audio items
snunit
Back to search results

יושב תהלות ישראל

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    סוריה - חלב (ארם צובה) אברהם כספי
  • 2.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתפללי בית כנסת אוהבי ציון
  • 3.
    סוריה - חלב (ארם צובה) פייטנים מקהילת ארם צובה, ניו יורק
  • 4.
    סוריה - חלב (ארם צובה) קבוצת חזנים
Play songs in order
playerSongImg
Title יושב תהלות ישראל
Cycle of the Year שבת;שירת הבקשות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל – הקדוש ברוך הוא, שזמירות עַמו משמשות לו כביכול מושב. כינוי האל לקוח מתהלים (כב, ד): וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל.
    • אַקְדִּישׁ בַּעֲדַת אֲרִיאֵל – אקדיש [את ה'] למלך עלינו בקרב קהל ישראל. 'אֲרִיאֵל' הוא כינוי לירושלים באחת מנבואות ישעיהו (כט, א): הוֹי אֲרִיאֵל אֲרִיאֵל קִרְיַת חָנָה דָוִד...
    • וּלְפָנָיו שִׁירָה אֲחַדֵּשׁ בְּיוֹם זֶה שַׁבַּת קֹדֶשׁ – אשיר לפניו שיר חדש ביום השבת. הרצון לשיר שיר שלא נשמע כמותו לפני הקדוש ברוך הוא משקף את ההכרה בגדולתו, ומופיע ברבים ממזמורי תהלים – ראו למשל תהלים (צח, א): מִזְמוֹר שִׁירוּ לַה' שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ.
    • וַאֲנִי אָשִׁיר עֻזֶּךָ פִּי יְמַלֵּל תְּהִלָּתְךָ – בשירי אשבח את עוצמתך, ופי יבטא עד כמה מהולל אתה. הפייטן כורך יחדיו בלשונו שני פסוקים מתהלים – הראשון (נט, יז): וַאֲנִי אָשִׁיר עֻזֶּךָ וַאֲרַנֵּן לַבֹּקֶר חַסְדֶּךָ כִּי הָיִיתָ מִשְׂגָּב לִי וּמָנוֹס בְּיוֹם צַר לִי; והשני (קו, ב): מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה' יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ.
    • וְאֶעֱרֹךְ לָךְ שִׁיר וּתְהִלָּה – הלשון על פי משורר התהלים (ה, ד): ה' בֹּקֶר תִּשְׁמַע קוֹלִי בֹּקֶר אֶעֱרָךְ לְךָ וַאֲצַפֶּה.
    • סָמְכֵנוּ – תמוך בנו והענק לנו משענת.
    • הָאֵר עֵינֵינוּ בַּתּוֹרָה כִּי הִיא סְגֻלָּה יְקָרָה – תן לנו יכולת ללמוד תורתך וליהנות ממנה, משום שהיא לנו כמתנה מובחרת ונעלה. פייטנים רבים, בעקבות בעלי ההלכה, מדגישים את ערכו של לימוד התורה בשבת. לשון הטור נשענת על קטע מנוסח הברכה הנאמרת לפני קריאת שמע של שחרית – "והאר עינינו בתורתך, ודבק ליבנו במצוותיך, ויחד לבבנו לאהבה וליראה את שמך". המונח 'סְגֻלָּה' מציין בתורה את ייחודם של ישראל לפני הקדוש ברוך הוא (ראו שמות יט, ה, ועוד).
    • אַתָּה נֶאְזָר בִּגְבוּרוֹת – הגבורה עבורך היא כביכול כחגורה למתניך. 'נֶאְזָר' – מלשון 'אזור', בגד, כעין חגורה הניתנת על הגוף. מיוסד על דברי משורר התהלים (סה, ז): מֵכִין הָרִים בְּכֹחוֹ נֶאְזָר בִּגְבוּרָה.
    • הָסֵר יָגוֹן וַאֲנָחָה – הצירוף 'יָגוֹן וַאֲנָחָה' – מקורו בנבואת ישעיהו (לה, י): וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה.
    • חַזֵּק קְהַל עַם סְגֻלָּה וְתָחִישׁ לָהֶם גְּאֻלָּה – הענק כוח לקהל עמך ישראל, וזרז את בוא הגאולה. 'עַם סְגֻלָּה' – העם הנבחר על ידך, ככתוב בשמות (יט, ה): וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ.
    • וְתִבְנֶה בֵית הַבְּחִירָה וְאָז נָשִׁיר וּנְזַמֵּרָה – ובנה להם את בית המקדש, הבית שבחרת להשרות שכינתך בתוכו, ככתוב בדברים יב, ה: כִּי אִם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֵיכֶם מִכָּל שִׁבְטֵיכֶם לָשׂוּם אֶת שְׁמוֹ שָׁם לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ וּבָאתָ שָׁמָּה, ואז נשיר לפניך. הזיקה בין הגאולה העתידית והשירה על כך לפני האל מופיעה רבות בפיוט המאוחר.


Have more information? Found a mistake?