audio items
snunit
Back to search results

תהלים לג: רננו צדיקים בה'

Enlarge text Shrink text
  • Cantillation
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 4.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 5.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 6.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו מימון כהן
  • 7.
    עכשווי - ישראל פרץ אליהו
  • 8.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
  • 9.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
Play songs in order
playerSongImg
Title תהלים לג: רננו צדיקים בה'
Cycle of the Year לכל עת;שבת
Prayer Time שחרית
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • (א) רַנְּנוּ, צַדִּיקִים, בַּה'; לַיְשָׁרִים נָאוָה, נאה להם התְהִלָּה לה'.

    (ב) הוֹדוּ לַה' בְּכִנּוֹר, בְּנֵבֶל עָשׂוֹר, בעל עשרה מיתרים, זַמְּרוּ לוֹ. (ג) שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ. כבוד ה' רב ככל שהאנשים גם מתעוררים לביטוי חדש. הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה, נגינה בשופרות או בחצוצרות. וזוהי התהילה שתשירו: (ד) כִּי יָשָׁר דְּבַר ה', וְכָל מַעֲשֵׂהוּ בֶּאֱמוּנָה, (ה) אֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט, וחֶסֶד ה' מָלְאָה הָאָרֶץ. העולם הוא ביטוי של יושרו ואמינותו, צדקו וחסדיו של הקדוש ברוך הוא, ועל כן אלו הם הדברים שהוא רוצה.

    (ו) בִּדְבַר ה' שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ, וּבְרוּחַ פִּיו נוצָר כָּל צְבָאָם של השמים. (ז) ואף בארץ - כֹּנֵס כַּנֵּד, כעפר הכנוס בתל,  את מֵי הַיָּם, נֹתֵן בְּאוֹצָרוֹת, מקומות מיוחדים לאיסוף, את מי התְּהוֹמוֹת מתחת לארץ. (ח) יִירְאוּ מֵה' כָּל הָאָרֶץ, מִמֶּנּוּ יָגוּרוּ, יפחדו כָּל יֹשְׁבֵי תֵבֵל, כאשר יחשבו על כוחו, (ט) כִּי בבריאת העולם הוּא אָמַר - וַיֶּהִי, הוּא רק צִוָּה - וַיַּעֲמֹד. העולם נברא במאמר ה', ובדברו הוא ממשיך להתקיים.

    ומן הבריאה בכללה אל המציאות האנושית: (י) ה' הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם, הֵנִיא, ביטל מַחְשְׁבוֹת עַמִּים, שלא יתגשמו. (יא) ולעומת זאת, עֲצַת ה' היא לְעוֹלָם תַּעֲמֹד, ומַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ יתקיימו לְדֹר וָדֹר, עד סוף כל הדורות. ה' לא רק ברא את העולם בכללותו, אלא גם בחר לעצמו עם. (יב) ולפיכך, אַשְׁרֵי הַגּוֹי, העם אֲשֶׁר ה' אֱלֹֹהָיו; אשרי הָעָם שה' בָּחַר לְנַחֲלָה לוֹ.

    (יג) מִשָּׁמַיִם הִבִּיט ה', רָאָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם. (יד) מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ, ממקומו הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, (טו) שהרי הוא הַיֹּצֵר יַחַד את לִבָּם, ולכן הוא גם הַמֵּבִין, מתבונן אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם ומכיר את פנימיותם.

    הכול מנוהל לפי רצונו של ה'. (טז) על כן, אֵין הַמֶּלֶךְ נוֹשָׁע בְּרָב חָיִל, מפני שיש לו צבא גדול יותר, והגִּבּוֹר לֹא יִנָּצֵל במלחמה בְּרָב כֹּחַ. לא אלה קובעים את תוצאות הדברים. (יז) הסוס והמרכבה היו כלי המלחמה החזקים של אותם הדורות, ואנשים סמכו על הרכב והפרשים ככוח התקפה והגנה, אך לאמתו של דבר שֶׁקֶר הַסּוּס לִתְשׁוּעָה, אין לסמוך עליו שיביא תשועה לרוכבו. האמונה בכוח הסוס בלבד כוזבת, וּבְרֹב חֵילוֹ, בכל כוחו של הסוס הוא לֹא יְמַלֵּט, יציל את רוכבו.

    אלו הם הדברים שיוכלו להושיע: (יח) הִנֵּה עֵין ה' אֶל יְרֵאָיו, לַמְיַחֲלִים, למקווים לְחַסְדּוֹ, (יט) לְהַצִּיל מִמָּוֶת את נַפְשָׁם במלחמה, וּלְחַיּוֹתָם בָּרָעָב. (כ) על כן נַפְשֵׁנוּ חִכְּתָה, מצפה ומייחלת לַה', אשר עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ הוּא, (כא) כִּי בוֹ יִשְׂמַח לִבֵּנוּ, כִּי בְשֵׁם קָדְשׁוֹ בָטָחְנוּ שיהיה לנו לישועה.

    ומסיים בבקשה: (כב) יְהִי, יופיע חַסְדְּךָ, ה', עָלֵינוּ כַּאֲשֶׁר, כמו שיִחַלְנוּ, קיווינו לָךְ, לישועתך.

     

    פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.



Have more information? Found a mistake?