audio items
snunit
Back to search results

אשיר לאל אשר שבת

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל הולין איתמר, יצחק נהרי, תום פוגל
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל שלמה מועלם
Play songs in order
playerSongImg
Title אשיר לאל אשר שבת
Cycle of the Year לכל עת;שבת;שירת הבקשות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • לָאֵל אֲשֶׁר שָׁבַת מִמְּלַאכְתּוֹ בְּיוֹם שַׁבָּת – כפי שנאמר בבראשית ב, ג: וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת.
    • נְתָנוֹ לְעַם – ה' נתן את השבת לעם ישראל, כפי שנאמר בשמות טז, כט: רְאוּ כִּי ה' נָתַן לָכֶם הַשַּׁבָּת...
    • כְּבָבַת עַיִן יִנְצְרֶנְהוּ – עם ישראל הוא כבבת עינו של הקב"ה, כאישון בת עין, כפי שנאמר בדברים לב, י על יחסי הקב"ה ועם ישראל במדבר: יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן יְסֹבֲבֶנְהוּ יְבוֹנֲנֵהוּ יִצְּרֶנְהוּ כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ. כפל משמעויות כאן - האל שומר את עמו כבבת עינו וכן העם שומר את השבת כבת עין.
    • שִׁמְרוּ יִשְׂרָאֵל שַׁבָּת כִּי אוֹת בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם – השבת היא אות, סימן, לברית הכרותה בין עם ישראל לקב"ה. לפי שמות לא, יג: אַךְ אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי ה' מְקַדִּשְׁכֶם. וראו גם שם, שם יז.
    • מְכֻבָּד הוּא מִכָּל יָמִים – השבת מכובדת יותר מימות החול, כפי שנאמר בישעיהו נח, יג: וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ ה' מְכֻבָּד וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר.
    • כִּי בוֹ שָׁבַת – לפי האמור בבראשית ב, ג: וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת.
    • צוּר עוֹלָמִים – כינוי לאל המדומה לסלע, שניתן לבטוח בו לנצח, כפי שנאמר בישעיהו כו, ד: בִּטְחוּ בַה' עֲדֵי עַד כִּי בְּיָהּ ה' צוּר עוֹלָמִים.
    • יָנוּחַ בּוֹ לֵב עֲגוּמִים – לבם של הדואגים והעצובים יירגע בשבת.
    • יוֹם מְנוּחָה – כפי שנאמר על השבת בעשרת הדברות בשמות כ, יא: כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי. וכן בשמות כג, יב: לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ וְיִנָּפֵשׁ בֶּן אֲמָתְךָ וְהַגֵּר.
    • בּוֹ נָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה – ביום השבת אין מקום לעצב ולצער. זהו שיבוץ מפסוקי הגאולה ישעיהו לה, י וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה... שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה. ובדומה לכך שם נא, יא.
    • עַם אֵל – עם ישראל, שהוא עמו של הקב"ה, בדומה לכינויו של העם בדברי הגויים המובאים בנבואת יחזקאל לו, כ: בֶּאֱמֹר לָהֶם עַם ה' אֵלֶּה וּמֵאַרְצוֹ יָצָאוּ.
    • בְּהַשְׁקֵט וּבְבִטְחָה – בשקט ובביטחון, לפי תיאור הגאולה בישעיהו ל, טו: ...בְּשׁוּבָה וָנַחַת תִּוָּשֵׁעוּן בְּהַשְׁקֵט וּבְבִטְחָה תִּהְיֶה גְּבוּרַתְכֶם.
    • שַׁבָּת עֹנֶג יִקְרָאוּהוּ – לפי האמור בישעיהו נח, יג וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ ה' מְכֻבָּד...
    • הָאֵל אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ... מִן הָעַמִּים הִבְדִּילָנוּ – הקב"ה בחר בעם ישראל ובכך ייחד והבדיל אותו משאר האומות, כפי שאומרים בקידוש ליל השבת: כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים וְשַׁבַּת קָדְשְׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחַלְתָּנוּ.
    • שַׁבַּת קָדְשׁוֹ הִנְחִילָנוּ – נתן לנו את השבת. לפי ברכת הקידוש: ...אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְרָצָה בָנוּ, וְשַׁבַּת קָדְשׁוֹ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחִילָנוּ, זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית.
    • לִהְיוֹת לָנוּ לֵאלֹהִים הוּא – בבחירתו בנו הוא יהיה לנו לאלוהים, כמו שמבטיח הקב"ה לגבי ההוצאה ממצרים בשמות ו, ו-ז ...וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם ... וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים...
    • הַלְוִיִּם רִנָּה יִפְצְחוּ – הלויים, המשוררים במקדש, ישירו בשמחה.
    • שִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם הוּא – יום השבת יהיה שמחה נצחית עבורם, לפי תיאור הגאולה של ישעיה לה, י ושם נא, י: וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם.
    • חָזָק – כינוי לאל.
    • וְיָשִׁיב אֶת שְׁבִיתֵנוּ – יגאל אותנו ויחזירנו לארץ, כפי שהובטח בדברים ל, ג: וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה, וכמו שמבוקש בתהלים קכו, ד: שׁוּבָה ה' אֶת שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב.
    • וְאָז נִשְׁבּוֹת שַׁבַּתֵּנוּ עוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת – הגאולה היא כמו שבת גדולה ומועצמת, כמובא במשנה תמיד ז, ד "מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת" - מִזְמוֹר שִׁיר לֶעָתִיד לָבוֹא לְיוֹם שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת מְנוּחָה לְחַיֵּי הָעוֹלָמִים.


Have more information? Found a mistake?