audio items
snunit
Back to search results

אתה הוא אלהינו בשמים ובארץ גבור ונערץ

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי מאיר דוד
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי תלמידי ישיבת עציון
  • 3.
    חסידויות נוספות - חסידות מונסטריץ' רבינוביץ'
  • 4.
    חסידויות נוספות - חסידות צפת פנחס זילברמן
Play songs in order
playerSongImg
Title אתה הוא אלהינו בשמים ובארץ גבור ונערץ
Cycle of the Year יום כיפור;ימים נוראים;ראש השנה
Prayer Time שחרית
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • אַתָּה הוּא אֱלֹהֵינוּ בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ – לפי דברים ג, כד ...מִי אֵל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה כְמַעֲשֶׂיךָ וְכִגְבוּרֹתֶךָ.
    • גִּבּוֹר – כך מכונה הקדוש ברוך הוא במספר מקומות, למשל בדברים י, יז: כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא... הָאֵל הַגָּדֹל הַגִּבֹּר וְהַנּוֹרָא...
    • וְנַעֲרָץ – מטיל אימה ופחד. לפי תהלים פט, ח אֵל נַעֲרָץ בְּסוֹד קְדֹשִׁים רַבָּה וְנוֹרָא עַל כָּל סְבִיבָיו.
    • דָּגוּל מֵרְבָבָה – יוצא דופן, מסומן ומצוין אפילו בקרב רבים. לפי שיר השירים ה, י דּוֹדִי צַח וְאָדוֹם דָּגוּל מֵרְבָבָה, שמשמעו
    • הוּא שָׂח וַיֶּהִי וְצִוָּה וְנִבְרָאוּ – ה' ברא את הכול בדיבור פיו, כפי שמתואר בפרק א' בבראשית. משפט זה הוא שילוב של שיבוץ שני פסוקים מתהלים – ל, ט: כִּי הוּא אָמַר וַיֶּהִי הוּא צִוָּה וַיַּעֲמֹד וכן קמח, ה: יְהַלְלוּ אֶת שֵׁם ה' כִּי הוּא צִוָּה וְנִבְרָאוּ.
    • זִכְרוֹ לָנֶצַח – זכרו קיים לעולם, כפי שאמר ה' למשה בסנה (שמות ג, טו): זֶה שְּׁמִי לְעֹלָם וְזֶה זִכְרִי לְדֹר דֹּר, וכדברי תהלים קלה, יג: ה' שִׁמְךָ לְעוֹלָם ה' זִכְרְךָ לְדֹר וָדֹר.
    • חַי עוֹלָמִים – ה' חי לנצח. זוהי לשון התלמוד במקומות אחדים ואף במטבע ברכות, למשל בברכת 'בורא נפשות'.
    • טְהוֹר עֵינַיִם – כפי שתיאר את ה' חבקוק (א, יג) טְהוֹר עֵינַיִם מֵרְאוֹת רָע וְהַבִּיט אֶל עָמָל לֹא תוּכָל...
    • יוֹשֵׁב סֵתֶר – בפסוק מאיוב (כב, יד) מתואר ה' כנסתר בעננים: עָבִים סֵתֶר לוֹ. לשון הפיוט שאובה מהאמור בתהלים (צא, א) על האדם החוסה בסתרו של ה': יֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן.
    • כִּתְרוֹ יְשׁוּעָה לְבוּשׁוֹ צְדָקָה מַעֲטֵהוּ קִנְאָה נֶאְפָּד נְקָמָה – ה' לבוש ועטור בישועה, צדקה, קנאה ונקמה. מעטהו – לבושו; נאפד – חגור אפוד. ביטויים אלו שאולים מדברי ישעיהו (נט, יז): וַיִּלְבַּשׁ צְדָקָה כַּשִּׁרְיָן וְכוֹבַע יְשׁוּעָה בְּרֹאשׁוֹ וַיִּלְבַּשׁ בִּגְדֵי נָקָם תִּלְבֹּשֶׁת וַיַּעַט כַּמְעִיל קִנְאָה.
    • סִתְרוֹ יֹשֶׁר – גם במחשכיו הוא פועל ביושר. אין לביטוי זה מקור במקרא.
    • עֲצָתוֹ אֱמוּנָה – עצתו נאמנה, לפי ישעיהו כה, א ...אוֹדֶה שִׁמְךָ כִּי עָשִׂיתָ פֶּלֶא עֵצוֹת מֵרָחוֹק אֱמוּנָה אֹמֶן.
    • פְּעֻלָּתוֹ אֱמֶת – לפי האמור בתהלים קיא ז: מַעֲשֵׂי יָדָיו אֱמֶת וּמִשְׁפָּט נֶאֱמָנִים כָּל פִּקּוּדָיו, לשון זו מופיעה גם בברכת קידוש הלבנה, על פי מסכת סופרים כ, א.
    • צַדִּיק וְיָשָׁר – כפי שנאמר בשירת האזינו, דברים לב, ד ...אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא.
    • קָרוֹב לְקוֹרְאָיו בֶּאֱמֶת – לפי תהלים קמה, יח קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת.
    • רָם וּמִתְנַשֵּׂא – גבוה ועליון, לפי הדרך שבה מתואר ה' בישעיהו נז, טו: רָם וְנִשָּׂא שֹׁכֵן עַד וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ מָרוֹם וְקָדוֹשׁ אֶשְׁכּוֹן וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ...
    • שׁוֹכֵן שְׁחָקִים – יושב בשמים, הביטוי הזה אינו מקראי, אך קרוב הוא ברוחו לדברי משה בדברים לג, כו אֵין כָּאֵל יְשֻׁרוּן רֹכֵב שָׁמַיִם בְּעֶזְרֶךָ וּבְגַאֲוָתוֹ שְׁחָקִים.
    • תּוֹלֶה אֶרֶץ עַל בְּלִימָה – פסוק הוא מאיוב כו, ז נֹטֶה צָפוֹן עַל תֹּהוּ תֹּלֶה אֶרֶץ עַל בְּלִימָה, המתפרש על ידי רש"י ואחרים כתולה ארץ על בלי מה, כלומר על אין.
    • חַי וְקַיָּם – ביטוי זה מופיע בדברי בת הקול שסיפרה בנשגבותו של ה' לנבוכדנצר, לפי דברי רבן יוחנן בן זכאי בבבלי (חגיגה יג ע"א): "מלך אל חי וקים רם ונשא שוכן עליהם" ובמקומות נוספים.
    • נוֹרָא – מי שיראים מפניו, כפי שנאמר בדברים ז, כא: ...כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ בְּקִרְבֶּךָ אֵל גָּדוֹל וְנוֹרָא.
    • וּמָרוֹם וְקָדוֹשׁ – לפי ישעיהו נז, טו: כִּי כֹה אָמַר רָם וְנִשָּׂא שֹׁכֵן עַד וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ מָרוֹם וְקָדוֹשׁ אֶשְׁכּוֹן וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ. בביאור נשענתי על גולדשמידט.


Have more information? Found a mistake?