audio items
snunit
Back to search results

הפטרה לשמחת תורה (שמיני עצרת)

Enlarge text Shrink text
  • Cantillation
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    איטליה - איטליה כללי מרקו אוטולנגי
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי יהודה קדרי
Play songs in order
playerSongImg
Title הפטרה לשמחת תורה (שמיני עצרת)
Cycle of the Year לכל עת;שמחת תורה / שמיני עצרת
Prayer Time אחר ללא לחן
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
About
  • הפטרת שמחת תורה היא למעשה ההפטרה של פרשת "וזאת הברכה" - הפרשה האחרונה בחומש דברים, החותמת את חמשת חומשי התורה ונקראת באופן מסורתי בבוקר החג.

    ההפטרה מתארת את מעבר ההנהגה ממשה ליהושע. הצורך המיידי הדחוף בתחילת ספר יהושע, עוד בטרם יכנסו ארצה ויתחילו בכיבושה, הוא ביצור מעמדו של יהושע כמנהיג, ובכך עוסקת הפטרתנו. אף שמעבר זה טבעי ומתבקש - מתוך הנחה שיש לבחור את התלמיד המובהק ולא את הבן - ונקבע מפי הקב"ה בכבודו ובעצמו, עדיין אין המעבר כה חלק ואין מינויו של יהושע כה פשוט בעיני העם.

    משה רבנו היה "עבד ה'", כפי שהוא מכונה בתחילת הפסוק הראשון של ההפטרה, "ויהי אחרי מות משה עבד ה''", ומכאן נובע האתגר להנהיג את ישראל כממשיכו של אדם שהיה עבד ד' ולזכות לאמון העם. ובל נשכח שבפעם היחידה שנדמה היה לעם שמשה עזבם והסתלק מהם, הם הגיעו לחרדה ולאבדן שליטה ומשם הגיעו לידי חטא העגל החמור. אמנם, עברו ארבעים שנה מני אז, התחלף הדור ומשה הכינם בסוף ימיו לירידתו מן הבמה, אך עדיין לא ברור כיצד יגיב העם להסתלקותו והחלפתו במנהיג אחר.

    למרות כל מעלותיו של יהושע וגדלותו הרוחנית, הרי ברור שאיננו מגיע למדרגתו הרוחנית העליונה של משה. ממילא, נפתח פתח לעם לסרב לקבל את יהושע כמנהיגם ולקרוא תיגר עליו.

    לכן, הקב"ה מחזק את ידי יהושע ומדגיש בהבטחה אלוקית שיהושע ימשיך את הישגיו של משה ויזכה לאותה סיעתא דשמיא: "כִּי עִמְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ."

    הבחירה בהפטרה זו מצטרפת לתנועת ההמשכיות שמתקיימת ביום זה: כשם שבקריאת התורה מתחילים מיד לאחר קראת הפרשה מחזור חדש בקריאת הפרק הראשון מספר בראשית, כך גם בהפטרה ממשיכים את הסיפור שבו מסתיימת התורה - במנהיג הבא ובספר הראשון בנביאים.

    יש לציין כי המנהג לקרוא הפטרה זו מנוגד לגמרא מפורשת, שלפיה מפטירין ב"ויעמד שלמה" (סיפור הקמת המקדש בספר מלכים א). המנהג לקרוא הפטרה זו מתועד כבר בתקופת הגאונים - בסידור רס"ג, הקובע בפשטות כמנהגנו, ובסדר רב עמרם גאון מביא את שני המנהגים. גם ראשונים כדוגמת הרמב"ם והרא"ש מזכירים את שתי האפשרויות, וכיום זהו המנהג הרווח.

    למנהג ספרד, הספרדים והתימנים קוראים בפרק הראשון עד פסוק ט ולמנהג אשכנז, קוראים את הפרק כולו. הפטרה זו היא אחת משלוש ההפטרות היחידות הנקראות מספר יהושע.



Have more information? Found a mistake?