audio items
snunit
Back to search results

שלושה דברים

Enlarge text Shrink text
playerSongImg
Title שלושה דברים
Cycle of the Year לכל עת;שבת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • שְׁלֹשָׁה דְבָרִים צָרִיךְ אָדָם לוֹמַר בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ עֶרֶב שַׁבָּת עִם חֲשֵׁכָה – שלושה דברים צריך אדם לומר לבני ביתו סמוך לחשיכה בערב שבת.
    • עִשַּׂרְתֶּן? – האם הפרשתם את המעשר מכל מה שמוכן לאכילה בשבת? בשבת אסור לאכול מזון שלא עושר מבעוד יום.
    • עֵרַבְתֶּן? – האם הכנתם את עירובי התחומין, שיאפשרו לכם להרחיק ממקום מושבכם יותר מאלפיים אמה במשך השבת, והאם הכנתם את עירובי החצרות, שיאפשרו לכם להוציא דברים מרשות לרשות במהלך השבת.
    • הַדְלִיקוּ אֶת הַנֵּר! – לאחר שבירר בעל הבית שייעשו ההכנות לכניסת השבת כנדרש, הוא פונה אל בני ביתו בציווי על המעשה האחרון שעליהם לעשות קודם כניסת השבת. הדלקת נרות אסורה בשבת מן התורה, שכן נאמר בשמות (לה, ג): לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל משְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת. הדלקת הנרות מסמנת את סיומם של ימי המעשה ואת התחלת השביתה בשבת.
    • סָפֵק חֲשֵׁכָה סָפֵק אֵינָהּ חֲשֵׁכָה – כאשר השעה מאוחרת יותר, בשעת בין השמשות, וכבר יש ספק אם ירדה השבת או אם עדיין מצויים בימי המעשה -
    • אֵין מְעַשְּׂרִין אֶת הַוַּדַּאי – כבר אסור לעשר את הפירות שבוודאי לא הופרש מהם המעשר, והם אסורים לאכילה ולשימוש בשבת. מעשר אסור בשבת משום שיש בו כדי לתקן את מה שלא היה מתוקן. כאן נאסר המעשר אף בזמן בין השמשות.
    • וְאֵין מַטְבִּילִין אֶת הַכֵּלִים – אסור לתקן כלים בשבת, וטבילתם מטומאתם היא בגדר תיקונם, שאותו אוסרים כאן חכמים גם בין השמשות.
    • אֲבָל מְעַשְּׂרִין אֶת הַדְּמַאי – בשעת ספק זאת מותר לעשר תבואה שנלקחה מעמי הארץ, שרובם מעשרים, ולכן יש ספק אם היא כבר עושרה, כך שהמעשר הוא רק ליתר ביטחון.
    • וּמְעָרְבִין – בשעת בין השמשות מותר לערב עירובי חצרות בלבד, שכן זוהי חומרה.
    • וְטוֹמְנִין אֶת הַחַמִּין – בשבת גזרו חכמים שלא לטמון את החמין בדבר שאינו מוסיף הבל, אך בשעה זו עדיין לא החילו את הגזירה.
    • תַּלְמִידֵי חֲכָמִים מַרְבִּים שָׁלוֹם בָּעוֹלָם – דווקא תלמידי החכמים, הנראים כחלוקים וכלוחמים את מלחמתה של תורה, מתוך שהם מבטאים את פניה הרבים של המציאות ואת שבעים פניה של התורה, באמצעותם רב השלום בעולם.


Have more information? Found a mistake?