audio items
snunit
Back to search results

לבבי יחשקה עפרה

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    תימן - כלל תימן אברהם נדף, יואל סיאני, יעקב שרעבי
  • 2.
    תימן - כלל תימן אהרן עמרם
  • 3.
    תימן - כלל תימן יואל סיאני, יעקב שרעבי
  • 4.
    תימן - כלל תימן יוסף צדוק
  • 5.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 6.
    תימן - מערב תימן (שג'דרה) ללא מבצע
  • 7.
    תימן - מערב תימן (שג'דרה) ראומה נחום (עבאס)
Play songs in order
playerSongImg
Title לבבי יחשקה עפרה
Cycle of the Year לכל עת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • לְבָבִי יַחְשְׁקָה עָפְרָה – הדובר, עם ישראל, רוצה בקרבת האל, שנאמר בו בשיר השירים ב, ט "דּוֹמֶה דוֹדִי לִצְבִי אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים", וכוונתו לבניין בית המקדש והשבת השכינה אליו.
    • לְשִׂכְלִי הֶחֱלִי – געגועי החושק גרמו לשכלו שיחלה מאהבה.
    • וְאָשִׁיר – במקדש הבנוי.
    • מַמְלְלִי – דבָרִי, שירי.
    • וּבָאוּ כָּל בְּנֵי חֶבְרָה – כל ישראל שבתימן יתקבצו בארץ.
    • וְעֹפֶר בָּבְלִי – קהילת בבל וראשיה, שהם מצאצאי דוד המלך.
    • פְּרִידַת אַהֲבָה קָשָׁה – פרידת האוהבים, הקב"ה וישראל. על–פי שיר השירים ח, ו "כִּי עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה קָשָׁה כִשְׁאוֹל קִנְאָה רְשָׁפֶיהָ רִשְׁפֵּי אֵשׁ שַׁלְהֶבֶתְיָה".
    • חֶרֶב מְלֻטָּשָׁה – על–פי תהלים ז, יג "חַרְבּוֹ יִלְטוֹשׁ קַשְׁתּוֹ דָרַךְ וַיְכוֹנְנֶהָ".
    • בָא וְלֹא נָשָׁה – הקב"ה בא לגאול את ישראל ולא שכחו, נשה במשמעות של שכחה, כמו באיכה ג, יז "נָשִׁיתִי טוֹבָה".
    • וְהֵאִיר אָהֳלִי – הִשרה שכינתו במקדש.
    • אֲמִיר אַלְחוּר וַאלְאַמְלַאךּ, קַדַ אללַהּ זַיְּנֹהּ – כוונתו כאן ל'שכל הפועל', מושג פילוסופי שפירושו הכוח האלוהי האחראי לפעולת כדור הארץ ולחומר המצוי בו, והוא בדרגה מעל המלאכים המפעילים את 'הגלגלים' – מערכות המזלות המקיפות את העולם החומרי. ל'שכל הפועל' יש חשיבות רבה בפילוסופיה היהודית מימי הביניים, כגון זו של הרמב"ם. המשורר מזכיר שה' הוא שיִּפָּה אותו ונתן לו את הדרו.
    • עֻקוּל מֻתְפַארִקַה – 'שכלים נבדלים' או 'נפרדים' הם המלאכים המופשטים מחומר וצורה, והם מופקדים על סיבוב הגלגלים.
    • חְוַאלַי מַסְכִּנֹהּ – כל אלה, 'השכל הפועל' ו'השכלים הנפרדים' סובבים סביב משכנו של הקב"ה ומשרתים אותו.
    • וִחַאכִּם דַוְרַת אלאַפְלַאךּ, תֻנִיר מִן מַוְטִנֹהּ – השכל הפועל, הוא מטטרון, מושל בתנועת הגלגלים, והם מאירים ומסתובבים מכוחו.
    • חֲמוּד עֵינִי – כינוי לקב"ה.
    • וְהַטֵּה אָזְנְךָ – על–פי תהלים יז, ו "הַט אָזְנְךָ לִי שְׁמַע אִמְרָתִי".
    • פְּדָאֵנִי – הושיעני.
    • זְכֹר לִבְרִיתְךָ – זכור בריתך עם האבות.
    • וְלַדַּלִּים תְּנַהֵלָה – תשיב את ישראל לארצם.
    • סוֹבְלִי – נושא אותי, משגיח עלי.
    • לַא תַגְ'וַא – אל תתפתה לעצת יצר הרע.
    • וְתַכְּרַהּ חַיְוְתַךּ – ותבוא לידי כך שתמאס בחייך.
    • וְתוּב לִלַּה פִי תַמכִּין – שוב לאל ועבוד אותו כל עוד כוחך בך, כמו בקהלת יב, א "וּזְכֹר אֶת בּוֹרְאֶיךָ בִּימֵי בְּחוּרֹתֶיךָ".
    • וּפִי כַ'צְ'עַה וּפִי תַרְכִּין – ובהכנעה ובהיסמכות על האל.
    • אִמוּרַךּ תַנְגְלִי – ואז עסקיך יצליחו.
    • רַעֲיָה תִכְסֹף וְהִיא תִסְעָדְךָ – חשוק בתורה והיא תעזור לך, כמו בתהלים כ, ג: יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ.
    • וְתִמְצָא חֵן כְּמוֹ יוֹסֵף – שנאמר בו בבראשית לט, ד "וַיִּמְצָא יוֹסֵף חֵן בְּעֵינָיו".
    • וְתִזְכֶּה – תהיה זכה וטהורה.
    • זְרוֹעַ אוֹיְבָךְ תַּחְשֹף – תכניע את יצר הרע, על–פי ישעיה נב, י "חָשַׂף ה' אֶת זְרוֹעַ קָדְשׁוֹ".
    • נְצוֹר לִלְשׁוֹנְךָ מֵרָע – על–פי תהלים לד, יד "נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה".
    • אֲשֶׁר מִצַּד שְׂמֹאל נִגְרָע – יצר הרע מסית את לשונך ופוגע בה; נִגְרָע במשמעות של נמשך, נוצר, ועל דרך הביטוי השלילי.
    • צְדָקָה לָךְ יְדִיד תִּזְרָע – על–פי הושע י, יב "זִרְעוּ לָכֶם לִצְדָקָה".
    • אַל תַּחֲלִיא – לשון חולי, אל תמשוך את לבך אל החטא.
    • וְנַפְסַך מַא לְהַא תַבְּדִיל – מרמז לעיקרון הישארות הנפש.
    • וְלַו אלְגִסְם רַקּ – על אף שהגוף מתכלה.
    • תֻנִיר כַּאלפַנְד בִּאלְקִנְדִיל וְתַנְגוּ אלְגְ'רַק – מכאן מתאר המשורר את שכרו של מי שהולך בעצתו.
    • אלְגְ'רַק – השקיעה בחטא.
    • בֻסְתַאן אלַאנְּוַארִי – כינוי לגן העדן.
    • יִכַ'לִּד סֻכְּנְהַא – הבורא יושיב את נשמתך.
    • אלְהַיכְּלִי – בגן העדן.
    • יְלוּד יוֹסֵף – המשורר.
    • סֻבֳּלוֹ – עול הגויים, על–פי ישעיה י, כז "וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יָסוּר סֻבֳּלוֹ מֵעַל שִׁכְמֶךָ וְעֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ".
    • זְקֵנַי – האבות.
    • לְאוֹהָלַי – לארץ ישראל.
    • בְּנֵי גִילַי – בני דורי, היושבים עמי בגלות.
    • מַמְלְלִי – תפילתי.
    • לְצוּר קוֹנִי – הקב"ה.
    • יְרַפֵּא מַחֲלִי – יגאלני.


Have more information? Found a mistake?