חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף עזרא פרניק ורומה לבית גלברט

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

אוסף פרניק נמסר למשמורת בארכיון יד יצחק בן-צבי מידי מר גיא שחר, שמצא תמונות ותשלילים פזורים בבית נטוש שנועד להריסה בחיפה. על אחת המעטפות היה רשום: "פרניק". עזרא פרניק נולד בריגה (לטביה) בפברואר 1906 להוריו חיים ורחל לבית קרמר. עזרא היה מבוגריה הראשונים של הגימנסיה העברית בריגה ומראשוני תנועת בית"ר. בהמשך למד הנדסה חקלאית בטולוז שבצרפת. הוא עלה לארץ-ישראל בשנת 1928 והצטרף לקבוצת "מנורה" בבנימינה (גרעין ראשון של עולים חברי "הסתדרות תרומפלדור"). תרם רבות לעיצוב דמותה של הקבוצה בעיקר בתחום הרעיוני. הוא דגל בהפניית משאבי הכח של חברי בית"ר לחקלאות ואף התעמת עם זאב ז'בוטינסקי על הנושא בעת ביקורו של ז'בוטינסקי בארץ ישראל בשנת 1929. עזרא פרניק היה פעיל בבית"ר בארץ-ישראל ונמנה עם עורכי כתב העת "הירדן" של התנועה הרביזיוניסטית. שימש חבר בהנהלת פלוגות הגיוס של התנועה בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים. פרניק נישא לרומה לבית גלברט, בתם של אריה ומרים, ילידת לטביה (יולי 1910). בנם אבנר נולד בקיץ 1936. המשפחה התגוררה ברחוב גוטליב 11 בתל אביב. בני הזוג היו מיודדים עם חברי המושב רמת טיומקין (כיום שכונה בנתניה), שהיו אנשי בית"ר, ובעיקר עם משפחת שולמית והלל צור (שטיין). בשנת 1944 עברה משפחת פרניק להתגורר ברחוב ברק בן אבינועם 48 בקריית מוצקין. עזרא עבד בחברת החשמל, ואבנר למד בבית הספר "אחדות" (סניף של בית הספר הריאלי בחיפה). בשנות החמישים עברו להתגורר ברחוב כצנלסון 70 בשכונת רמות רמז בחיפה. רומה עבדה כמנהלת חשבונות אצל קבלן. למשפחת פרניק היה קשר חזק עם משפחת פיין (בני דודים של עזרא) ועם משפחתם של מרדכי (מונקה) ומינה זליקוביץ לבית גלברט (בת הדוד של רומה) מתל אביב. אבנר פרניק, בנם של רומה ועזרא נולד באוגוסט 1936. בבגרותו התגייס לחיל הקשר ואף השתתף במלחמת סיני (מבצע קדש). הוא חלה במחלה קשה ונפטר בגיל 24, בפברואר 1960. כעבור שש שנים ב- 26.6.1966 נפטר האב עזרא, והאם רומה נותרה לבדה בדירת המשפחה בחיפה. בשנים האחרונות לחייה איבדה את מאור עיניה אך המשיכה לנהל חיים עצמאיים. היא נפטרה ב- 30 בינואר 1998, ובצוואתה הורישה את דירת מגוריה לצה"ל. באוסף תצלומים משפחתיים, תמונות נדירות מפעילות פלוגות הגיוס של תנועת בית"ר בחדרה וראשית ימי ההתיישבות ברמת טיומקין, וכן תמונות מפעילות חיל הקשר וממלחמת סיני (מבצע קדש, 1956). צוות הארכיון מודה ליעקב צור ולאל"מ (מיל') מיכאל נגל על סיועם בפענוח התמונות ובזיהוי דמויות ואתרים. עוד על רמת טיומקין בספרו של יעקב צור "ימי הצריף 1936-1949" (2010), וכן במאמרו המצ"ב: "מושב מחוץ למחנה: רמת טיומקין - סיפורו של מושב רוויזיוניסטי שנעלם" ("עתמול" 252).

סימול
IL-INL-YBZ-0880
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0880
תאריך
01/05/1856-31/12/1963
היקף
538 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף עזרא פרניק ורומה לבית גלברט.
יוצרים נוספים פרניק, רומה REI-YBZ ((יוצר האוסף))
הערות אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-01/11/2018 ועד 30/06/2019
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628331705171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים