audio items
snunit
Back to search results

חי ונעלם

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתפללי בית כנסת אוהבי ציון
  • 2.
    סוריה - חלב (ארם צובה) קבוצת חזנים
Play songs in order
playerSongImg
Title חי ונעלם
Cycle of the Year שירת הבקשות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • חַי וְנֶעְלָם – האל, חי העולמים וממלא אותם, ובכל זאת נעלם הוא מעין כל ואי אפשר להשיגו.
    • לִכְבוֹדוֹ בָּרָא הָעוֹלָם – ברא את העולם למען שמו. כפי שכתוב בישעיהו מג, ז: כֹּל הַנִּקְרָא בִשְׁמִי וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו יְצַרְתִּיו אַף עֲשִׂיתִיו. ועל כך אומר המדרש (אבות דרבי נתן נוסחא א פרק מא): "כל מה שברא הקב"ה בעולמו לא ברא אלא לכבודו שנאמר: 'כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו'...".
    • וּמַלְכוּתוֹ עִם דָּר וְדָר מַלְכוּת עָלַם – עפ"י הפסוק (בארמית) בדניאל ג, לג: מַלְכוּתֵהּ מַלְכוּת עָלַם וְשָׁלְטָנֵהּ עִם דָּר וְדָר. כלומר, מלכותך קיימת לנצח, בכל הדורות ובכל הזמנים. עולם במקרא במשמעות של זמן.
    • מַלְאֲכֵי מָרוֹם עִם עַם יִשְׂרָאֵל יַחַד כֻּלָּם לוֹ מַקְדִּישִׁים – תיאור של מעמד ה"קדושה", הנאמר בתפילת העמידה בחזרת הש"ץ, ומבוסס על פסוקים בישעיה (ו, ג) וביחזקאל (ג, יב), כאשר מלאכי מרום ועם ישראל בארץ, מקדשים ומפארים יחד את שמו של הקב"ה.
    • יָעִידוּ וְיַגִּידוּ שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה הָאֵל – שמירת השבת היא המעידה על בריאת העולם ע"י הקב"ה בששת ימים ושביתתו ביום השביעי.
    • הִבְדִּילָנוּ בְּאוֹתוֹת... שַׁבָּת וּמִילָה וְגַם תְּפִלִּין – שלושה אותות מבדילים בין עם ישראל לשאר העמים, והם אות לברית הכרותה בינו לבין הקב"ה: ברית המילה, השבת והתפילין.
    • אַתֶּם וּבְנֵיכֶם וְעַבְדֵיכֶם – עפ"י שמות כ, ט, שם נאמר הציווי הכולל על אי עשיית מלאכה: וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ.
    • חַזֵּק גֵּוִי אֵל נוֹרָא – המשורר מבקש מהאל שיחזקהו לעבודתו, ואפשר שהוא מדבר גם בשם כלל ישראל.
    • וְיֶעֱרַב שִׁירִי... בְּתוֹךְ קְהַל עוֹבֵד יָהּ – כאן התייחסות ישירה לאירוע שירת הבקשות, שהשיר הזה נכתב כנראה במיוחד לכבודה.


Have more information? Found a mistake?