audio items
snunit
Back to search results

אשמורות

Enlarge text Shrink text
playerSongImg
Title אשמורות
Cycle of the Year ימים נוראים;לכל עת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
About
  • אמירת הסליחות נהוגה גם בקרב יהודי תימן, אולם שמן שונה. הן אינן קרויות סליחות, אלא אשמורות, על שם הזמן שבו הן נאמרות. סליחות הוא שמם של סוג הפיוטים הנאמרים במסגרת האשמורות (בדומה לכינוי מרכיבי תפילת העמידה "ברכות"). אבחנה זו אינה דיכוטומית, ויש לעתים שהסדר נקרא "סליחות", אולם השם המקובל הוא אשמורות.

    ככל הנראה לא היה נוסח קבוע לאשמורות בעבר. עם השפעת הדפוס התגבש מקבץ, שבו נעשה שימוש בבתי הכנסת בנוסח הבלדי. גם כיום אין קיימת אחידות מלאה בהרכב האשמורות, מאחר שמראש הבחירה הניתנת לציבור מתוך מבחר הסליחות רבה, אם כי יש מגמה לקביעתן וליצירת היררכיה בין חלקים שונים בתוכן.

    בהקדמה לאשמורות שכתב מהרי"ץ (מארי יחיא בן יוסף צאלח, מגדולי חכמה תימן במאה הי"ח), המובאת ב"תכלאל", הסידור התימני, מופיעים הדברים הבאים: "יחרד המשכיל וילפת הנלבב החרד בלבו [...] בהתקרב יום הדין לפקוד עוונו עליו וה' למשפט ישב." בתקופה זו, של כפרה ותיקון, "(ו)נהגו לקום באשמורת האחרונה הלילה, שהיא עת רצון." מהרי"ץ מורה לומר לפחות י"ב סליחות, שניתן להוסיף עליהן אם יש זמן. הוא מציין גם פיוטי תוכחה נוספים וכן שמונה מזמורי תהלים שכדאי לומר בפתח הסליחות, רובם נאמרים גם בפסוקי דזמרה ביום כיפור, ועוסקים בחטא ובתשובה. סדר הסליחות שמהרי"ץ מורה לאמרו מבוסס על דברי האר"י. ניתן לומר, אם כן, כי הסליחות מזכירות מאוד את הסליחות הספרדיות, אולם נבדלות מהן בכמה נקודות, בנוסחי פיוטים, בהיבטים מסוימים בסדר וכן בניואנסים שהתקיימו בקהילות שונות בתימן. אמירת האשמורות אורכת בין שעה לשעתיים, בהתאם לכמות הפיוטים ופרקי התהלים הנאמרים ואופי התפילה בבית הכנסת.

    הקלטה זו היא במסורת יהודי עדן. קהילת יהודי עיר הנמל עדן, בדרום תימן, הייתה קהילה יהודית עשירה יחסית. בבית הכנסת הגדול בעדן היו אלפיים מקומות ישיבה. בתרבות הקודש שלה לא היו הבדלים ניכרים בינה ובין קהילות אחרות תימן, אולם היותה עיר נמל, הממשק עם הבריטים ששלטו בתימן, האווירה העירונית וההגירה של יהודי מקהילות נוספות לעדן (הודו, בבל) הביאו לתהליכי מודרניזציה בקהילה זו.

    המבצע של אשמורות אלו, "דורון יעקב", התפלל מ"מרפא לנפש", סליחות בנוסח ליוורנו, בשינויים והתאמות לנוסח יהודי תימן.



Have more information? Found a mistake?