audio items
snunit
Back to search results

רם אור גדול נעלם

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתפללי בית כנסת אוהבי ציון
  • 2.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתפללי בית כנסת אוהבי ציון
  • 3.
    סוריה - חלב (ארם צובה) פייטנים מקהילת ארם צובה, ניו יורק
Play songs in order
playerSongImg
Title רם אור גדול נעלם
Cycle of the Year שבת;שירת הבקשות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • רָם אוֹר גָּדוֹל נֶעְלָם – הפייטן רומז לאור אין סוף, שהוא נעלם, אין לו שם ואין בו תפיסה. לפני כל הבריאה וההתגלות (או ההתפרטות) של האלוקות דרך העולמות, הספירות והפרצופים, היה רק אור אינסוף.
    • כֶּתֶר מַכְתִּיר עוֹלָם – אור אינסוף מתלבש בספירה העליונה היא ספירת כתר, שהיא ככתר המכתיר את העולם. ספירת כתר היא ספירה שעדיין אין בה תפיסה והיא כנגד הרצון העליון.
    • בְּחָכְמָה עָשָׂה עוֹלָמוֹת – ספירת חכמה בה מתגלה ההבזק הראשון של ההברקה. אור אינסוף מתלבש בספירת חכמה ודרכה נוצרו כל העולמות – אצילות, בריאה, יצירה ועשיה. הלשון על פי הפסוק בתהלים קד, כד: מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ה' כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ.
    • מִבִּינָה הֵאִיר לְכִסֵּא כָבוֹד יַזְהִיר – ספירת בינה, בה נוצר הפיתוח של החכמה. ספירת בינה היא כנגד עולם הבריאה שנקרא 'כסא'.
    • בְּחַסְדּוֹ אָמַר עוֹלָם יִבָּנֶה – ספירת חסד. זוהי הספירה הראשונה מתוך שבע הספירות התחתונות הנקראות גם שבע מידות. עניינה של ספירת חסד הוא התפשטות ונתינה. שש קצוות (הם שש הספירות: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד) יוצרים יחד פרצוף הנקרא זעיר אנפין וגם נקרא עולם. החסד הוא זה שבונה את העולם, כאמור בתהלים פט, ג: כִּי אָמַרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה שָׁמַיִם תָּכִן אֱמוּנָתְךָ בָהֶם.
    • נֶאְזָר בִּגְבוּרָה – ספירת גבורה, שעניינה יצירת גבולות. הצירוף 'נאזר בגבורה' לקוח מתהלים סה, ז: מֵכִין הָרִים בְּכֹחוֹ נֶאְזָר בִּגְבוּרָה.
    • שְׁבָחָיו מִי יִמְנֶה – אין מי שיכול לספר את כל שבחי ה', כפי שנאמר בתהלים קו, ב: מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה' יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ.
    • פֶּה כָל בִּרְיָה תְּהַלֶּלְךָ צוּר תִּפְאֶרֶת – ספירת תפארת, שעניינה הוא האיזון בין החסד והגבורה – בין הנתינה והצמצום.
    • לָנֶצַח כָּל בֹּקֶר שִׁיר אוֹמֶרֶת – כל בוקר אומרים שיר לספירת נצח. המשורר משתמש בצורה מתוחכמת במילה נצח במשמעות כפולה – 'לנצח' הוא הן ספירת נצח הן תיאור זמן הפעולה, באופן תמידי.
    • מִזִּיו הוֹדְךָ כָּל הָעוֹלָם מַזְהֶרֶת – אזכור לספירת הוד.
    • וִיסוֹד עוֹלָם צַדִּיק בְּרָכָה בָּהּ יָרִיק – ספירת יסוד. זוהי הספירה האחרונה בפרצוף זעיר אנפין, הוא העולם. ספירת יסוד היא כנגד יוסף שנקרא צדיק. כל הספירות העליונות מוריקות את ברכתם לספירת יסוד ובספירה זו אורן מאיר. את האור הזה מעבירה ספירת יסוד למלכות. הצירוף 'צדיק יסוד עולם' לקוח ממשלי י, כה: כַּעֲבוֹר סוּפָה וְאֵין רָשָׁע וְצַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם. השימוש בביטוי 'להריק ברכה' נשען על מלאכי ג, יב: ...וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד בְּלִי דָי.
    • וְיִמְלֹךְ בָּהּ מַלְכוּת לְעוֹלָם – ספירת מלכות, הספירה האחרונה, המקבלת את כל האור והברכה מהספירות שמעליה דרך ספירת יסוד, ובה ממומשים הכוחות העליונים.
    • יָצַר מַלְאֲכֵי מַחֲנַיִם – מחנות של מלאכים. מקור הביטוי במתואר אודות יעקב: וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים. וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם (בראשית לב, ב-ג).
    • מֵהֶם מֵאֵשׁ וּמַיִם – כפי שאמר ר' שמעון בן יוחאי בפסיקתא דרב כהנא א, ג "...אפילו מלאך עצמו חציו אש וחציו מים והוא עושה שלום בם"... אש מיצג את החסד ומים את הגבורה. יש מלאכים שנבראו מצד החסד ויש שנבראו מצד הגבורה.
    • וְחַיּוֹת – מלאכים של עולם היצירה.
    • וְאוֹפַנִּים – מלאכים של עולם העשייה.
    • וְאֶרְאֶלָּם – כינוי לכל המלאכים.
    • בְּשֵׁשׁ – בששה ימים.
    • וְיָצַר אָדָם בְּצַלְמוֹ – כפי שנאמר בבראשית א, כז: וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם.
    • כּוֹלֵל כָּל נְשָׁמוֹת עִמּוֹ – לפי המדרש (שמות רבה מ, ג; תנחומא כי תשא יב), כל הנשמות היו תלויות באברים שונים של אדם הראשון.
    • בְּאָחוֹר וּפָנִים הֵם עוֹמְדִים כֻּלָּם – נשמות כל האדם מקורם בנשמת אדם הראשון. ישנן נשמות שמקורן באחור של נשמת אדם הראשון וישנן נשמות שמקורן בפנים של האדם הראשון.
    • נְתָנוֹ לְעַמּוֹ לָעַד עוֹלָם – כפי שנאמר בשמות לא, טז-יז: וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם. בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם...
    • נוֹתְנִים לוֹ נַחֲלָה בְּלִי מֵצֶר – ללא גבול. לפי דברי ר' יוחנן משום ר' יוסי בבבלי, שבת קיח ע"א: "כל המענג את השבת נותנין לו נחלה בלי מצרים".
    • וְהָאֵל לוֹ עֵזֶר – וה' יעזור לו.
    • הַשּׁוֹמְרוֹ מִדִּבּוּר חֹל – הנזהר מדיבור של חול בשבת, כפי שנדרש בבבלי, שבת קיג ע"ב: "שלא יהא דיבורך של שבת - כדיבורך של חול".
    • אוּלָם – המקדש.


Have more information? Found a mistake?