• אֵל רַחוּם... חַנּוּן שְׁמָךְ – אלו הן שתים ממידות הרחמים של הקדוש ברוך הוא, שנקראו בפני משה במעמד נקרת הצור, כפי שמסופר בשמות לד, ו: וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא ה' ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת. הפייטן רואה במדות אלו שמות של ה'. • רְאֵה בָּעֳנִי – ראה כמה אנו דלים וסובלים. לשון זו לקוחה מנדרה של חנה בשמואל א א, יא ...אִם רָאֹה תִרְאֶה בָּעֳנִי אֲמָתֶךָ וּזְכַרְתַּנִי וְלֹא תִשְׁכַּח אֶת אֲמָתֶךָ וְנָתַתָּה לַאֲמָתְךָ זֶרַע אֲנָשִׁים וּנְתַתִּיו לַה'... • אַדִּיר – לפי הכתוב בתהלים צג, ד: ...אַדִּיר בַּמָּרוֹם ה'. כינוי זה מופיע במקומות נוספים בתנ"ך לה'. (ראו בתהלים ח, ב; שם י ועוד). • אֵל גָּדוֹל שְׁמָךְ – לפי דברי משה בדברים ז, כא ...כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ בְּקִרְבֶּךָ אֵל גָּדוֹל וְנוֹרָא. • דָּגוּל – מצוין, מסומן ומיוחד. לפי שיר השירים ה, י: דּוֹדִי צַח וְאָדוֹם דָּגוּל מֵרְבָבָה. • הָדוּר – ההדר מיוחס לה' בכמה מקומות בתנ"ך, כמו למשל ישעיה לה, ו ...הֵמָּה יִרְאוּ כְבוֹד ה' הֲדַר אֱלֹהֵינוּ. • וָתִיק - נאמן, ישר, מי שדעתו מיושבת עליו. תואר זה מופיע בדרשת ראשי תבות בתלמוד הבבלי (שבת קה, ע"א), המתייחסת לאברהם – א"ב המו"ן גויים. האות ו' במלה 'המון' נדרשת "ותיק נתתיך באומות". • זַכַּאי – בעל זכויות. • טָהוֹר – תואר זה אינו מופיע ישירות על ה' במקרא, אך הוא מופיע בחבקוק א, יג בביטוי טְהוֹר עֵינַיִם מֵרְאוֹת רָע המתייחס לאלוהים. • כַּבִּיר – כפי שנאמר באיוב לו, ה: הֶן אֵל כַּבִּיר וְלֹא יִמְאָס כַּבִּיר כֹּחַ לֵב. • לָעַד שְׁמָךְ – לנצח, וייתכן שהפייטן דורש באופן מופלג את מלות הפסוק מתהלים סא, ט: כֵּן אֲזַמְּרָה שִׁמְךָ לָעַד... • מֶלֶךְ – מלכותו של ה' מופיעה פעמים רבות במקרא, למשל תהלים כד, ח; י: מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד ה' עִזּוּז וְגִבּוֹר ה' גִּבּוֹר מִלְחָמָה... מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד ה' צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה. • נוֹרָא – מטיל יראה. כפי שנאמר בתהלים קיא, ט: פְּדוּת שָׁלַח לְעַמּוֹ צִוָּה לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ קָדוֹשׁ וְנוֹרָא שְׁמוֹ. • סוֹמֵךְ... עוֹזֵר – תומך, לפי תהלים נד, ו: הִנֵּה אֱלֹהִים עֹזֵר לִי אֲדֹנָי בְּסֹמְכֵי נַפְשִׁי וכן בפסוקים אחרים. • פּוֹדֶה – מציל, כפי שנאמר למשל בתהלים לד, כג: פֹּדֶה ה' נֶפֶשׁ עֲבָדָיו... • אֵל צַדִּיק – כפי שנאמר למשל בשירת האזינו (דברים לב, ד): הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא. • אֵל קָדוֹשׁ שְׁמָךְ – כפי שנאמר בתהלים קיא, ט: פְּדוּת שָׁלַח לְעַמּוֹ צִוָּה לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ קָדוֹשׁ וְנוֹרָא שְׁמוֹ. • שַׁדַּי – אחד משמות ה' בתנ"ך, שמשמעו בעל הכוח המשדד את סדרי העולם. וכך אמר ה' למשה (בשמות ו, ג): וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם. • שׁוֹמֵר – כפי שנאמר למשל בתהלים קכא, ד: הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל. • תּוֹמֵךְ – כפי שנאמר למשל בתהלים טז, ה: ה' מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי. • תָּמִים – שלם.
|