audio items
snunit
Back to search results

שבת המלכה

Enlarge text Shrink text
  • Prayer
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    עכשווי - ישראל חיים פרחי
  • 2.
    עכשווי - ישראל מקהלת לי-רון הייצוגית (הרצליה)
  • 3.
    עכשווי - ישראל רחמים עמר
Play songs in order
playerSongImg
Title שבת המלכה
Cycle of the Year לכל עת;פסח;שבת
Prayer Time אחר
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • הַחַמָּה מֵרֹאשׁ הָאִילָנוֹת נִסְתַּלְּקָה – השמש נעלמה מראשי העצים, תיאור של השקיעה והזמן בו נכנסת השבת.
    • בּוֹאוּ וְנֵצֵא לִקְרַאת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה – ציטוט מן תלמוד בבלי, מסכת שבת קיט ע"א: " רבי חנינא מיעטף וקאי אפניא דמעלי שבתא [רבי חנינא מתעטף ועומד בערב בכניסת השבת] אמר בואו ונצא לקראת שבת המלכה". על האמירות האלה מיוסד המנהג לערוך את קבלת השבת בחוץ, מנהג המשתקף בפיוט הידוע "לכה דודי" שם הדוברים קוראים לצאת כדי לקבל את פני השבת.
    • שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם – מבנה הבתים מקביל לפיוט "שלום עליכם", בבית הראשון – קבלת פני המלאכים המלווים את האדם מבית הכנס בערב שבת. על-פי התלמוד במסכת שבת קיט ע"ב: "תניא ר' יוסי בר יהודה אומר שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בערב שבת מבית הכנסת לביתו".
    • קִבַּלְנוּ פְּנֵי שַׁבָּת בִּרְנָנָה וּתְפִלָּה – תפילת קבלת השבת הנאמרת בשירה ובניגונים.
    • הַנֵּרוֹת יָאִירוּ – נרות השבת.
    • בּוֹאֲכֶם לְשָׁלוֹם – על פי המשך הפיוט 'שלום עליכם', מברכים את המלאכים בכניסתם אל הבית.
    • שְׁבִי, זַכָּה, עִמָּנוּ וּבְזִיוֵךְ נָא אוֹרִי / לַיְלָה וָיוֹם, אַחַר תַּעֲבֹרִי. – המשורר פונה אל השבת, הוא מבקש ממנה לשבת עמו ולהאיר מכניסתה בערב השבת ועד ליציאתה. ביאליק אולי רומז כאן למדרש מבראשית רבה יא (ב), לפיו האור הקדום מימי הבריאה לא נגנז עד לתום השבת הראשונה וניתן לחוש ברמז ממנו, מן האור הגנוז, בשבת.
    • וַאֲנַחְנוּ נְכַבְּדֵךְ – הלכות ומנהגים רבים נועדו להדגיש את כבודה המיוחד של השבת.
    • בְּבִגְדֵי חֲמוּדוֹת – בבגדים נאים. על-פי בראשית כז, טז. כפי שמתואר בפיוט השבת המוכר "מה ידידות מנוחתך".
    • בָּרְכוּנוּ לְשָׁלוֹם – על-פי המשך התלמוד במסכת שבת קיט ע"ב – כאשר המלאכים מגיעים מבי הכנסת ומוצאים נרות דולקים ושולחן ערוך, הם מברכים את הנוכחים שיזכו לכך גם בשבת הבאה.
    • בֹּאוּ וּנְלַוֶּה אֶת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה – המשורר רומז כאן למנהג סעודת "מלווה מלכה", המלווה את השבת בצאתה.
    • כֵּן לַשַּׁבָּת הַבָּאָה! – זוהי ברכת המלאכים מן התלמוד במסכת שבת קיט ע"ב.


Have more information? Found a mistake?