חזרה לתוצאות החיפוש

קיבוץ בית אלפא - מבחר חומרי ארכיון בתחום המחול

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • ארכיון
צילום: פוטו אלכסנדר, 1947מתוך: חומרי תיעוד בתחום המחול בארכיון קיבוץ בית אלפא

ארכיון קיבוץ בית אלפא הוקם בשנות הארבעים של המאה ה־20 במטרה לתעד את תולדות הקיבוץ, שנוסד בשנת 1922. חומרי התיעוד נאספו כבר משנת 1919, בשנים שקדמו להקמת הקיבוץ. בהמשך תועדו החיים בקיבוץ על כל היבטיהם, ובכלל זה טקסי החגים והתכנסויות חברתיות, שבהן היה למחול מקום מרכזי. הארכיון מחולק לתצלומים ומסמכים, המסודרים באופן כרונולוגי ובחלוקה לנושאים מחיי הקיבוץ. נוסף להם יש בארכיון מדור לתיקים אישיים של חברי הקיבוץ. בארכיון מופקד אוסף של תשלילים שצילם חבר הקיבוץ אליעזר סקרלץ, המתעד את אירועי המחול כחלק מרקמת החיים בקהילה הקיבוצית. אוסף התצלומים של סקלרץ נסרק בידי נדב מן במסגרת מיזם "ביתמונה". שאר הארכיון אינו סרוק. נוסף לאוסף סקרלץ שמורים בארכיון כ־500 תצלומים שצילמו חברי קיבוץ נוספים, וגם בהם מתועדת פעילות המחול בקיבוץ. כמו כן נמצאו כמה עשרות מסמכים העוסקים בחגי הקיבוץ, ובעיקר חג הפסח וחג הביכורים, משנותיו הראשונות של הקיבוץ. במדור התיקים האישיים שמור התיק האישי של זאב חבצלת (1922–1962), שחי ופעל בקיבוץ וקידם את תחום ריקודי העם, ובו מסמכים אחדים על פעילותו, מעט תצלומים ומעט מכתבים שכתב ושקיבל. בשנת 2019 מבחר מייצג של פריטים בתחום המחול – שנשמרו בארכיון קיבוץ בית אלפא – סודר, נרשם והומר למדיה דיגיטלית במסגרת מיזם "האוסף הלאומי הדיגיטלי בתחום המחול" בניהול הספרייה הלאומית. הפריטים נבחרו בידי צוות המיזם בשיתוף עם צוות הארכיון בקיבוץ בית אלפא. בין הפריטים במבחר המייצג מסמכים המבטאים את פעילות המחול בחג הביכורים וחגי יובל ואת פועלו של זאב חבצלת. לדוגמה אלבום חג הביכורים, ובו מתואר בכתב יד טקס חג הביכורים בבית אלפא בשנת 1981, כולל חלוקת תפקידים של צוות החג, מהלך מפורט של הטקס ושמות המשתתפים וכן תצלומים מלווים בהסברים על כל מהלכי החג. כמו כן צורפו למבחר המייצג גיליונות תערוכה שהוצגה בקיבוץ בשנת 2002 לרגל חגיגות ה־80 לבית אלפא ולזאב חבצלת, מופעים שבהם השתתפה משלחת הנוער בפסטיבל הנוער הדמוקרטי שנערך בבודפשט ובמקומות נוספים ומודעה על "חבורה שכזאת", סרט הקולנוע שביים חבצלת. כל פריטי המבחר המייצג מופקדים ושמורים בארכיון קיבוץ בית אלפא.

סימול
BALF
תאריך
1922-2019
היקף
תכולת הארכיון הדיגיטלי: 8 רשומות ו־53 קבצים.; תכולת הפריטים הפיזיים במבחר המייצג: 3 תיקים ו־4 פריטים.
מיקום
  • ארכיון  קיבוץ בית אלפא
כותר קיבוץ בית אלפא - מבחר חומרי ארכיון בתחום המחול.
הערות סוג האוסף: מבחר מייצג
פרסומים זאב חבצלת, מחולנו לי ולך: דברים על מחול
תחקיר ועריכה: רנה שרת, בית אלפא: גלבוע, 2003. אסופת רשימות על מחול שנמצאו בעזבונו
קו לדמות: זאב חבצלת מפי רעיו
כתב: נתן שחם, מרחביה: ספרית פועלים, 1963.
צבי פרידהבר, 'זאב חבצלת ומחול העם הישראלי', רוקדים המגזין לריקודי עם ומחול ( 15 ) 1992 (9–11).
מתוך קיבוץ בית אלפא - מבחר חומרי ארכיון בתחום המחול
Beit Alfa Archive - selected dance mateirals
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים מבחר מייצג מחומרי ארכיון בית אלפא בתחום המחול זמינים דיגיטלית במסגרת שיתוף הפעולה בין משרד ירושלים ומורשת, הספרייה הלאומית של ישראל, להקת מחול בת-שבע ומחלקת היודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד.The selected dance materials of Kibbutz Beit Alfa's Archive can now be accessed online as part of a collaborative initiative between, the Israel Ministry of Jerusalem and Heritage’s Landmarks Program, the Harvard Library Judaica Division and the National Library of Israel.
מספר מערכת 990055619520205171
קישורים תמונת ארכיון

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

מבחר מייצג מחומרי ארכיון בית אלפא בתחום המחול זמינים דיגיטלית במסגרת שיתוף הפעולה בין משרד ירושלים ומורשת, הספרייה הלאומית של ישראל, להקת מחול בת-שבע ומחלקת היודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד.The selected dance materials of Kibbutz Beit Alfa's Archive can now be accessed online as part of a collaborative initiative between, the Israel Ministry of Jerusalem and Heritage’s Landmarks Program, the Harvard Library Judaica Division and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC
תגיות

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים