חזרה לתוצאות החיפוש

ארכיון דבורה ברוטונוב

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • ארכיון
צילום: הלמר לרסקי, 1943-1970מתוך: ארכיון דבורה ברוטונוב

דבורה ברטונוב, רקדנית, כוריאוגרפית, מורה וחוקרת מחול ישראלית, כלת פרס ישראל למחול לשנת 1991, נולדה בטביליסי שבגאורגיה בשנת 1915 ונפטרה בחולון בשנת 2010. ברטונוב אספה את ארכיונה משנות העשרים של המאה ה־20 עד שנת 2010 ושמרה אותו בסטודיו להוראת המחול בביתה בחולון. לאחר מותה נמסר הסטודיו ובו הארכיון לבעלות עיריית חולון. בארכיון נאספו חומרים הנוגעים לחייה ולחיי משפחתה. הוריה, מרים ויהושע ברטונוב, היו ממייסדי תיאטרון הבימה, ובעלה, עמנואל בן גריון, היה בנו של הסופר מיכה יוסף ברדיצ'בסקי. בנה של ברטונוב, עידוא בן גריון, היה סופר, במאי תיאטרון ומחזאי. בין חומרי הארכיון תצלומים משנות ילדותה של ברטונוב כאשר רקדה בבלט הבולשוי, מודעות על פסטיבלי מחול ברחבי העולם שבהם השתתפה בשיא פעילותה כרקדנית בשנות השלושים והארבעים וכרטיסיות ש תיעוד של הופעותיה, כולל תאריכים ומקומות. נוסף לכך בארכיון שמורות פרטיטורות מוזיקליות בכתב יד של מוזיקאים שחיברו יצירות מקוריות עבור עבודותיה, בין השאר של המלחין יוסף טל. ברטונוב הייתה ממבקרות המחול הראשונות שפעלו בארץ ישראל, ובארכיונה טיוטות לביקורות, תמלילים של תוכנית הרדיו "פעמי מחול" שהגישה ותיעוד כתוב ומצולם ממסעותיה לחקר המחול בגאנה ובהודו. כמו כן בארכיון מעט קטעי וידיאו המתעדים את עבודות המחול שיצרה וביצעה בשנים המוקדמות לפעילותה, ובעיקר את עבודותיה המאוחרות כשחזרה לרקוד ולהופיע אחרי שמלאו לה 75 שנים. ההקשר המשפחתי־תרבותי ניכר בחומרי הארכיון, ואפשר למצוא בו פריטים המעידים על קשרים ענפים בין שדות התרבות, האמנות והפוליטיקה בארץ ישראל, ובהם: שירים וציורים שהוקדשו לברטונוב, מכתבים שקיבלה מגולדה מאיר ובת שבע דה רוטשילד, מסמך חזון להקמת מכון לחקר מחול, מסמך הקמה של איגוד אמני הבמה ועוד. בשנת 2020 הארכיון הופקד בארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה.

סימול
PDeBe
סימול מקורי
הספרייה והארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה
תאריך
1915-2011
היקף
תכולת הארכיון הדיגיטלי: 718 רשומות ו־10,917 קבצים.; תכולת הארכיון הפיזי: 24 מכלי ארכיון.
מיקום
  • הארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה הארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה
כותר ארכיון דבורה ברוטונוב.
כותרים נוספים English title: Devorah Bertonov Archive
הערות היסטוריה ארכיונית: דבורה ברטונוב אספה ושמרה את חומרי הארכיון שלה משנות העשרים של המאה ה־20 ועד מותה בשנת 2010. החומרים נשמרו בסטודיו להוראת מחול בבניין מגוריה בחולון, לשם עברה המשפחה בשנת 1966. לאחר פטירתה הועברו הסטודיו והארכיון לבעלות עיריית חולון. בארכיון נאספו חומרים המתעדים את פעילותה של ברטונוב כרקדנית, כוריאוגרפית וחוקרת מחול, ולצידם חומרי תיעוד העוסקים בבני משפחתה, רובם אנשי תיאטרון וספרות, שהיו מעורבים בדרכים מגוונות גם בפעילותה. בשנת 1986 ולאורך כעשר שנים סודר הארכיון לראשונה בידי אחייניתה של ברטונוב, שמיינה את המכתבים בארכיון לפי עשורים, שפות ומחברים. שאר חומרי הארכיון נשמרו בסטודיו בתיקים לא ממוינים או בתפזורת וכללו כפילויות רבות. למעט רשימות תכולה על גבי חלק מהתיקים וכרטסת המופעים של ברטונוב, שנכתבה כנראה בידי בעלה עמנואל בן גריון, לא הופקו לארכיון עזרי איתור או קטלוג. בשנת 2018 הארכיון סודר, נרשם והומר למדיה דיגיטלית במסגרת מיזם "האוסף הלאומי הדיגיטלי בתחום המחול" בניהול הספרייה הלאומית. במסגרת הטיפול בארכיון סודרו חומרי התיעוד בחמש חטיבות לפי סוגי החומרים: (1) חולפות. (2) מסמכים. (3) תצלומים. (4) סרטים. (5) עיתונות. החטיבות חולקו לסדרות לפי סדר כרונולוגי ונושאים. כיוון שהארכיון מוין באופן חלקי בעבר, במסגרת המיזם נשמרו עקרונות הסידור המקורי והקטגוריות המארגנות שבו. הארכיון נרשם ונסרק באופן מקיף, למעט כפילויות וחומר רב שלא נמצא בו קשר ישיר לברטונוב או לתחום המחול. כמו כן לא נרשמו או נסרקו חומרים אישיים דוגמת יומן אישי של בנה עידוא בן גריון, חשבונות וחשבוניות של אביה יהושע ברטונוב ומסמכים רפואיים. נוסף לכך לא נכללו במיזם ספרים, מאמרים, מסות וכדומה שיצאו לאור במסגרות שונות, למעט חומרים שזוהו כבעלי משמעות מיוחדת לארכיון זה. עבודת הרישום הניבה רשימה מפורטת של יצירות, אישים ומוסדות שעבדו עם דבורה ברטונוב או קשורים לדמויות המרכזיות בארכיון. בשנת 2020 הארכיון הופקד בארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה.
סוג האוסף: ארכיון אישי
פרסומים ברטונוב, דבורה ושביט, דן. מאחורי הקלעים של הנפש, בני ברק: הקיבוץ המאוחד, 2005
ברטונוב, דבורה. ריקוד אלי אדמה: מסע-לימוד לגאנה בסיוע מלגה מאונסקו, תל-אביב: דבר, 1964
ברטונוב, דבורה, מסע אל עולם הריקוד: על הריקוד כאמנות וכביטוי לאדם ולעם: בעקבות הרצאות באוניברסיטת חיפה, תל אביב: רשפים, 1982
ברטונוב, דבורה, ריקוד על פי צו הרוח: בין פארפסיכולוגיה ואמנות: חווייה וניתוחה, תל אביב: רשפים, 1981
ברטונוב, דבורה, ריקוד אלי אופקים: מסע בהודו, תל אביב: רשפים, 1973
ברטונוב, דבורה, מבין הקלעים: קובץ מאמרים ורשימות על אודות אמנויות הבמה: מוקדש לזכרו של שלמה ברטונוב, חולון: דבורה ברטונוב, 1979
מתוך ארכיון דבורה ברטונוב
Devorah Bertonov Archive
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים ארכיון דבורה ברטונוב המופקד בספרייה והארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה, זמין דיגיטלית באדיבות עיריית חולון ובמסגרת שיתוף הפעולה בין משרד ירושלים ומורשת, הספרייה הלאומית של ישראל, להקת מחול בת-שבע ומחלקת היודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד.The Devorah Bertonov Archive, depositd at The Israeli Dance Archive in Beit Ariela, can now be accessed online, by courtesy of the Municipality of the city of Holonas and part of a collaborative initiative between, the Israel Ministry of Jerusalem and Heritage’s Landmarks Program, the Harvard Library Judaica Division and the National Library of Israel.
מספר מערכת 990049332030205171
קישורים תמונת ארכיון

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

ארכיון דבורה ברטונוב המופקד בספרייה והארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה, זמין דיגיטלית באדיבות עיריית חולון ובמסגרת שיתוף הפעולה בין משרד ירושלים ומורשת, הספרייה הלאומית של ישראל, להקת מחול בת-שבע ומחלקת היודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד.The Devorah Bertonov Archive, depositd at The Israeli Dance Archive in Beit Ariela, can now be accessed online, by courtesy of the Municipality of the city of Holonas and part of a collaborative initiative between, the Israel Ministry of Jerusalem and Heritage’s Landmarks Program, the Harvard Library Judaica Division and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC
תגיות

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים