חזרה לתוצאות החיפוש

ארכיון מרדכי שטריגלר

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

מרדכי שטריגלר (1998-1908) היה הוגה דעות, עורך ומסאי, הוא נולד בעיר זאמושץ' שבפולין. ובשנת 1937 השתקע בורשה. עם הכיבוש הנאצי נכלא שטריגלר במחנות ריכוז והשמדה ושרד את כולם. מאז אחז בו הרצון לתעד את החורבן. מרדכי שטריגלר היה מקורב לקבוצת הניצולים שהקימה לימים הקיבוץ ע"ש קדושי בוכנוואלד, קיבוץ נצר סירני. למרות שנהג לבקר בישראל לעתים קרובות, הוא לא עלה ארצה, אלא בחר בחיים של כתיבה להנצחת יהדות פולין שנשמדה. בשנת 1946 השתקע בפריס, הוציא ספרי תיעוד, רומנים, שירים ומאמרים. בשנת 1957 עבר לגור דרך קבע בארצות הברית והשתקע בניו יורק, בה התגורר עד למותו בשנת 1998. מאז סוף שנות החמישים ערך את שבועון תנועת העבודה הציונית "דער יידישער קעמפער". מבחינה פוליטית היה קשור לדוד בן גוריון ולזרם שהקים את מפלגת רפ"י. משנת 1987 ועד מותו היה העורך של עיתון היידיש המוביל באמריקה, 'פארווערטס'. שטריגלר פרסם בעיתונות היידיש אלפי מאמרים - חלקם תחת כינויים ספרותים שונים. סגנונו שאב השראה מהמקורות ועמדותיו נטו דרך קבע למסורת. ארכיונו האישי הופקד לצמיתות על ידי אלמנתו ד"ר אסתר שטריגלר ובתו לאה בספטמבר 2001. הארכיון סודר סידור ראשוני על ידי פרופ' יחיאל שיינטוך והצוות שלו, מהמרכז המחקר על שם דב סדן, בהתאם לצרכי מחקריו ולתכנון פרסומיו. ביולי 2008 הועבר הארכיון לספריה הלאומית. הארכיון כולל מאמרים של מרדכי שטריגלער ועליו בכתבי העת ובעיתונות, כתבי יד של יצירותיו בכתב ובמכונת כתיבה, תרגומי יצירותיו מיידיש, התכתבות, מסמכים אישיים ותצלומים.

סימול
ARC. 4* 1852
תאריך
1938-2008
היקף
4.80 מטר..
שפה
יידיש; עברית; אנגלית;
תיאור
הארכיון כולל: מאמרים של מרדכי שטריגלער ועליו בכתבי העת ובעתונות, כתבי יד של יצירותיו בכתב ובמכונת כתיבה, תרגומי יצירותיו מיידיש, התכתבות, מסמכים אישיים ותצלומים.
מיקום
  • מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית
כותר ארכיון מרדכי שטריגלר.
כותרים נוספים English title: Mordecai Strigler Archive.
הערת ציטוט ARC. 4* 1852 ארכיון מרדכי שטריגלר, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
מתוך ארכיון מרדכי שטריגלר.
רמת התיאור Fonds Record
תקציר ביוגרפי מרדכי שטריגלר היה סופר דו-לשוני (כתב ביידיש ובעברית), הוגה דעות, עורך ומסאי, נולד ב 1918 בעיר זאמושץ' שבפולין. בשנת 1937 השתקע בורשה. עם הכיבוש הנאצי נכלא שטריגלר במחנות ריכוז והשמדה ושרד את כולם. מאז אחז בו הרצון לתעד את החורבן. מרדכי שטריגלר היה מקורב מאוד לקבוצת הניצולים שהקימה לימים את הקיבוץ ע"ש קדושי בוכנוואלד, קיבוץ נצר סרני. למרות שנהג לבקר בישראל לעתים קרובות, הוא לא עלה ארצה, אלא בחר בחיים של כתיבה להנצחת יהדות פולין שנשמדה. בשנת 1946 השתקע בפריס, הוציא ספרי תיעוד, רומנים, שירים ומאמרים. בשנת 1957 עבר לגור דרך קבע בארצות הברית והשתקע בניו יורק, בה התגורר עד למותו בשנת 1998. מאז סוף שנות החמישים ערך את שבועון תנועת העבודה הציונית "דער יידישער קעמפער". מבחינה פוליטית היה קשור לדוד בן גוריון ולזרם שהקים את מפלגת רפ"י. משנת 1987 ועד מותו, היה העורך של עיתון היידיש המוביל באמריקה, 'פארווערטס'. שטריגלר פרסם בעיתונות היידיש אלפי מאמרים - חלקם תחת כינויים ספרותים שונים. סגנונו שאב השראה מהמקורות ועמדותיו נטו דרך קבע למסורת.
היסטורית בעלים הארכיון הופקד לצמיתות על ידי אלמנתו ד"ר אסתר שטריגלר ובתו לאה בספטמבר 2001. הארכיון סודר סידור ראשוני על ידי פרופ' יחיאל שיינטוך והצוות שלו, מהמרכז המחקר על שם דב סדן, בהתאם לצרכי מחקריו ולתכנון פרסומיו. ביולי 2008 החומר הועבר לספריה הלאומית.
הערת שפה הארכיון ביידיש, עברית ואנגלית.
מספר מערכת 990027666610205171

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?