חזרה לתוצאות החיפוש

ארכיון חיים הירשנזון

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
צילום: לא ידוע, [בערך 1905-1930]מתוך: אוסף אברהם שבדרון

הרב חיים הירשנזון נולד בצפת בשנת 1857, ובאמצע שנות ה-60 עבר עם משפחתו לירושלים. בירושלים פתחה המשפחה ישיבה ובית דפוס, והיתה חריגה בקרב אנשי הישוב הישן שהתפרנסו מכספי החלוקה ותרומות מחו"ל. חיים הירשנזון למד בישיבות בירושלים ולאחר מכן במזרח אירופה. בשנת 1874 הוא נישא לחוה לבית הכהן. בשנת 1883 הוא פרסם את ספרו הראשון, ושנה לאחר מכן החל להוציא את הירחון "המסדרונה", והצליח לגייס לשם כך את תמיכתכם של רבנים ומנהיגים רבים (הרב עזריאל הילדסהיימר, הרב דוד צבי הופמן, יחיאל מיכל פינס, מיכה יוסף ברדיצ'בסקי ועוד). בתקופת שהותו בירושלים, הירשנזון נמנה עם מייסדי הסניף הירושלמי של אגודת "בני ברית" בשנת 1888, ובשנת 1892 היה שותף להקמת "בית ספרים מדרש אברבנאל" שהפך לימים לספרייה הלאומית. הוא גם היה חבר בוועד הלשון העברית ובאגודת "שפה ברורה" לדיבור עברי בארץ ישראל, ובנוסף לימד בבית הספר הירושלמי "למל". בדעותיו, אותן הביע מעל דפי "המסדרונה", ובפעילותו העצמאית, הצליח הירשנזון לעורר את כעסם הן של אנשי הישוב הישן והן של תומכי המודרניזציה, והוא נאלץ בסופו של דבר לעזוב את ירושלים ואת ארץ ישראל (1896). הירשנזון היגר תחילה לאיסטנבול (קונסטנטינופול), שם הקים את בית הספר "תפארת צבי" שפעל על טהרת העברית. בשנת 1903 השתתף כציר בקונגרס הציוני בבאזל, ולאחר מכן היגר לארה"ב, והתמנה לרב בקהילת הובוקן בניו ג'רזי בשנת 1904, תפקיד בו כיהן עד מותו בשנת 1935. גישתו ההלכתית של הרב הירשנזון היתה גישה פורצת דרך וחדשנית ביחס לזמנו. את הגותו הפרשנית וההלכתית הוא שיקע ב-15 ספרים, הנודע מביניהם הוא 'שו"ת מלכי בקודש" (6 כרכים). ארכיונו האישי של הירשנזון התפזר בין צאצאיו. רובו השתמר ככל הנראה אצל חתנו, דוד דה סולה פול, ששימש רב בקהילת 'שארית ישראל' בניו יורק. חלק אחר, קטן יותר, הגיע אל נינו, הרב דוד סקטון מירושלים. בשנת 2022 הפקיד דוד סקטון את הארכיון שברשותו בספריה הלאומית. הארכיון כולל ארבע סדרות: סדרה 01: תעודות וכתבי יד של חיים הירשנזון. סדרה 02: התכתבות משפחת הירשנזון, בעיקר מכתבים מאת חיים הירשנזון ורעיתו חוה אל בנותיו ובנו. סדרה 03: התכתבות הרב חיים הירשנזון עם רבנים ואישים בני דורו. סדרה 04: מכתבים ועבודות מאת בתו נחמה הירשנזון -פרופ' נימה (נחמה) אדלרבלום. הארכיון נרשם והונגש בתמיכת קרן מוריס ובוורלי בייקר.

סימול
ARC. 4* 1520
תאריך
ca. 1870-1950
היקף
1 מטר רץ.
שפה
עברית; אנגלית; יידיש; צרפתית;
תיאור
הארכיון כולל התכתבות בין הרב הירשנזון לרבנים ואישים בני דורו ( חלק מהמכתבים בצילום בלבד), וכן התכתבות בין הירשנזון לילדיו. הארכיון כולל גם סידרה של חומרים השייכים לבתו פרופ' נימה (נחמה) אדלרבלום.
מיקום
  • מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית
כותר ארכיון חיים הירשנזון.
כותרים נוספים English title: Chaim Hirschensohn Archive.
יוצרים נוספים אדלרבלום, נימה 1881-1974 (מחבר טקסט נוסף)
הירשנזון, בנימין 1887-1976 (מחבר טקסט נוסף)
הירשנזון, חוה 1861-1932 (מחבר טקסט נוסף)
הערת ציטוט ARC. 4* 1520 ארכיון חיים הירשנזון, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
מתוך ארכיון חיים הירשנזון.
רמת התיאור Fonds Record
תקציר ביוגרפי הירשנזון נולד בצפת לרב יעקב מרדכי ושרה ביילא, הוריו עלו לארץ ישראל מפינסק בשנת 1848. בנערותו, משפחתו קנתה את חצר הירשנזון והתיישבה בה והקימו שם ישיבה ובית דפוס. הרב חיים הירשנזון ערך והוציא לאור את כתב-העת "המסדרונה" שהיה מחלוצי כתבי-העת העבריים שיצאו בארץ. הוא לימד בבית הספר היהודי "למל", והיה ממקימי "בית הספרים מדרש אברבנאל" בירושלים - ספרייה שהייתה גלגולה הראשון של הספרייה הלאומית. הרב הירשנזון היה חבר באגודה שפה ברורה ובוועד הלשון העברית (שלימים הפך לאקדמיה ללשון העברית) ומקורב לאליעזר בן-יהודה. בעקבות חרם מצד יהודים חרדים, עבר לקושטא/ איסטנבול (ca. 1895-1896), שם ניהל בית ספר 'תפארת צבי' והכין תוכניות לימוד בשפה העברית במקצועות השונים. באוגוסט 1903 הירשנזון השתתף בקונגרס הציוני בבזל, כציר מאיסנטבול. בסוף שנת תרס"ג [נובמבר 1903] עבר להתגורר בארצות הברית ושירת כרב בעיר הובוקן שבניו ג'רזי. היה נשוי לחווה, ואב לחמישה.
הערת שפה הארכיון רובו בעברית.
קרדיטים ארכיון חיים הירשנזון נרשם והונגש באדיבות קרן מוריס ובוורלי בייקר. The Chaim Hirschensohn Archive was made available thanks to the generosity of Morris and Beverly Baker Foundation.
מספר מערכת 990026554100205171
קישורים תמונת ארכיון

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

ארכיון חיים הירשנזון נרשם והונגש באדיבות קרן מוריס ובוורלי בייקר. The Chaim Hirschensohn Archive was made available thanks to the generosity of Morris and Beverly Baker Foundation.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?