audio items
snunit
Back to search results

אפתח פי להלל

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו מימון כהן
Play songs in order
playerSongImg
Title אפתח פי להלל
Cycle of the Year לכל עת;שבועות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • אֵל עֵילוֹם – אל עולם (לפי דברי הימים ב לג, ז).
    • בְּפֶה צָח אֶפְצַח – בפה זך ונקי אפתח את פי בשירת שבח אליך.
    • בָּךְ תָּכְנִית כָּל הַיְקוּם – התורה, שבה הביט הקדוש ברוך הוא, ולפיה ברא את העולם, לפי בראשית רבה א, א.
    • בְּדַעַת יִרְאָה אֱלֹקִים חַיִּים – היודע יראת ה' יזכה באלקים חיים. ייתכן שכאן הדהוד של הפסוקים ממשלי ט, י-יא: תְּחִלַּת חָכְמָה יִרְאַת ה' וְדַעַת קְדֹשִׁים בִּינָה. כִּי בִי יִרְבּוּ יָמֶיךָ וְיוֹסִיפוּ לְּךָ שְׁנוֹת חַיִּים, או ממשלי ב, ה: אָז תָּבִין יִרְאַת ה' וְדַעַת אֱלֹהִים תִּמְצָא.
    • כַּ"ף בֵּי"ת אוֹתִיּוֹתֵךְ – 22 אותיות הא"ב.
    • כִּבְיָכוֹל כָּתַב אֵל בְּאֶצְבַּע – שכך כתוב בשמות לא, יח: וַיִּתֵּן אֶל משֶׁה כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ בְּהַר סִינַי שְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת לֻחֹת אֶבֶן כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים, וכן בדברים ט, י וַיִּתֵּן ה' אֵלַי אֶת שְׁנֵי לוּחֹת הָאֲבָנִים כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים...
    • מִשְּׁנֵי עֶבְרֵךְ כְּתוּבָה – התורה כתובה משני עברי הלוחות, כפי שנאמר בשמות לב, טו: וַיִּפֶן וַיֵּרֶד משֶׁה מִן הָהָר וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיָדוֹ לֻחֹת כְּתֻבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם מִזֶּה וּמִזֶּה הֵם כְּתֻבִים.
    • אֶל עֵבֶר – לכיוון.
    • פְּנֵי אִישׁ אֱלֹקִים חַיִּים – הוא משה, הנקרא 'איש האלוהים' בדברים לג, א ובמקומות נוספים.
    • אוֹתָךְ מֹשֶׁה צִוָּה בְּהַר סִינַי – בהר סיני ניתנה התורה באמצעות משה, כפי שנאמר בדברים לג, ד: תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ משֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב.
    • הֻנְחַלְתְּ לָנוּ מוֹרָשָׁה – התורה היא הירושה שניתנה לעם ישראל ואותה הוא מעביר מדור לדור, כפי שנאמר בדברים לג, ד תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ משֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב.
    • הֵן חָסֵר הֵן יָתֵר – גם כאשר מופיע בתורה כתיב חסר וגם כאשר מופיעות בה אמות נקוד יתרות.
    • יָדַיִים מוֹכִיחוֹת – ראיות ברורות ומכריעות. מקור הביטוי בהקשר של ידות נדרים. ראו בבלי נדרים ה ע"ב.
    • תּוֹרַת חַיִּים – מקור הביטוי הוא בברכת השלום בתפילת העמידה.
    • בָּךְ דִּבְרֵי חוֹל יִהְיוּ כֶּסֶף סִיגִים – אם יערבבו בך דברי חולין הם יהיו כסיגי הכסף, כפסולת.
    • לְבַל יוּשָׂם בְּפִי מָתוֹק לְמָר – עירוב החולין בקודש התורה עלול להפוך את המתוק והערב למר.
    • עֵץ הַחַיִּים – לפי הפסוק ממשלי ג, יח עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר, המתייחס לפי המסורת לתורה.
    • נִכְסַף – מתגעגע, כָּמֵהַּ.
    • דֶּרֶךְ פְּשָׁט וְסוֹד רֶמֶז וּדְרָשׁ – בדרכים השונות שבאמצעותן פונים אל התורה, והנדרשות כראשי תיבות של המלה פרד"ס.
    • עַל בֻּרְיָּין – בבהירותם.
    • אוֹר זָרוּעַ לַצַּדִּיק – אור הגאולה מוכן ומיועד לצדיק, כפי שנאמר בתהלים צז, יא אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה.
    • בְּאֶרֶץ חַיִּים – בעולם הבא, בעתיד לבוא.
    • מִימֵי חָרְפִּי – מימי צעירותי ונעורי.
    • שַׂמְתִּיךְ נֶגֶד עֵינַי וְלֵב – העמדתי את התורה במוקד ענייני.
    • וְלַהֲגוֹת – וללמוד ולשנן.
    • לְיוֹצְרֵךְ – לקדוש ברוך הוא.
    • וּבְאָהֳלֵךְ לָמוּת – למסור את נפשי למען התורה, לפי הדרשה שדרש ריש לקיש בבבלי (ברכות סג ע"ב) את הפסוק מבמדבר יט, יד: "זֹאת הַתּוֹרָה אָדָם כִּי יָמוּת בְּאֹהֶל - שאין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה".
    • הֵן אַתְּ בְּרִית עוֹלָם – הברית עם התורה היא ברית עולם, כפי שנאמר בישעיה כד, ה: וְהָאָרֶץ חָנְפָה תַּחַת יֹשְׁבֶיהָ כִּי עָבְרוּ תוֹרֹת חָלְפוּ חֹק הֵפֵרוּ בְּרִית עוֹלָם.
    • וּבִתְנָאֵךְ יַעֲמֹד – העולם יעמוד אם התורה תישמר, כפי שדרש ריש לקיש בבבלי, עבודה זרה ג ע"א: "שהתנה הקדוש ברוך הוא עם מעשה בראשית ואמר: אם ישראל מקבלין את תורתי – מוטב, ואם לאו - אני אחזיר אתכם לתוהו ובוהו".
    • יְקוּם עוֹלָם שָׁמַיִם וָאָרֶץ יִבֹּלוּ – ללא התורה העולם כמו נובל. אולי בהשראת דברי ישעיהו נא, ו שְׂאוּ לַשָּׁמַיִם עֵינֵיכֶם וְהַבִּיטוּ אֶל הָאָרֶץ מִתַּחַת כִּי שָׁמַיִם כֶּעָשָׁן נִמְלָחוּ וְהָאָרֶץ כַּבֶּגֶד תִּבְלֶה וְיֹשְׁבֶיהָ כְּמוֹ כֵן יְמוּתוּן...
    • עוֹזְבֵךְ נִלְכַּד בַּפַּח – העוזב את התורה נופל במלכודת.
    • וְחַיָּיו הֵן הֶעְדֵּר וְתָפֵל טָח – ואין משמעות וקיום לחייו. הדימוי לקוח מיחזקאל יג, שם מדובר על נביאי השקר המדומים לאדם הבונה (טח) קיר רעוע (תפל).
    • אַךְ הַמַּחֲזִיק בָּךְ חַיָּיו בְּמוֹתוֹ – מי שקושר עצמו בתורה – אינו מת אף פעם, שכן אף במותו הוא קרוי חי, לפי התלמוד הירושלמי, ברכות טו ע"ב.
    • הֱיִּי מָגֵן צִנָּה לְעַם אֲשֶׁר בָּחָר בָּךְ לְנַחֲלָה – הגני על עם ישראל שבחר בך לחלקו. צנה היא מגן גדול. הביטוי לקוח מיחזקאל כג, כד.
    • הֱיִּי מֵלִיץ יֹשֶׁר בְּעַד הָעָם רָצָה בִּרְצוֹן חַיִּים – אמרי לפני הקדוש ברוך הוא דברים בשבח עם ישראל הבוחר בחיים, בתורה.


Have more information? Found a mistake?