חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף יצחק אייזיק הלוי הרצוג

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
צילום: לא ידוע, של הרב יצחק איזיק הרצוג [בערך 1945-1950] מתוך: אוסף אברהם שבדרון

הרצוג, יצחק איזיק הלוי ( 1888 - 1959) נולד בפולין ובגיל צעיר הוא היגר עם משפחתו ללידס (אנגליה) ואחר כך לפריז, שם כיהן אביו יואל במשרות רבניות. הרצוג התמנה לרב בבלפסט (1916-1919) ובדבלין, בירת אירלנד, ואחר כך היה גם הרב הראשי של מדינת אירלנד החופשית (1919-1936). בשנת 1936 נבחר הרצוג לרב הראשי האשכנזי של ארץ ישראל המנדטורית, במקומו של הראי"ה קוק. בשנת 1937 הוא התיישב בירושלים וכיהן בתפקיד הרב הראשי עד לפטירתו. הרצוג פעל כרב ראשי, בתקופת השואה ובעשור הראשון להקמת מדינת ישראל. עם הקמת המדינה, הוכר הרצוג כרבה הראשי וכנשיא בית הדין הרבני העליון; הוא היה מעורב מאוד בעניינים הציבוריים שעמדו על הפרק, ובעיקר בגיבוש ועיצוב יחסי הדת והמדינה הצעירה. עיקר פועלו הרבני, הוקדש לבעיות אישות מורכבות; אופיינית למעורבות הזו, היא קריאתו הנרגשת לרבנים הפוסקים, לאחר השואה, לחפש את כל צדדי ההיתר האפשריים כדי להתיר עגונות. האוסף כולל שאלות ותשובות ופסקים של הרב הרצוג, בענייני אישות (אבן העזר), רובם מצולמים, ומיעוטם מקוריים ובכתב ידו. השו"ת שלו התפרסמו בשתי מהדורות: שו"ת היכל יצחק, ירושלים תש"ך-תשל"ב [זו המהדורה שמוצגת גם בפרויקט השו"ת של בר-אילן] ושו"ת פסקים וכתבים, א-ט, ירושלים תשמ"ט-תשנ"ו. האוסף הופקד לצמיתות בספרייה הלאומית על ידי אביגדור הרצוג, מנהל מחלקת המוזיקה בספריה הלאומית ב- 20.6.2000. הוא מסר את החומר לאחר שמצאו ב"גניזה".

סימול
ARC. 4* 1753
תאריך
ca.1937-1996
היקף
0.2 מטר..
שפה
עברית;
תיאור
האוסף כולל שאלות ותשובות ופסקים של הרב הרצוג, בענייני אישות, רובם מודפסים ומצולמים, ומיעוטם מקוריים ובכתב ידו. על השו"תים והפסקים של הרצוג וחבריו הרבנים (הרב עוזיאל, הרב עבדיה הדאיה, הרב ראובן כץ ואחרים) מופיעים שמותיהם של המתדיינים והעדים. עם פרסומם בדפוס הם כמובן הורדו בעריכה מפני צנעת הפרט. השו"ת של הרצוג התפרסמו בשתי מהדורות: שו"ת היכל יצחק, ירושלים תש"ך - תשל"ב [זו המהדורה שמוצגת גם בפרויקט השו"ת של בר-אילן] ושו"ת פסקים וכתבים, א-ט, ירושלים תשמ"ט-תשנ"ו. כנראה שהאוסף היה שייך לעורכי המהדורה המאוחרת ("פסקים וכתבים"), אבן העזר כרכים ו-ז, תשנ"ו: הרב יעקב פלס והרב שלמה שפירא. על חלק מהשו"ת, שנוסחם על פי רוב זהה למהדורת "היכל יצחק" ישנם הגהות ותיקונים של העורכים (של "פסקים וכתבים"). עורכי המהדורה הראשונה ("היכל יצחק"), אבן העזר כרכים א-ב, תש"ך-תשכ"ז היו: הרב יעקב גולדמן (מזכירו ויד ימינו של הרב הרצוג) והרב יצחק הלוי אפשטיין.
מיקום
  • מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית
כותר אוסף יצחק אייזיק הלוי הרצוג.
כותרים נוספים English title: Yitzhak Isaac Halevi Herzog Collection.
יוצרים נוספים פלס, יעקב (מוסד הרב קוק)
הרצוג, אביגדור 1922-2022
הערות האוסף סגור לעיון מטעמים של צנעת הפרט
הערת ציטוט ARC. 4* 1753 אוסף יצחק אייזיק הלוי הרצוג, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
מתוך אוסף יצחק אייזיק הלוי הרצוג.
רמת התיאור Fonds Record
תקציר ביוגרפי הרצוג, יצחק איזיק הלוי ( 1888 - 1959) נולד בלומז'ה בפולין. בגיל צעיר הוא היגר עם משפחתו ללידס שבאנגליה ואחר כך לפריז בצרפת, שם כיהן אביו יואל במשרות רבניות. בשנת 1908 הוסמך הרצוג לרבנות ובשנת 1914 קיבל תואר דוקטור לספרות מאוניברסיטת לונדון. הרצוג היה רב בבלפסט (1916-1919) ובדבלין, בירת אירלנד, ואחר כך היה גם הרב הראשי של מדינת אירלנד החופשית (1919-1936). בשנת 1936 נבחר הרצוג לרב הראשי האשכנזי של ארץ ישראל המנדטורית, במקומו של הראי"ה קוק. בשנת 1937 הוא התיישב בירושלים וכיהן בתפקיד הרב הראשי עד לפטירתו. הרצוג הפך לרב ראשי בתקופה סוערת במיוחד בתולדות הישוב בארץ ישראל ובעם היהודי, בתקופת השואה ובעשור הראשון להקמת מדינת ישראל. במיוחד התפרסם ב"מסע ההצלה"- מסעו לאחר השואה ב-1946 לפולין, שמטרותיו היו לעודד את ניצולי השואה לעלות לארץ-ישראל ולהציל ילדים יהודים שנתחנכו במנזרים ובמשפחות נוצריות. עם הקמת מדינת ישראל, הוכר הרצוג כרבה הראשי של המדינה וכנשיא בית הדין הרבני העליון
הוא היה מעורב מאוד בעניינים הציבוריים שעמדו על הפרק, ובעיקר בגיבוש ועיצוב יחסי הדת והמדינה הצעירה. עיקר פועלו הרבני, הוקדש לבעיות אישות מורכבות
אופיינית למעורבות הזו, היא קריאתו הנרגשת לרבנים הפוסקים לאחר השואה לחפש את כל צדדי ההיתר האפשריים כדי להתיר עגונות.
היסטורית בעלים האוסף הופקד לצמיתות בספרייה הלאומית על ידי אביגדור הרצוג ב- 20.6.2000. אביגדור הרצוג היה מנהל מחלקת המוזיקה ומקים ארכיון הצליל בספריה הלאומית. הוא מסר את החומר לאחר שמצאו ב"גניזה".
מספר מערכת 990031532520205171

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?