audio items
snunit
Back to search results

יהלומה

Enlarge text Shrink text
playerSongImg
Title יהלומה
Cycle of the Year יום הזיכרון ויום העצמאות;שבת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • יַהֲלוֹמָה – הפייטן חידש את המילה 'יַהֲלוֹמָה' על בסיס המילה המקראית 'יָהֲלֹם' (מאבני החושן – ראו שמות כח, יח), כנראה כדי ליצור זיקה צלילית בין שירו לשיר הערבי שעל מנגינתו מיוסד פיוטנו.
    • אַרְצֵנוּ הַנֶּחֱמֶדֶת אַרְצֵנו הַקְּדוּמָה – ארץ ישראל. נשען על לשון נבואת ירמיהו (ג, יט): וְאָנֹכִי אָמַרְתִּי אֵיךְ אֲשִׁיתֵךְ בַּבָּנִים וְאֶתֶּן לָךְ אֶרֶץ חֶמְדָּה נַחֲלַת צְבִי...
    • אֱלֹהֵי דָר מְרוֹמִים בְּנֵה בֵיתָךְ בָּרָמִים – הפייטן פונה אל הקדוש ברוך הוא, דָר מְרוֹמִים (על פי תהלים קמח, א: הַלְלוּ יָהּ הַלְלוּ אֶת ה' מִן הַשָּׁמַיִם הַלְלוּהוּ בַּמְּרוֹמִים, ועוד), ומבקש ממנו לשוב ולבנות את בית מקדשו 'בָּרָמִים' - בירושלים – כינוי שחידש הפייטן, תוך הקבלת מרום השמים ומרום הארץ.
    • מָתַי בוֹ לְךָ אַקְרִיב קָרְבַּן רֵאשִׁית תְּרוּמָה – מתי אזכה לשוב ולחדש את עבודת בית המקדש בירושלים, ולהקריב לך בו קרבנות? הפייטן מציין דווקא 'קָרְבַּן רֵאשִׁית תְּרוּמָה' כדי לבטא את הראשוניות המרגשת הצפויה לו שעה שמשאלתו תתגשם; הצירוף כשלעצמו יכול לרמוז להבאת ביכורים (שמות כג, יט), להרמת תרומה בכלל (במדבר טו, כ) או לקרבן מנחה (ויקרא ב, יב).
    • יָחִיד וְאֵין לָךְ שֵׁנִי– הקדוש ברוך הוא, יחידו של עולם ומלך מלכי המלכים. הכינוי 'יָחִיד וְאֵין שֵׁנִי' רווח במקורות רבים, ראו למשל מדרש אגדה לדברים ג, כו: "אני יחיד בעולמי, ואין שני לי".
    • דְּלֵנִי וְשָׁמְרֵנִי - אנא שמור עלי והצל אותי. 'דְּלֵנִי' – משורש ד.ל.ה, הרמה. ברוח דברי משורר התהלים (ל, ב-ג): אֲרוֹמִמְךָ ה' כִּי דִלִּיתָנִי וְלֹא שִׂמַּחְתָּ אֹיְבַי לִי ה' אֱלֹהָי שִׁוַּעְתִּי אֵלֶיךָ וַתִּרְפָּאֵנִי.
    • בַּדֶּשֶׁא תַרְבִּיצֵנִי – תרעה אותי בשלווה ובנחת כצאן הרועה באחו, על פי תהלים (כג, ב): בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי – הלקוח מתוך מזמור המושר במנהג חלק מעדות ישראל בשבת.
    • יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמָה – כינוי לאל, שהנסתרות ידועות מלפניו. מיוסד על תהלים (מד, כב): הֲלֹא אֱלֹהִים יַחֲקָר זֹאת כִּי הוּא יֹדֵעַ תַּעֲלֻמוֹת לֵב, ורומז אולי גם לפיוט הנודע לשבת, המיוחס לר' נחוניא בן הקנה, 'אנא בכח': "שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת".
    • יָהּ רְצֵה לִתְפִלָּתִי בְּשַׁבַּת מְנוּחָתִי – אלוהי, אנא הקשב וקבל את תפילתי בשבת המנוחה. שורש ר.צ.ה כביטוי לקבלת התפילה רווח בלשון חז"ל ובפיוט, ועולה גם בתפילה עצמה, בברכת 'רצה' שבתפילת עמידה.
    • וְהַקְשֵׁב לְשַׁוְעָתִי בִּזְכוּת תּוֹרָה תְמִימָה – האזן לתחנוניי בזכות התורה הטובה, השלמה והקדושה (על פי תהלים יט, ח: תּוֹרַת ה' תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ עֵדוּת ה' נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי) אותה אני שומר. מיוסד על תהלים (ה, ג): הַקְשִׁיבָה לְקוֹל שַׁוְעִי מַלְכִּי וֵאלֹהָי כִּי אֵלֶיךָ אֶתְפַּלָּל.


Have more information? Found a mistake?