• אַתָּה חֲתָנִי – הפייטן פונה אל החתן ומברך אותו: • תִּמְצָא בְּרָכָה מֵאֵת ה' וְהוֹד מְלוּכָה... – תזכה לברכה ולפאר מלכות מה'. הלשון על פי תהלים כד, ה: יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת ה' וּצְדָקָה מֵאֱלֹהֵי יִשְׁעוֹ. • שִׂמְחָה וְשָׂשׂוֹן בְּאָהֳלֶיךָ – בבית שאתה עומד להקים תשרה השמחה. הלשון על פי ברכת משה (דברים לג, יח) וְלִזְבוּלֻן אָמַר שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ וְיִשָּׂשׂכָר בְּאֹהָלֶיךָ, וכן לפי המסופר על שלמה לאחר חנוכת המזבח (דברי הימים ב ז, י): וּבְיוֹם עֶשְׂרִים וּשְׁלֹשָׁה לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי שִׁלַּח אֶת הָעָם לְאָהֳלֵיהֶם שְׂמֵחִים וְטוֹבֵי לֵב... • בַּכֹּל שְׁמוּרָה לְךָ עֲרוּכָה – שמחתך תהיה שמורה ומזומנת לך. זהו שיבוץ מדברי דוד האחרונים המופיעים בשמואל ב כג, ה ...כִּי בְרִית עוֹלָם שָׂם לִי עֲרוּכָה בַכֹּל וּשְׁמֻרָה כִּי כָל יִשְׁעִי וְכָל חֵפֶץ כִּי לֹא יַצְמִיחַ. • בְּחֵן וְכָבוֹד תִּחְיֶה בְּגִילָה – תחיה בשמחה, בחן ובכבוד, לפי תהלים פד, יב ...חֵן וְכָבוֹד יִתֵּן ה' לֹא יִמְנַע טוֹב לַהֹלְכִים בְּתָמִים. • וְתַעֲלֶה מַעֲלָה גְּדוֹלָה חָתָן – ואתה, החתן, תעלה מעלה. • וְתִזְכֶּה לִבְרִית הַמִּילָה – כאן מבורך החתן בבן זכר. כאשר מוסב הפיוט לשירה בשמחת כניסה למצוות, מחליפים את 'המילה' ל'המצווה'. • יִגְדַּל שִׁמְךָ – לפי האמור על ה' בדברי דוד בשמואל ב ז, כו וְיִגְדַּל שִׁמְךָ עַד עוֹלָם... • יוֹם יַעֲלַת חֵן... יָפָה... עַל כָּל בְּתוּלָה שְׂמַח בְּיָפְיָהּ – ביום החתונה, שבו יפה הכלה יותר מכל נערה אחרת, שמח ביופיה. • יַעֲלַת חֵן – דימוי זה מופיע ביחס לאשת הנעורים במשלי ה, יט: אַיֶּלֶת אֲהָבִים וְיַעֲלַת חֵן... • כַּלָּה כְּלוּלָה – כלה מושלמת. • פְּאֵר הוֹד – צירוף זה מהדהד לפסוק מתהלים צו, ו הוֹד וְהָדָר לְפָנָיו עֹז וְתִפְאֶרֶת בְּמִקְדָּשׁוֹ, • יָפָה... עַל כָּל בְּתוּלָה – ייתכן שיש כאן אזכור של סיפור אחשורוש ואסתר מאסתר ב, ג וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה... ואחר כך – שם, ב, יז וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל הַבְּתוּלֹת... • שְׂמַח בְּיָפְיָהּ שִׂמְחָה כְפוּלָה יַיִן וְחָלָב הִיא לְךָ נְסוּכָה – הכלה תשמח אותך כנסכי יין וחלב. ייתכן שברקע מהדהד גם המשמע נסיכה, כמו האמור על השבת בפיוטו של ר' שלמה אלקבץ 'לכה דודי' ...מֵרֹאשׁ מִקֶּדֶם נְסוּכָה. • תֹּאַר חֲתָנִי בְּתוֹךְ קְהָלוֹ יִדְמֶה לְמֶלֶךְ תָּמִים כְּלִילוֹ – מראה החתן בקרב הקהילה דומה למלך שכתרו שלם. בפרקי דר' אליעזר, פרק טז, נאמר "חתן דומה למלך". • וְזֹהַר הַכַּלָּה יָאִיר לְמוּלוֹ – ומול החתן יאיר זיווה של הכלה. • תָּחוּל עָלָיו מֵאָה בְּרָכָה – יחולו עליו ברכות רבות. ייתכן שנקיטת מאה ברכות אינה רק מספר טיפולוגי רווח לביטוי ריבוי, אלא מהדהדים כאן דברי ר' מאיר, המובאים בבבלי (מנחות מג, ע"ב): "חייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום, שנאמר 'ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך'", או הפסוקים מבראשית כו, יב-יג וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִוא וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים וַיְבָרֲכֵהוּ ה'. וַיִּגְדַּל הָאִישׁ וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל עַד כִּי גָדַל מְאֹד. • רֹנּוּ וְשִׂמְחוּ בְּאוֹן וְהוֹנִים – אתם, החתן והכלה, שמחו בעושר ובכוח. • רֹנּוּ וְשִׂמְחוּ – קריאה זו לקוחה מחזון הגאולה של זכריה (ב, יד) רָנִּי וְשִׂמְחִי בַּת צִיּוֹן כִּי הִנְנִי בָא וְשָׁכַנְתִּי בְתוֹכֵךְ... • יַחְמֹל עֲלֵיכֶם שׁוֹכֵן מְעוֹנִים – הפייטן מברך את הזוג שה' היושב בשמים ירחם עליו. כינוי זה לה' מבוסס כנראה על הפסוק מדברים לג, כז: מְעֹנָה אֱלֹהֵי קֶדֶם וּמִתַּחַת זְרֹעֹת עוֹלָם... • תִּחְיוּ וְתִרְאוּ בָּנִים הֲגוּנִים עוֹסְקִים בַּמִּקְרָא וּבַהֲלָכָה – תזכו שבניכם יהיו הגונים ויעסקו בתורה בימיכם.
|