audio items
snunit
Back to search results

יהלל לאל נורא

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    סוריה - חלב (ארם צובה) גבריאל שרים
  • 2.
    סוריה - חלב (ארם צובה) דוד שירו
  • 3.
    סוריה - חלב (ארם צובה) ללא מבצע
Play songs in order
playerSongImg
Title יהלל לאל נורא
Cycle of the Year לכל עת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • יְהַלֵּל לָאֵל נוֹרָא בְּקוֹל זִמְרָה עַם חֲסִין יָהּ – עם ה' ישבח בשירה את ה', שמפניו הוא ירא. הביטוי חֲסִין יָהּ, שמשמעו ה' החזק, שאוב מן הפסוק בתהלים פט, ט: ה' אֱלֹהֵי צְבָאוֹת מִי כָמוֹךָ חֲסִין יָהּ וֶאֱמוּנָתְךָ סְבִיבוֹתֶיךָ.
    • גַּדְּלוּהוּ בְּתִשְׁבָּחוֹת בָּם אוֹדֶה יָהּ – רוממו את ה' בשבחים שבהם אודה אותו. נשען על פסוק ההלל שבתהלים קיח, יט: פִּתְחוּ לִי שַׁעֲרֵי צֶדֶק אָבֹא בָם אוֹדֶה יָהּ.
    • כָּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ הַלְלוּיָהּ – זהו הפסוק החותם את ספר תהלים.
    • צֵא כְגִבּוֹר מֶלֶךְ שׁוֹכֵן רָם – ה' השוכן בעליונים, צא כגיבור לטובת עמך, כפי שנאמר בישעיהו מב, יג ה' כַּגִּבּוֹר יֵצֵא כְּאִישׁ מִלְחָמוֹת יָעִיר קִנְאָה יָרִיעַ אַף יַצְרִיחַ עַל אֹיְבָיו יִתְגַּבָּר.
    • וּזְכוֹר בְּרִית יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם – וזכור את הברית שכרתת עם יצחק אבינו, לפי המסופר בבראשית כא, ד וַיָּמָל אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק בְּנוֹ בֶּן שְׁמֹנַת יָמִים כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱלֹהִים. ייתכן שמכיוון שיצחק היה הראשון שנימול לשמונה ימים, קבע הפיטן ר' רפאל ענתבי, את שמו גם בראשי הבתים. השערה נוספת היא שהפיוט במקורו יועד לכניסתו של אחיינו של הפייטן, ששמו היה יצחק בן אברהם לבריתו של אברהם, או לרגל כניסתו של תינוק אחר בשם זה לברית.
    • שֶׂה פְזוּרָה חִישׁ בִּמְהֵרָה קַבֵּץ נָא לְעִיר קִרְיַת חָנָה – קבץ את עם ישראל מהר לירושלים.
    • שֶׂה פְזוּרָה – זהו כינויו של עם ישראל הנפוץ בגלויותיו בירמיהו נ, יז: שֶׂה פְזוּרָה יִשְׂרָאֵל אֲרָיֹות הִדִּיחוּ...
    • לְעִיר קִרְיַת חָנָה – לפי ישעיהו כט, א: הוֹי אֲרִיאֵל אֲרִיאֵל קִרְיַת חָנָה דָוִד...
    • נָגִילָה וּנְהַלֵּל לוֹ יָהּ בְּתוֹךְ קְהַל עַם שִׁבְטֵי יָהּ – נשמח ונהלל את ה' בקרב עם ישראל.
    • שִׁבְטֵי יָהּ – שבטי ה', עם ישראל, לפי דברי דוד על ירושלים במזמור קכב, ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם ה'.
    • חַיִּים חֵן וָחֶסֶד תֵּן לָנוּ – על פי פתיחת ברכת השלום בתפילת עמידה: שִׂים שָׁלוֹם טוֹבָה וּבְרָכָה חַיִּים חֵן וָחֶסֶד צְדָקָה וְרַחֲמִים...
    • וְחָנֵּנוּ – ותתן לנו בחסדך.
    • וְתוֹסִיף שֵׁנִית יָדְךָ בִּמְהֵרָה וְתִגְאָלֵנוּ – תחזור להושיע אותנו בקרוב. ברקע מהדהדים דברי ישעיהו (יא, יא): וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יוֹסִיף ה' שֵׁנִית יָדוֹ לִקְנוֹת אֶת שְׁאָר עַמּוֹ אֲשֶׁר יִשָּׁאֵר מֵאַשּׁוּר וּמִמִּצְרַיִם וּמִפַּתְרוֹס וּמִכּוּשׁ וּמֵעֵילָם וּמִשִׁנְעָר וּמֵחֲמָת וּמֵאִיֵּי הַיָּם.
    • עֲשֵׂה עִמָּנוּ לְטוֹבָה אוֹת – עשה אתנו סימן לטובה, לפי תהלים פו, יז עֲשֵׂה עִמִּי אוֹת לְטוֹבָה וְיִרְאוּ שׂנְאַי וְיֵבֹשׁוּ...
    • הַרְאֵנוּ נִפְלָאוֹת... כִּימֵי מֹשֶׁה נְבִיאֵנוּ – כמו הנסים שנעשו לאבותינו תחת הנהגתו של משה, ייעשו לנו נסים גם בעתיד, לפי האמור במיכה ז, טו: כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת.
    • קֵץ הַפְּלָאוֹת – אחרית הימים המופלאה, לפי האמור לאיש לבוש הבדים בדניאל (יב, ו): עַד מָתַי קֵץ הַפְּלָאוֹת.
    • חִישׁ פְּדֵנוּ – הושיענו במהרה.
    • מַלְכֵּנוּ מְשִׁיחֵנוּ בּוֹא יָבוֹא בִמְהֵרָה לִבְנֵי הַגְּבִירָה – מלך המשיח יבוא בקרוב לעם ישראל. ייתכן שמהדהד כאן הפסוק החותם את המזמור של שיבת ציון, תהלים קכו, ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו.
    • לִבְנֵי הַגְּבִירָה – עם ישראל, בניה של שרה אמנו, שהיתה גבירתה של הגר.
    • אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לוֹ – פסוק הוא מתהלים קמד טו: אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֱׁה' אֱלֹהָיו.
    • בֵּית יַעֲקֹב בָּחַר לוֹ יָהּ – עם ישראל שה' בחר לעצמו, לפי תהלים (קלה, ד): כִּי יַעֲקֹב בָּחַר לוֹ יָהּ יִשְׂרָאֵל לִסְגֻלָּתוֹ.
    • מָגִנֵּנוּ צוּר יִשְׁעֵנוּ – כינויים לה', על שום עוצמתו, הגנתו עלינו ובטחוננו בישועתו, לפי שני פסוקים משירת דוד (שמואל ב כב, ג): אֱלֹהֵי צוּרִי אֶחֱסֶה בּוֹ מָגִנִּי וְקֶרֶן יִשְׁעִי מִשְׂגַּבִּי וּמְנוּסִי מֹשִׁעִי מֵחָמָס תֹּשִׁעֵנִי, (ומקבילתה בתהלים יח, ג) וכן שמואל ב כב, מז: חַי ה' וּבָרוּךְ צוּרִי וְיָרֻם אֱלֹהֵי צוּר יִשְׁעִי.
    • מִצָּרֵינוּ – מאויבינו.
    • צוּרִי – סלעי, מבטחי.
    • רְפָא צִירִי – רפא את כאבי.
    • חֲמוֹל עַל עֲדַת יְשׁוּרוּן – רחם על עם ישראל.
    • וּנְהַלֵּל בְּפִינוּ שִׁיר חָדָשׁ – שיר הגאולה נקרא 'שיר חדש', כפי שנאמר במדרש שמות רבה כג, יא "כל השירות שנאמרו בעולם לשון נקבות, לומר: מה הנקבה הזאת מתעברת ויולדת וחוזרת ויולדת - כך הן הצרות באות עליהן והיו אומרים שירות בלשון נקבות... אבל לעתיד לבוא אין עוד צרות בו... באותה שעה אומרים שיר לשון זכר, שנאמר (תהלים צח) 'שירו לה' שיר חדש'".
    • עֵת כֹּהֵן יִגַּשׁ בְּבֵית הַמִּקְדָשׁ – כאשר יגשו הכהנים לעבודת המקדש.
    • נִרְאֶה בְטוּב יְרוּשָׁלַיִם הַבְּנוּיָה – לפי הפסוק מתהלים קכח, ה: יְבָרֶכְךָ ה' מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ.


Have more information? Found a mistake?