שובו לאנגליה התכונן להמשיך וללמוד אך בחר לבסוף להצטרף לשורות האצ"ל שפעל באירופה. כמה חודשים לאחר הקמת מדינת ישראל עלה פול ארצה, כשהוא בן 23 לערך. הוא הצטרף לחיל האוויר הישראלי ונמנה עם ותיקי הטייסים של החיל והיכה אף הוא שורשים בתנועה הרביזיוניסטית. בשנת 1951 הכיר את רות ג'ייקובס, טוראית במודיעין חיל האוויר ונישא לה ובהמשך נולדו להם ארבעה ילדים. מבין תפקידיו הרבים בחיל האוויר היה מפקד טייסת 103, ראש מחלקת המבצעים של החיל, נספח אווירי בפריז, ממונה על ההדרכה, נספח צבאי בתורכיה (1965), שירת במסגרת המוסד כראש משלחת משרד הביטחון ונציג משרד הביטחון באירופה (בשנים 1969-1974). בשנים 1974 עד לשנת 1978 היה פול חבר בצוות ההקמה של 'בית התפוצות' ושימש כאוצר ראשי. בשנת 1978 יצא לניו-יורק כקונסול כללי עד לשנת 1981. בשנים 1982-3 יצא לשליחות חברתית וניהל את המתנ"ס בעיירה הצפונית-שלומי. במלחמת שלום הגליל, בשנת 1982, שימש כדובר צה"ל בעיר ביירות שבלבנון. בשנת 1984 פעל במסגרת מפלגתו של עזר וייצמן 'יחד' והיה למזכ"ל התנועה. כמו גם היה פעיל באגודה הוועד למען החייל. אחד מהתחביבים שפיתח היה כריכת ספרים ישנים.

סימול
IL-INL-YBZ-0696
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0696
תאריך
01/01/1880-31/12/2015
היקף
317 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף משפחת קדר-ג'ייקובס.
כותרים נוספים English title: Keidar-Jacobs Family
הערות אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-24/02/2015 ועד 15/05/2016
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628333705171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים