חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף דב יוסף

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
צילום: בנו רותנברג, 1948מתוך: ארכיון בנו רותנברג, אוסף מיתר

ד"ר דב יוסף (ברנרד ג'וזף, 1980-1899) היה מעורכי הדין היהודים הבולטים בארץ ישראל בתקופת המנדט, המושל הצבאי של ירושלים בעת מלחמת העצמאות, ושר בממשלות ישראל. הוא נולד במונטריאול שבקנדה. במהלך מלחמת העולם הראשונה היה ממארגני ההתנדבות לגדודים העבריים, והגיע בעצמו לארץ עם הגדוד האמריקני בשנת 1918. לאחר השלמת לימודיו המשפטיים בחו"ל עלה ארצה בשנת 1921. בשנות ה-20 וה-30 הפך דב יוסף לאחד מעורכי הדין הבולטים בארץ ישראל. עבודתו המשפטית כללה את ייצוג משפחת ארלוזורוב על רקע רצח ארלוזורוב, וייעוץ משפטי לסוכנות היהודית. בזמן מלחמת העולם השנייה היה אחראי על המתנדבים מטעם היישוב לצבא הבריטי והיה חבר הנהלת הסוכנות משנת 1945. בעת מלחמת העצמאות היה דב יוסף המושל הצבאי של ירושלים, ולאחר קום המדינה התמנה לשר האספקה והקיצוב בממשלת ישראל הראשונה. בתפקיד זה התפרסם דב יוסף כמי שאחראי על חלק נרחב ממדיניות הצנע שהונהגה בשנותיה הראשונות של המדינה. בהמשך כיהן דב יוסף בתפקיד שר החקלאות, שר התחבורה, שר המשפטים, שר המסחר והתעשייה ושר הבריאות. הוא נפטר בינואר 1980. הארכיון האישי והרשמי של דב יוסף שמור בארכיון המדינה. יחד עם זאת, בספרייה הלאומית שמורים שני חלקים מעזבונו שהגיעו ממקורות שונים: א. בשנת 2010 רכשה הספרייה הלאומית מעט מכתבים אישיים ותצלומים מעזבונו הפרטי, אלה טרם סודרו או נרשמו בקטלוג והעיון בהם מוגבל. ב. בשנת 2017 הופקדו בספרייה הלאומית צילומים מיומניו האישיים, בהם רשם דב יוסף לעצמו סיכומים מישיבות הממשלה בשנים 1948-1959. היומנים נגישים דיגיטלית ועברו את אישור הצנזורה.

סימול
ARC. 4* 1879
תאריך
1955-1980
היקף
0.40 מטר..
שפה
עברית; אנגלית;
מיקום
  • מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית
כותר אוסף דב יוסף.
כותרים נוספים English title: Dov Joseph Collection.
הערות מרבית ארכיונו האישי של דב יוסף שמור בגנזך המדינה, ירושלים.
הערת ציטוט ARC. 4* 1879 אוסף דב יוסף, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
מתוך אוסף דב יוסף.
רמת התיאור Fonds Record
תקציר ביוגרפי עורך דין דב יוסף (ברנרד ג'וזף) נולד בשנת 1899 במונטריאול שבקנדה. במהלך מלחמת העולם הראשונה היה מהמתנדבים לגדודים העבריים וב-1921, אחרי שסיים את לימודי המשפטים. עבודתו כעורך דין בתקופת המנדט הבריטי כללה את ייצוג משפחת ארלוזורוב על רקע רצח ארלוזורוב, וייעוץ משפטי לסוכנות היהודית. בזמן מלחמת העולם השנייה היה אחראי על המתנדבים מטעם היישוב לצבא הבריטי והיה חבר הנהלת הסוכנות מ-1945. היה המושל הצבאי של ירושלים בעת מלחמת העצמאות ואחרי כן נעשה לשר האספקה והקיצוב האחראי על חלק נרחב ממדיניות הצנע. כיהן גם בתפקידי שר החקלאות, שר התחבורה, שר המשפטים, שר המסחר והתעשייה ושר הבריאות. נפטר בינואר 1980 בבאר שבע.
היסטורית בעלים האוסף נרכש על ידי הספרייה הלאומית בשנת 2010. בשנת 2017 נוספו לו צילומים מיומניו האישיים של דב יוסף בהם סיכומים של ישיבות ממשלה. היומנים עברו את אישור הצנזורה.
הערת שפה האוסף בעברית ובאנגלית.
מספר מערכת 990031501650205171
קישורים תמונת ארכיון

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?