audio items
snunit
Back to search results

תהלים פח: שיר מזמור לבני קרח

Enlarge text Shrink text
  • Cantillation
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 3.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 4.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
Play songs in order
playerSongImg
Title תהלים פח: שיר מזמור לבני קרח
Cycle of the Year לכל עת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • (א) שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי קֹרַח, לַמְנַצֵּחַ, העומד בראש המנגנים עַל מָחֲלַת, שם כלי שיר או מנגינה, לְעַנּוֹת, אולי שיר הכולל מענה, מעין פזמון חוזר של קבוצה אחרת, כמצוי בדברי קינה, מַשְׂכִּיל לְהֵימָן הָאֶזְרָחִי, אולי אחד מבני קורח, שהיה ממשוררי המקדש בזמן דוד המלך; וייתכן שהיה מצאצאי זרח ('אזרחי') שמיהודה.

    (ב) ה' אֱלֹֹהֵי יְשׁוּעָתִי, ביוֹם צָעַקְתִּי אליך, ואף בַלַּיְלָה אני זועק נֶגְדֶּךָ, מולך.

    (ג) תָּבוֹא לְפָנֶיךָ תְּפִלָּתִי, הַטֵּה אָזְנְךָ לְרִנָּתִי, נעימת תפילתי. (ד) כִּי שָׂבְעָה, התמלאה בְרָעוֹת נַפְשִׁי, וְחַיַּי לִשְׁאוֹל הִגִּיעוּ. חיי סמוכים למוות עד כדי נגיעה בו, (ה) ועד כדי כך שבעיני אחרים כבר נֶחְשַׁבְתִּי עִם יוֹרְדֵי בוֹר, כמי שכבר מת ונקבר. הָיִיתִי כְּגֶבֶר אֵין אֱיָל, חסר כוח. אין לי כוח לשאת את מצוקתי, ואני מחוסל ואבוד. (ו) אני נחשב בַּמֵּתִים, כאחד המתים - חָפְשִׁי מכל שעבוד ומכל קשר עם ענייני העולם. אני כְּמוֹ חֲלָלִים, הרוגים שֹׁכְבֵי קֶבֶר אֲשֶׁר לֹא זְכַרְתָּם, אינך עוסק בהם עוֹד, וְהֵמָּה מִיָּדְךָ נִגְזָרוּ, נכרתו. (ז) שַׁתַּנִי, שמת אותי בְּבוֹר תַּחְתִּיּוֹת, בְּמַחֲשַׁכִּים שבִּמְצֹלוֹת, קבור בעומק האדמה. (ח) עָלַי סָמְכָה, נשענה חֲמָתֶךָ, כל משקל הכעס האלוקי רובץ עלי, וְכָל מִשְׁבָּרֶיךָ עלי עִנִּיתָ, כאילו כל גלי זעמך מופנים ליעד אחד - לענות אותי ולהתנפץ עלי. סֶּלָה.

    (ט) הִרְחַקְתָּ את מְיֻדָּעַי, מכרַי מִמֶּנִּי. שַׁתַּנִי, שמת אותי תוֹעֵבוֹת, מתועב לָמוֹ, בעיניהם, כָּלֻא - וְלֹא אֵצֵא. (י) עֵינִי דָאֲבָה, כאבה וסבלה מִנִּי עֹנִי, מעינוי, מדחק. קְרָאתִיךָ, ה', בְּכָל יוֹם, שִׁטַּחְתִּי אֵלֶיךָ כַפָּי, ואיני מוצא תשובה.

    מאחר שאני רואה את עצמי כמי שכבר מת ואין לו עוד קיום, לפעמים אני תוהה: (יא) האם לַמֵּתִים תַּעֲשֶׂה פֶּלֶא?! והלוא הם כבר מתו. האִם רְפָאִים, שוכני השאול יָקוּמוּ ויוֹדוּךָ?! לכאורה הם מעבר לכל תקווה. סֶּלָה. (יב) הַאם יְסֻפַּר בַּקֶּבֶר חַסְדֶּךָ, ואֱמוּנָתְךָ תסופר בָּאֲבַדּוֹן?! (יג) הֲיִוָּדַע בַּחֹשֶׁךְ, בעולם המתים פִּלְאֶךָ?! וְהאם תתגלה צִדְקָתְךָ בְּאֶרֶץ נְשִׁיָּה, שִׁכחה, מחוזו של המוות?!

    (יד) ואף שאני נמצא במקום כזה, אֲנִי עדיין אֵלֶיךָ, ה', שִׁוַּעְתִּי, מתחנן, וּבַבֹּקֶר תְּפִלָּתִי תְקַדְּמֶךָּ. אני הראשון שמתפלל בהשכמת הבוקר. וזו תפילתי: (טו) לָמָה, ה', תִּזְנַח, אתה עוזב את נַפְשִׁי?! למה תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי?! (טז) עָנִי אֲנִי וְגֹוֵעַ, דועך וכלה מִנֹּעַר, מנעורי. ייסורי אינם חדשים לי, הם מלווים אותי כל ימי חיי. נָשָׂאתִי אֵמֶיךָ, מושאי פחדי, ייסוריך המאיימים, אָפוּנָה, אליהם אני שם לב, כי הם מקיפים אותי מכל עבר. (יז) עָלַי עָבְרוּ חֲרוֹנֶיךָ, כעסיך, בִּעוּתֶיךָ, הפחדים הגדולים שאתה מביא עלי צִמְּתֻתוּנִי, משתקים אותי. (יח) כל אלה סַבּוּנִי, סובבו אותי כַמַּיִם הרבים המבקשים להטביעני כָּל הַיּוֹם, הִקִּיפוּ עָלַי יָחַד כל הצרות והפורענויות, (יט) ואין לי עוזר, כי הִרְחַקְתָּ מִמֶּנִּי כל אֹהֵב וָרֵעַ, חבר, ומְיֻדָּעַי נעלמו כביכול במַחְשָׁךְ, באפלה.

     

    פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.



Have more information? Found a mistake?