audio items
snunit
Back to search results

אודה אל חי

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתוך מופע שירת הבקשות, ירושלים התשס"ו
  • 2.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתפללי בית כנסת אוהבי ציון
  • 3.
    סוריה - חלב (ארם צובה) פייטנים מקהילת ארם צובה, ניו יורק
  • 4.
    סוריה - חלב (ארם צובה) קבוצת חזנים
Play songs in order
playerSongImg
Title אודה אל חי
Cycle of the Year שירת הבקשות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • אוֹדֶה אֵל חַי – הקב"ה הוא אל חי, כמוזכר מספר פעמים במקרא, למשל אצל דוד המלך בתהלים (פד, ג): נִכְסְפָה וְגַם כָּלְתָה נַפְשִׁי לְחַצְרוֹת יְיָ לִבִּי וּבְשָׂרִי יְרַנְּנוּ אֶל אֵל חָי.
    • וְזֵכֶר רַב טוּבְךָ – מזכיר וזוכר את רוב טובותיו וחסדיו של האל, לפי תהלים קמה, ז: זֵכֶר רַב טוּבְךָ יַבִּיעוּ וְצִדְקָתְךָ יְרַנֵּנוּ.
    • אֲנִי מַזְכִּיר הַיּוֹם – שיבוץ דברי שר המשקים מבראשית מא, ט: וַיְדַבֵּר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת-פַּרְעה לֵאמֹר אֶת חֲטָאַי אֲנִי מַזְכִּיר הַיּוֹם. השיבוץ הוא במשמעות הפוכה. במקור מתוודה שר המשקים על חטאיו, וזוכר את שכחתו. כאן המשורר מזכיר היום ובכל יום את חסד האל וטובו.
    • בּוֹחֵר בַּשְּׁפָלִים וּנְפָשׁוֹת אֻמְלָלִים – הקב"ה קרוב דווקא אל השפלים והאומללים ובהם הוא חפץ , כדברי ישעיהו הנביא (נז, טו): כִּי כֹה אָמַר רָם וְנִשָּׂא שׁכֵן עַד וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ מָרוֹם וְקָדוֹשׁ אֶשְׁכּוֹן וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים.
    • יוֹשִׁיעַ וְיַשְׁלִים – יושיע וישלים (הן מלשון שלום והן מלשון השלמה, שלימות) את אותם שפלים ואומללים וניתן לומר שמדובר בעם ישראל ככלל.
    • וִינַשְּׂאֵם יוֹם יוֹם – ירומם ונשא את השפלים והאומללים.
    • גּוֹמֵל לְחַיָּבִים טוֹבוֹת – מעניק טוב גם למי שאין לו די זכויות שיצדיקו את קבלת הטוב. לפי לשון ברכת ה'גומל': בָּרוּךְ אַתָּה ... הַגּוֹמֵל לְחַיָּבִים טוֹבוֹת שֶׁגְּמָלַנִי כָּל טוֹב.
    • טוֹבוֹת מְשֻׁלָּבִים – הטובות והחסדים כמו משולבים וקשורים זה לזה.
    • רַחֲמֶיךָ רַבִּים מְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם – פרפראזה על ברכת יוצר המאורות בשחרית שם מתואר חידוש מעשה בראשית ברחמים: הַמֵּאִיר לָאָרֶץ וְלַדָּרִים עָלֶיהָ בְּרַחֲמִים וּבְטוּבוֹ מְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית. כאן מחדש הבורא את רחמיו בכל יום.
    • דָּפַקְנוּ דְלָתֶיךָ – על פי הסליחות: כְּדַלִּים וּכְרָשִׁים דָּפַקְנוּ דְלָתֶיךָ. דְּלָתֶיךָ דָפַקְנוּ רַחוּם וְחַנּוּן, נָא אַל תְּשִׁיבֵנוּ רֵיקָם מִלְּפָנֶיךָ.
    • אֵין זוּלָתֶךָ – הקב"ה הוא האל היחיד ואין בלתו, לפי שמואל ב ז, כב ודברי הימים א יז, כ: וְאֵין אֱלֹקִים זוּלָתֶךָ.
    • שׁוּר – רְאה.
    • צוּר – סלע, כינוי לאלקים המבטא עוצמה.
    • כִּי עָלֶיךָ הֹרַגְנוּ כָּל הַיּוֹם – הרגו בנו בגלל אמנותנו בך. שיבוץ הפסוק מתהלים מד, כג: כִּי עָלֶיךָ הֹרַגְנוּ כָל הַיּוֹם נֶחְשַׁבְנוּ כְּצֹאן טִבְחָה.
    • עַל יַד אִישׁ תִּפְאָרָה – אליהו או המשיח.
    • לֵאמֹר הִנֵּה בָא יוֹם – המבשר יבשר ויאמר כי הגיע זמן הגאולה, וכך מוזכר אצל הנביאים על אודות היום של אחרית הימים, למשל אצל יואל (ב, א): תִּקְעוּ שׁוֹפָר בְּצִיּוֹן וְהָרִיעוּ בְּהַר קָדְשִׁי יִרְגְּזוּ כּל ישְׁבֵי הָאָרֶץ כִּי בָא יוֹם יְיָ כִּי קָרוֹב.
    • זִמְרָה וְקוֹל שִׂמְחָה – תיאור שמחת הגאולה, שאז תהיה שמחה ושירה רבה, לפי ישעיה נא, ג: שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יִמָּצֵא בָהּ תּוֹדָה וְקוֹל זִמְרָה.
    • נָס יָגוֹן וַאֲנָחָה – בזמן הגאולה יסתלקו המכאובים והצער. לפי ישעיה לה, : וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן... שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה.
    • יְגִילוּן כָּל הַיּוֹם – השמחה תהיה תמידית ונמשכת. לפי תהלים פט, יז: בְּשִׁמְךָ יְגִילוּן כָּל הַיּוֹם וּבְצִדְקָתְךָ יָרוּמוּ.
    • חָנֵּנוּ חָנֵּנוּ – לאחר תיאורה המוחשי של שמחת הגאולה לעתיד לבוא, חוזר המשורר אל ההווה ומבקש מהאל: חמול וחוס עלינו, לפי תהלים קכג, ג: חָנֵּנוּ ה' חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז.
    • אַתָּה אָבִינוּ אַתָּה תוֹשִׁיעֵנו – הקב"ה הוא אביהם וגואלם של בני ישראל, לפי ישעיה סג, טז: כִּי אַתָּה אָבִינוּ כִּי אַבְרָהָם לֹא יְדָעָנוּ וְיִשְׂרָאֵל לֹא יַכִּירָנוּ אַתָּה ה' אָבִינוּ גֹּאֲלֵנוּ מֵעוֹלָם שְׁמֶךָ.
    • קִוִּינוּ כָּל הַיּוֹם – עם ישראל מייחל ומצפה יום יום לגאולה, לפי תהלים כה, ה: אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם.
    • טַהֵר אֶת לִבֵּנוּ לְעָבְדָךְ – לפי ברכת קדושת היום בתפילת עמידה של שבת: וְטַהֵר לִבֵּנוּ לְעָבְדְּךָ בֶּאֱמֶת.
    • יוֹצְרֵנוּ יָדַעְתָּ יִצְרֵנוּ – לפי לשון הפיוט הנלווה לווידוי ליום כיפור יוֹצְרֵנוּ וְעוֹשֵׂנוּ יוֹדֵעַ יִצְרֵנוּ. ביטוי זה מופיע גם בפיוט 'ונתנה תוקף' - אֱמֶת כִּי אַתָּה הוּא יוֹצְרָם וְאַתָּה יוֹדֵעַ יִצְרָם.
    • יִצְרֵנוּ רַק רַע כָּל הַיּוֹם – תיאור האדם ויצרו הרע. השיבוץ מבראשית ו, ה: וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם.
    • יָשָׁר אֵין עָוֶל בּוֹ – לעומת זאת, הקב"ה ישר ואינו עושה עוול. לפי הפסוק מדברים לב, ד: אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא.
    • אַשְׁרֵי כָּל חוֹסֵי בוֹ – מאושרים החוסים בה', לפי תהלים ב, יב: אַשְׁרֵי כָּל חוֹסֵי בוֹ.
    • אַל יֵרַךְ לְבָבוֹ – החוסה באל לא יפחד. הביטוי לקוח מדברי החיזוק של הכהן משוח המלחמה המחזק את העם לפני צאתו למלחמה (דברים כ, ג): שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אַתֶּם קְרֵבִים הַיּוֹם לַמִּלְחָמָה עַל –אֹיְבֵיכֶם אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּחְפְּזוּ וְאַל–תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם.
    • כְּבוֹד מַלְכוּתֶךָ גַּלֵּה – השיבוץ מתהלים קמה, יא כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ יֹאמֵרוּ וּגְבוּרָתְךָ יְדַבֵּרוּ. זוהי גם לשון תפילת העמידה במוסף של שלשה רגלים: גַּלֵּה כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ עָלֵינוּ מְהֵרָה וְהוֹפַע וְהִנָּשֵׂא עָלֵינוּ לְעֵינֵי כָּל חָי.
    • יֵדְעוּ אֵין בִּלְתֶּךָ אֱלֹקִים – כל האומות ידעו ויכירו שאין אלקים זולתי הקב"ה לפי שירת חנה בשמואל א ב, ב: אֵין קָדוֹשׁ כַּה' כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ וְאֵין צוּר כֵּאלֹקֵינוּ.
    • לוֹ נָאוָה תְהִלָּה – לו ראוי ונאה להלל, לפי תהלים קמז, א: הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹקֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה.
    • תְהִלָּה לְאֵין קֵץ וְתִכְלָה – הלל שאין לו סוף.
    • שְׂפָתַי לֹא אֶכְלָא זְמִירוֹת – לא אפסיק מלשיר ולהלל את האל.
    • מוֹשֵׁל בִּגְבוּרָתוֹ עוֹלָם – הקב"ה מושל על העולם בגבורתו. השיבוץ מתהלים סו, ז: מֹשֵׁל בִּגְבוּרָתוֹ עוֹלָם.
    • בְּחָכְמָתוֹ כּוֹנֵן בִּתְבוּנָתוֹ – ברא את העולם בחכמה ובתבונה, לפי משלי כד, ג: בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת וּבִתְבוּנָה יִתְכּוֹנָן.
    • נוֹרָא הַתְּהִלּוֹת – האל הוא גדול ונורא ועושה תהלות - נסים ונפלאות נוראים. לפי שירת הים (שמות טו, יא): נוֹרָא תְהִלֹּת עֹשֵׂה פֶלֶא.
    • צַדִּיק בְּמִפְעָלוֹת – הקב"ה צדיק וצדיק במעשיו.
    • שֹׁמֵעַ תְּפִלּוֹת תְּמִידִין בְּכָל יוֹם – שומע את התפילות שתוקנו במקום קרבנות תמיד, וגם: שומע תפילות תמיד בכל יום.
    • סוֹלֵחַ לַשָּׁבִים בְּכָל לֵב נִקְרָבִים – האל סולח לאותם השבים ומתקרבים אליו בכל לבם.
    • חֶלְקָם בַּאֲהָבִים חַיִּים כֻּלָּם הַיּוֹם – חלקם של השבים אל ה' מאהבה הוא חיים, ע"פ דברי משה רבנו לעם ישראל טרם מותו: וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּיְיָ אֱלֹקֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם (דברים ד, ד).
    • עוֹשֶׂה לַעֲשׁוּקִים מִשְׁפָּטִים חֲזָקִים – רב את ריבם של הגזולים, לפי תהלים קמו, ז: עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים.
    • וְאוֹהֵב צַדִּיקִים – לפי הפסוק הבא מתהלים (קמו, ח): ה' אֹהֵב צַדִּיקִים.
    • לָךְ יִדְרֹשׁוּן יוֹם יוֹם – יבקשו תמיד את קרבת האל, לפי ישעיה נח, ב: וְאוֹתִי יוֹם יוֹם יִדְרֹשׁוּן.
    • פּוֹקֵחַ הָעִוְרִים וְשׁוֹמֵר אֶת גֵּרִים וּמַתִּיר אֲסִירִים – לפי המזמור שהוזכר בבית הקודם - תהלים קמו, ח-ט: ה' פֹּקֵחַ עִוְרִים ה' זֹקֵף כְּפוּפִים, ה' אֹהֵב צַדִּיקִים, ה' שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים.
    • יְשַׁוְּעוּ – יתחננו.
    • צוֹנֶה וַאֲלָפִים מֵאוֹת וַאֲלָפִים – צאן ובקר רב, לפי תהלים ח, ח: צֹנֶה וַאֲלָפִים כֻּלָּם וְגַם בַּהֲמוֹת שָׂדָי.
    • מִנְחָה לָאַלּוּפִים יְשִׁיבוּן – אותו צאן ובקר רב ישמש כמנחה וכקרבן.
    • קָרוֹב לְכָל קוֹרְאָיו – האל קרוב אל הפונים אליו, לפי תהלים קמה, יח: קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת.
    • רוֹצֶה אֶת יְרֵאָיו – לפי המשך המזמור, תהלים קמה, יט: רְצוֹן יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה.
    • חֶסֶד אֵל כָּל הַיּוֹם – הקב"ה רחום ועושה חסד עם ברואיו יום יום. השיבוץ מתהלים נב, ג: מַה תִּתְהַלֵּל בְּרָעָה הַגִּבּוֹר חֶסֶד אֵל כָּל הַיּוֹם.
    • רָם – גבוה, כינוי לאל.
    • יִרְאוּ עֵינֵינוּ בִּנְיַן אוּלַמֵּנוּ – נחזה בבניין המקדש.
    • מִקְּדָשׁ כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ – את המקדש שידיך כביכול יסדו ובנו, לפי שירת הים בשמות טו, יז: מִקְּדָשׁ ה' כּוֹנֲנוּ יָדֶיךָ.
    • בּוֹ בַיּוֹם – ביום הגאולה.
    • שְׂחוֹק מָלֵא פִינוּ רִנָּה וּלְשׁוֹנֵנוּ – שמח אותנו עד שנשיר ונזמר, לפי תהלים קכו, ב: אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה.
    • נִפְלָאוֹת הַרְאֵנוּ – הראה לנו נסים, לפי מיכה ז, טו, המתאר את הגאולה העתידה: כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת.
    • בְּעֶצֶם הַיּוֹם – ביום הגאולה.
    • תָּבוֹא תְחִנָּתִי וְתִקְרַב רִנָּתִי – תפילתי תגיע אליך ותיענה, לפי תהלים קיט, קסט-קע: תִּקְרַב רִנָּתִי לְפָנֶיךָ... תָּבוֹא תְחִנָּתִי לְפָנֶיךָ...
    • לְנֶגְדִּי שִׁוִּיתִי יְיָ כָּל הַיּוֹם – האדם הדבק באל מדמה כאילו הוא נמצא מולו ונגדו בכל רגע ורגע, כדברי דוד המלך בתהלים טז, ח: שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט.
    • יִפְצְחוּ לָךְ תּוֹדָה – ישירו ויודו לך.


Have more information? Found a mistake?