חזרה לתוצאות החיפוש

ארכיון רות אשל

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • ארכיון
צילום: אוסקר טאובר, 1969מתוך: ארכיון רות אשל

רות אשל, רקדנית, כוריאוגרפית, חוקרת ומבקרת מחול, נולדה בחיפה בשנת 1942. היא זכתה בפרס משרד התרבות על מפעל חיים בתחום המחול האמנותי (2013) ובפרס אמ"י (איגוד אמני ישראל) על מפעל חיים (2017). אשל אספה ושמרה את ארכיונה מתחילת שנות השבעים, לאורך דרכה המקצועית: החל בפעילותה כרקדנית וכוריאוגרפית בשנות השבעים והשמונים, בין היתר בלהקת "בימת מחול", להקת מחול בת־שבע ו"תיאטרון מחול רות אשל", דרך פעילותה כחוקרת, מרצה ומבקרת מחול בעיתונות הכתובה בישראל ומחוצה לה, וכלה בהקמת להקות המחול "אסקסטה" ו"ביתא" בין שנות התשעים לשנות האלפיים. בארכיון חומרים מפעילותה המוקדמת של אשל כגון תצלומים המתעדים את ביצועיה ליצירות "הרהור בקווים שבורים" ו"מרחב פנימי וחיצוני" של הדה אורן, "דיוקן של דמגוג" של רחל כפרי, "הדחליל" של רות זיו־איל ו"אנשים כמו קווים" של רונית לנד. כמו כן נאספו כרזות מתוך הפקות מגוונות שבהן השתתפה, דוגמת "קופליה" שהעלתה להקת הבלט של ליה שוברט בשנת 1975. נוסף לכך הארכיון כולל חומרי תיעוד ומחקר מתוך עבודת הדוקטורט שלה על אודות זרם תיאטרון תנועה בישראל וכן חומרים מתוך מיזם תיעוד בעל־פה של דמויות מפתח בעולם המחול הישראלי, ובהן רינה ניקובה וז'נט אורדמן. בעקבות מחקרה על אודות מחול העדה האתיופית בראשית שנות התשעים, הקימה אשל את להקות המחול "אסקסטה" ו"ביתא", ופעילותן עד ראשית שנות האלפיים מתועדת בתצלומים, פריטי חולפות, קטעי וידיאו ומסמכים רבים בארכיון. עוד כולל הארכיון מאמרים שכתבה אשל, בין השאר במגזינים "מחול בישראל" ו"מחול עכשיו" ובעיתון "הארץ", חומרי מחקר ששימשו אותה לכתיבת ערכים אנציקלופדיים, תוכניות לימוד של קורסים שלימדה בחוג ללימודים רב־תחומיים באוניברסיטת חיפה וכן טיוטות של שני הספרים שחיברה – "לרקוד עם החלום" (1991) ו"מחול פורש כנפיים" (2016).

סימול
PRuEs
תאריך
1920-2018
היקף
תכולת הארכיון הדיגיטלי: 882 רשומות ו־14,444 קבצים.; תכולת הארכיון הפיזי: 11 מכלי ארכיון.
כותר ארכיון רות אשל.
הערות היסטוריה ארכיונית: רות אשל אספה את החומרים בארכיונה מראשית שנות השבעים ושמרה אותם בביתה. במהלך הצטברות הארכיון נשמרו חלק מהחומרים בתוך 17 אוגדנים, המסודרים כרונולוגית לפי הרכבים ותחומי מחקר ומכילים קטעי עיתונות, תצלומים ופריטי חולפות. בתקופה זו לא הופקו לארכיון עזרי איתור או קטלוג. בשנים 2019–2020 הארכיון סודר, נרשם והומר למדיה דיגיטלית במסגרת מיזם "האוסף הלאומי הדיגיטלי בתחום המחול" בניהול הספרייה הלאומית. במסגרת הטיפול בארכיון סודרו החומרים בחמש חטיבות בהתבסס על סידורם המקורי: (1) אוגדנים. (2) עיתונות. (3) כרזות. (4) אודיו־ויזואלי. (5) קבצים דיגיטליים – חטיבה המכילה תצלומים וקטעי וידיאו המתעדים את פעילותה החינוכית והאמנותית של אשל וכן קבצים של מאמריה המאוחרים וטיוטות ספריה "לרקוד עם החלום" ו"מחול פורש כנפיים". הארכיון נרשם ונסרק באופן מקיף, למעט פריטים כפולים. עבודת הרישום הניבה רשימת יצירות מפורטת של כוריאוגרפיות שחיברה אשל וכן רשימה של מוסדות ואישים שעבדו עם רות אשל ותועדו במיזמיה, המתועדים בחומרי הארכיון. לאחר הטיפול בספרייה הלאומית הושב הארכיון לחזקה פרטית.
סוג האוסף: ארכיון אישי
מתוך ארכיון רות אשל
Ruth Eshel Archive
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים ארכיון רות אשל זמין דיגיטלית, באדיבות בעלת הארכיון ובמסגרת שיתוף הפעולה בין משרד ירושלים ומורשת, הספרייה הלאומית של ישראל, להקת מחול בת-שבע ומחלקת היודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד.The Ruth Eshel Archive can now be accessed online, by courtesy of the archive's owner and as part of a collaborative initiative between, the Israel Ministry of Jerusalem and Heritage’s Landmarks Program, the Harvard Library Judaica Division and the National Library of Israel.
מספר מערכת 990050774880205171
קישורים תמונת ארכיון

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

ארכיון רות אשל זמין דיגיטלית, באדיבות בעלת הארכיון ובמסגרת שיתוף הפעולה בין משרד ירושלים ומורשת, הספרייה הלאומית של ישראל, להקת מחול בת-שבע ומחלקת היודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד.The Ruth Eshel Archive can now be accessed online, by courtesy of the archive's owner and as part of a collaborative initiative between, the Israel Ministry of Jerusalem and Heritage’s Landmarks Program, the Harvard Library Judaica Division and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC
תגיות

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים