קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף גרטה ספירו

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

גרטה לינה הנרייטה ספירו לבית נאומן נולדה בשנת 1902 בברלין שבגרמניה. אביה, ד"ר אלפרד נאומן, עסק בעריכת דין; אִמה, אנה לבית סילברמן מהעיר המבורג בגרמניה, עבדה כלבורנטית במעבדה רפואית והייתה גם צלמת. בשנת 1934 ביקרה גרטה בארץ ישראל ותיעד ה במצלמתה את המקומות והאתרים אותם ביקרה. בתצלומיה תועדו גם דיוקנאות של "טיפוסים" מקומיים: יהודים חרדים, ערבים ועוד. 140 תצלומים שרדו מביקורה זה בארץ והם מובאים כאן. תצלומים אלו הועברו טרם עזיבתה את גרמניה למשמרת אחיה שהתגורר בבריטניה, כנראה מחשש שמא שלטונות גרמניה הנאצית עלולים להחרימם. אוסף התמונות הושב כנראה לגרטה לאחר עלייתה לארץ ישראל, בשנת 1942: בתוך מעטפה שנשלחה מלונדון, נמצאו 140 התמונות מביקורה בארץ ישראל. בשנת 1935 נישאה גרטה בברלין לד"ר שמואל ספירו (במקור, שפירו), יליד העיירה שנקלנגספלד (1885). ספירו היה רופא מומחה למחלות ריאה ושחפת. הוא עבד כרופא ראשי ויועץ בביטוח הלאומי הגרמני בברלין, ולאחר מכן כרופא של 'המשרד הארץ-ישראלי' בברלין. הוא עלה לארץ ישראל בשנת 1938, לאחר שהבין כי הגסטאפו מחפש אחריו. רעייתו גרטה ושני בניהם, רלף גדעון יעקב (1935) וג'ון גבריאל (1937), נשארו בברלין. זאת במטרה שגרטה תטפל ברכוש המשפחה ולאחר מכן תצטרף לבעלה עם הבנים. כעבור כמה חודשים פרצו פרעות 'ליל הבדולח' בגרמניה, אולם גרטה וילדיה ניצלו. עם עלייתו של שמואל ספירו לארץ ישראל, הוא הצטרף למפעל 'עליית הנוער' בראשותה של הנרייטה סאלד. הוא הקים את השרות הרפואי של עליית הנוער והיה מנהלו עד לפרישתו לגמלאות בשנת 1957. ד"ר ספירו קיבל את אות ההצטיינות הרפואית מהארגון הבינלאומי להגנת הילד בג'נבה על תרומתו לבריאות הילדים ובעיקר לילדי השואה. הוא נפטר בדצמבר 1960. במרץ 1939 עלתה גרטה עם הבנים גדעון וג'ון גבריאל, והמשפחה התאחדה. כעבור חמישה חודשים פרצה מלחמת העולם השנייה. לאחר שגרטה התאקלמה בארץ ישראל, שלח אחיה את אוסף התמונות בחזרה אליה. על חלק מהתמונות נרשם בכתב ידה המציין היכן צולמה התמונה ומה רואים בה; על חלקן יש חותמת של הצלמת. גרטה נפטרה בשנת 1987, ואוסף התמונות עבר אל בנה גדעון. גדעון ספירו למד בבית הספר היסודי "בית הילד" בירושלים, ואת לימודי התיכון עשה בקיבוץ מרחביה. הוא התגייס לצנחנים, השתתף בפעולות התגמול בשנות ה-50 ובצניחה בסיני בימי מבצע קדש. לימים היה כתב העיתון 'על המשמר' בארצות הברית. האח הצעיר ג'ון גבריאל למד בתיכון 'בית הכרם' ובבגרותו היה לרב רפורמי; הוא נפטר בשנת 1996. על משפחת ספירו ניתן לקרוא בהרחבה באתר של 'ארגון יוצאי מרכז אירופה', וכן בפרק שכתב ד"ר שמואל ספירו בספר 'אזרחים על תנאי, יהודי גרמניה - פרקי זיכרונות 1780- 1945' (מוסד ביאליק ומכון ליאו בק, 1993).

סימול
IL-INL-YBZ-0788
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0788
תאריך
01/01/1934-31/12/1985
היקף
144 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף גרטה ספירו.
כותרים נוספים English title: Greta Spiro
הערות אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-01/03/2018 ועד 30/06/2018
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628323605171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים