audio items
snunit
Back to search results

הטוב והמיטיב - ברכת המזון

Enlarge text Shrink text
  • Prayer
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 2.
    מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) - צנעא אהרן עמרם
Play songs in order
playerSongImg
Title הטוב והמיטיב - ברכת המזון
Cycle of the Year שבת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
About
  • ברכת 'הטוב והמיטיב' היא הברכה הרביעית של ברכת המזון. צמד מלים זה שאול מהפסוק בתהלים (קיט:סח): טוֹב אַתָּה וּמֵטִיב לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ.
    לפני שברכה זו נכללה בברכת המזון היא היתה קיימת כברכה עצמאית: ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם, הטוב והמיטיב. ברכה זו היתה נאמרת כשאדם התבשר בשורות טובות ומובנה היה שלא זו בלבד שה' הוא טוב במהותו אלא שהוא שואף, כביכול, לחלוק את טובו עם אחרים. היו מחכמי המשנה שסברו שיש להגיד ברכה זו לא רק באירועים משמחים אלא גם בבית האבל, וכנראה התכוונו להדגיש את אחדות האל שממנו נובעות הטובה והרעה גם יחד, כחלק ממגמה כללית של דחיית הדעות המאמינות בדואליזם של אל רע ואל טוב. הבולטות בין דעות אלו היו דת זרתוסטרא והגנוסטיקאים הנוצריים, וכחלק מהנסיון של הדיפתן קבעו חכמים בתפילת השחר את מטבע הלשון: יוצר אור ובורא חושך, עושה שלום ובורא את הכל. בליטורגיה של יהודי אשכנז לימים הנוראים מופיע הביטוי "הטוב והמיטיב" בתוספת המלים "לרעים ולטובים" ובכך מורחבת היריעה להכללת בעיית הצדק האלקי ולהצהרה שאנו מודים לה' על טובותיו, למרות שאיננו מבינים מדוע הוא מיטיב לרעים.
    על פי התלמוד הבבלי, ברכת 'הטוב והמיטיב' התווספה לברכת המזון לאחר סיום מרד בר כוכבא וקבורת חללי המלחמה, וייתכן שמי שהתקין אותה רצה לרומם את רוח העם שהיה באווירה קודרת לאחר התבוסה הקשה.
    נוסח הברכה זורם ודינמי, כמעט כאילו נאמר באופן ספונטני ומתפרץ, וכתוב יותר כשירה מאשר פרוזה. אכן בהרבה קהילות ותנועות נוער שרים את הברכה הזו יחד.
    להבדיל משלוש הברכות הראשונות של ברכת המזון, בברכת 'הטוב והמיטיב' אין התייחסות ספציפית לנושא המזון, לפחות בנוסח הספרדי. הניסוח הכללי, שאינו מתעסק במזון דווקא, הוא כנראה תוצאה של האווירה שתוארה לעיל ורצון להדגיש שה' תמיד דואג לעם ישראל. הברכה מנוסחת לא כבקשה אלא כהצהרה: כשם שה' תמיד היה לצדנו והיטיב לנו, וכשם שהוא מיטיב לנו גם עכשיו (למרות שהדבר לא נראה כך) כך הוא ייטיב לנו גם בעתיד.
    לאחר ברכת 'הטוב והמיטיב' נוספה במהלך הדורות שורת בקשות קצרות הפותחות במלים "הרחמן הוא" והכוללות שבח לאל, תפלה על הפרנסה, שלום ובריאות ובקשה לגאולה ולשיבה לארץ. ברצף זה מוסיפים גם ברכות למארחים, לשולחן שעליו סעדנו, ומקרה שהסעודה היתה סעודת שבע ברכות, גם ברכה לחתן ולכלה.
    ההרחבה המתמדת של ברכת המזון נובעת מהמעמד המרכזי שיש לארוחה משותפת בעולם היהודי בפרט ובחברה האנושית בכלל. למעשה, הרעיון שארוחה משותפת מרוממת את האדם למצב שבו הוא יכול לברך מתוך שמחה והרחבת הדעת מופיע כבר בסיפור המקראי על יצחק המבקש מבנו עשו שיכין לו מטעמים כדי שיוכל להעניק לו ברכה מיוחדת.


Have more information? Found a mistake?