audio items
snunit
Back to search results

יה שמך ארוממך

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    איטליה - איטליה כללי ראובן דלה טורה
  • 2.
    הודו - קוצ'ין אברהם חי
  • 3.
    הודו - קוצ'ין קבוצת חזנים, מושב נבטים
  • 4.
    כורדיסטן - זאכו קבוצת חזנים
  • 5.
    סוריה - חלב (ארם צובה) דוד שירו
  • 6.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב עמוס סעדה
  • 7.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו גבריאל דדון
  • 8.
    ספרדים צפון אפריקה - תוניס אילן דמרי, רמי דמרי
  • 9.
    פורטוגזים - פורטוגזים כללי ללא מבצע
  • 10.
    תורכיה - תורכיה כללי יצחק אלגזי
  • 11.
    תימן - מערב תימן (שג'דרה) בנימין נחום
Play songs in order
playerSongImg
Title יה שמך ארוממך
Cycle of the Year ימים נוראים;סליחות;ראש השנה
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • וְצִדְקָתְךָ לֹא אֲכַסֶּה – אגלה את צדקתך.
    • לֹא אֶשְׁאַל וְלֹא אֲנַסֶּה – לא אפקפק באמונתי בה'. לפי דברי אחז ב ישעיהו ז, יב וַיֹּאמֶר אָחָז לֹא אֶשְׁאַל וְלֹא אֲנַסֶּה אֶת ה'.
    • וְאֵיךְ יֹאמַר יְצִיר חֹמֶר – איך יכול האדם, שנוצר מעפר, לומר לאלוהים, שיצר אותו, מה לעשות כפי שנאמר בקהלת ח, ד: בַּאֲשֶׁר דְּבַר מֶלֶךְ שִׁלְטוֹן וּמִי יֹאמַר לוֹ מַה תַּעֲשֶׂה. דימוי האדם כיציר חומר מופיע בישעיהו סד, ז: וְעַתָּה ה' אָבִינוּ אָתָּה אֲנַחְנוּ הַחֹמֶר וְאַתָּה יֹצְרֵנוּ וּמַעֲשֵׂה יָדְךָ כֻּלָּנוּ.
    • קְרָאתִיהוּ דְּרַשְׁתִּיהוּ – חיפשתי את ה' ובקשתי את קרבתו. אולי מהדהד כאן הפסוק מישעיהו נה, ו דִּרְשׁוּ ה' בְּהִמָּצְאוֹ קְרָאֻהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב.
    • לְמִגְדַּל עֹז וְצוּר מַחְסֶה – למבצר חזק וסלע שניתן לחסות בו, לפי תהלים סא, ג-ד: מִקְצֵה הָאָרֶץ אֵלֶיךָ אֶקְרָא בַּעֲטֹף לִבִּי בְּצוּר יָרוּם מִמֶּנִּי תַנְחֵנִי. כִּי הָיִיתָ מַחְסֶה לִי מִגְדַּל עֹז מִפְּנֵי אוֹיֵב.
    • הַבָּהִיר וְאוֹר מַזְהִיר – ה' מאיר ומבהיק.
    • בְּאֵין מָסָךְ וְאֵין מִכְסֶה – כאשר אין דבר החוצץ ומכסה את אורו.
    • יִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאַר וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא – מתוך נוסח הקדיש, שכפי הנראה פיוט זה היה רשות לו.
    • הֲדַר כְּבוֹדְךָ – יופיך והדרך. לפי תהלים קמה, ה: הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאֹתֶיךָ אָשִׂיחָה.
    • וְעֹז יָדְךָ – וכוח ידך, גבורתך. לפי תהלים פט, יד: לְךָ זְרוֹעַ עִם גְּבוּרָה תָּעֹז יָדְךָ תָּרוּם יְמִינֶךָ.
    • מְסַפְּרִים הַשָּׁמַיִם – השמים מעידים ומספרים על כך, כפי שנאמר בתהלים יט, ב: הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ.
    • בְּעֵת עֲלוֹתָם וְעֵת פְּנוֹתָם – כשהמאורות, השמש, הירח והכוכבים, זורחים ושוקעים.
    • וְעֵת שְׁחוֹתָם אַפַּיִם – וכשהם נופלים על פניהם, כאשר הם שוקעים.
    • נֶהֱלָכִים – הולכים.
    • בְּתוֹךְ אַבְנֵי אֵשׁ – כפי שנאמר ביחזקאל כח, יד: אַתְּ כְּרוּב מִמְשַׁח הַסּוֹכֵךְ וּנְתַתִּיךָ בְּהַר קֹדֶשׁ אֱלֹהִים הָיִיתָ בְּתוֹךְ אַבְנֵי אֵשׁ הִתְהַלָּכְתָּ.
    • וּמַיִם – אולי הכוונה היא שהמלאכים שוכנים בשמים, והשמים, לפי מדרש בראשית רבה ד, ז עשויים מאש וממים.
    • יְעִידוּךָ וְיוֹדוּךָ – המלאכים יעידו על ה' ויודו שהוא הבורא.
    • בּוֹרֵא נִיב שְׂפָתַיִם – הקב"ה, הנותן פה לאדם, את דיבורו. לפי ישעיהו נז, יט בּוֹרֵא נִיב שְׂפָתָיִם שָׁלוֹם שָׁלוֹם לָרָחוֹק וְלַקָּרוֹב אָמַר ה' וּרְפָאתִיו.
    • תִסְבֹּל – תשא.
    • תִבֹּל – תתעייף.
    • בְּלִי זְרוֹעַ וְיָדַיִם – למרות שאין לך זרועות וידים.
    • תַּחְתִּיּוֹת וְעִלִּיּוֹת – את המדורים התחתונים והעיליים של העולם או של השמים.
    • וְהַחַיּוֹת – חיות המרכבה המתוארות בחזונו של יחזקאל (פרק א). ואולי הכוונה לחיות הקודש, המלאכים.
    • וְהַכִּסֵּא – כסא המלכות של ה', אף הוא מתואר בחזון המרכבה של יחזקאל ובחזון ישעיה.
    • וּמִי יְמַלֵּל – לא ניתן לספר, לפי תהלים קו, ב: מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה' יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ.
    • כְּבוֹד – כבוד ה'.
    • מְחוֹלֵל שְׁחָקִים – יוצר שמים.
    • בֶּאֱמוּנָתוֹ חַי עוֹלָם – העולם מתקיים בנאמנותו, נאמן לקיים דבריו לחיות את העולם.
    • נֶעְלָם – נסתר.
    • בְּגָבְהֵי רוּם מְעוֹנָתוֹ – שוכן במרומי השמיים. מעונה הוא שמו של אחד משבעת הרקיעים. והן מלשון מעון - מקום שכינתו.
    • וּבִרְצוֹתוֹ בְּבֶן בֵּיתוֹ – וכאשר רצה להיות במחיצת עם ישראל.
    • בְּאָהֳלוֹ – בבית המקדש.
    • וְשָׂם מַרְאוֹת לִנְבוּאוֹת – נותן נבואה לנביאים.
    • לְהַבִּיט אֶל תְּמוּנָתוֹ – לראות את השתקפות דמותו, לפי דברי ה' על משה בבמדבר יב, ח פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט...
    • בְּאֵין תַּבְנִית וְאֵין תָּכְנִית – למרות שאין לדמותו תבנית ותכנית.
    • וְאֵין קֵץ לִתְבוּנָתוֹ – חכמתו היא אינסופית.
    • דְּבַר גְּבוּרוֹת בְּלִי סְפוּרוֹת – אי אפשר לספור ולספר את מעללי גבורותיו.
    • וּמִי יְסַפֵּר תְּהִלּוֹתָיו – לפי תהלים קו, ב: מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה' יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ.
    • יָחִישׁ – ימהר.
    • לְהַזְכִּיר עֹז גְּבוּרוֹתָיו – לספר את נפלאותיו.
    • וְיִסָּמֵךְ – ויישען, יבטח.
    • בְּאֵל תּוֹמֵךְ עוֹלָם עַל גְּבוּלוֹתָיו – על האל המחזיק את העולם על הגבולות שקבע בו.
    • וְיַעֲרִיצוֹ שׁוֹב וְרָצוֹא –יעריץ את ה' שוב ושוב, כל העת. לפי האמור בחיות הקודש ביחזקאל א, יד: וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב כְּמַרְאֵה הַבָּזָק.
    • וְיַצְדִּיק דִּין פְּעֻלּוֹתָיו – יצדיק את מעשיו של ה'.
    • וְיוֹדֶה עַל אֲשֶׁר פָּעַל כִּי לְמַעֲנוֹ עֲלִילוֹתָיו – יודה ויכיר בכל מה שה' עשה, כי הכל עשה ה' למענו, כפי שנאמר במשלי טז, ד כֹּל פָּעַל ה' לַמַּעֲנֵהוּ...
    • אָיֹם – מטיל אימה.
    • וְדִין עַל כָּל הַמַּעֲשֶׂה – האדם יתן את הדין על כל מעשיו.
    • הִשְׁתּוֹנֵן – חדד, הכן את עצמך.
    • וְהִכּוֹנֵן – והתכונן.
    • וְהִתְבּוֹנֵן בְּסוֹדֶךָ – התבונן בעצמך, בפלא בריאת האדם. או גם, הבט וחקור את צפונותיך, חשבון נפש.
    • וּמִי הֱכִינְךָ – מי יצר, כונן אותך.
    • וּמִי הֱבִינְךָ – מי נתן בך בינה.
    • וְכֹחַ מִי יְנִידֶךָ – מי מחיה אותך, מניע אותך.
    • וְהָעִירָה כְבוֹדֶךָ – עורר את נפשך. כבוד במקרא בא גם כשם נרדף לנפש. לפי תהלים נז, ט עוּרָה כְבוֹדִי עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר.
    • חֲקוֹר פָּעֳלוֹ – חקור את מעשיו של ה'.
    • גָּדְלוֹ תָּשִׂימָה נֶגְדֶּךָ – תזכור את גודלו.
    • אַל תִּדְרֹשׁ בְּסוֹף וּבְרֹאשׁ – אל תחקור אודות מעשה בראשית ואחרית הימים.
    • בַּמֻּפְלֶא וּבַמְּכֻסֶּה – כפי מאמר בן סירא (ומצוטט בבבלי, חגיגה יג ע"א): "במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור במה שהורשית התבונן אין לך עסק בנסתרות".
    • אֵלָיו אַל תִּשְׁלַח יָדֶיךָ – אל תנסה להשיג את האל באופן ישיר, אלא רק תתבונן בפעולותיו. לרפי דבר ה' לשטן ביחס לאיוב באיוב א, יב: ...הִנֵּה כָל אֲשֶׁר לוֹ בְּיָדֶךָ רַק אֵלָיו אַל תִּשְׁלַח יָדֶךָ...


Have more information? Found a mistake?