חזרה לתוצאות החיפוש

ארכיון אברהם כהנא

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

אברהם כהנא (1946-1874), היה מהמלומדים הבולטים במדעי היהדות בדורו, חוקר מקרא וספרות בית שני, בקיא בשפות אירופאיות רבות, בעברית ובערבית. גולת הכותרת של מפעלו המדעי הייתה הוצאת פירוש מדעי מקיף לתנ"ך והוצאת הספרים החיצוניים בתרגום עברי ובתוספת ביאורים. הארכיון כולל התכתבות, כתבי יד של מחקריו וספריו, זכרונות וקטעי עתונות. בארכיון ישנם, גם כתבי יד של כהנא, שלא התפרסמו כלל: פירושים לדברים וליחזקאל, מבוא ארוך למקרא ותרגום הקוראן לעברית. הארכיון הופקד ע"י בני משפחתו של כהנא בשנת 1982. הפקדה שנייה נעשתה בשנת 1989 ושלישית בשנים 2017-2019 על ידי נכדו בן ציון כהנא.

סימול
ARC. 4* 1569
תאריך
1886-1946
היקף
15 מטר..
שפה
עברית; רוסית; אנגלית; גרמנית;
תיאור
הארכיון מחולק לשלוש סדרות: סדרה 1 : התכתבות: מאות תיקי התכתבות של כהנא עם אישים ומוסדות בעלי שם ברחבי העולם, במפנה המאות התשע-עשרה והעשרים. סדרה 2 : כתבי יד. טיוטות בכתב ידו של כהנא למרבית ספריו ומחקריו, בייחוד לפירושיו למקרא ולספרים החיצוניים, תרגום הקוראן לעברית שלא פורסם, וכן יומנים וזכרונות. סדרה 3 : גזרי עיתונים. ביקורות ופרסומים בעיתונות על כהנא, והספדים אחרי מותו.
מיקום
  • מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית
כותר ארכיון אברהם כהנא.
כותרים נוספים English title: Abraham Kahana Archive.
יוצרים נוספים כהנא, אוריאל 1903-1965
הערת ציטוט ARC. 4* 1569 ארכיון אברהם כהנא, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
מתוך ארכיון אברהם בן מרדכי כהנא.
רמת התיאור Fonds Record
תקציר ביוגרפי אברהם כהנא נולד בשנת 1874 באוקראינה בסקומורוחי שליד ז'יטומיר. הוא נישא לחנה (ינטה) ב-1902, בתו של ר' יעקב שפטל מברדיצ'ב
זמן קצר אח"כ הם עברו לקייב. ספריו הראשונים של כהנא התפרסמו בעזרת חותנו שפטל שהיה בעל בית דפוס. בעת שהותו בקייב, כהנא השתייך ל"חברת תרבות-חברה לחינוך ולתרבות עברית", היה מנהל הספרייה ולימד במוסדות חינוך גבוהים ועם פרוץ המהפכה הבולשביקית נתמנה גם לפרופסור באוניברסיטה העממית בקייב. בשנת 1922 יצא לוורשה ובשנת 1923 עלה לארץ ישראל. כאן עסק בהוראה בסמינר על שם לוינסקי בתל אביב, וכן נתמנה למנהל הספריה העירונית "שער ציון". משנת 1929 ועד לפטירתו בשנת 1946, התמסר אברהם כהנא למחקר ויסד את הוצאת הספרים "מקורות". גולת הכותרת של מפעלו המדעי היתה הוצאת פירוש מדעי מקיף לתנ"ך, בהשתתפות מלומדים אחדים. מפעל חשוב נוסף היה הוצאת הספרים החיצוניים בתרגום עברי ובתוספת ביאורים. על פירוש זה זכה בפרס ביאליק. כהנא היה יוצר וחוקר פורה במגוון של תחומים נוספים כמו יהדות איטליה, החסידות, הקוראן ואף חיבר מילון עברי-רוסי וספרי דקדוק עבריים.
היסטורית בעלים הארכיון הופקד ע"י בני משפחתו של כהנא בשנת 1982. הפקדה שנייה נעשתה בשנת 1989. בשנים 2017-2019 מסר נכדו, בן ציון כהנא (בנו של יעקב ושלומית), כתבי יד נוספים לארכיון, יחד עם חומרים של דודו, האדריכל אוריאל כהנא ורעיתו תמרה, שנרשמו כארכיון נפרד.
הערת שפה החומר בארכיון בעברית, רוסית, אנגלית וגרמנית.
מספר מערכת 990026416060205171
קישורים דיוקן

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?