⁨⁨Al-Difa' (Originally: Ad-Difaa)⁩ - ⁨الدفاع⁩⁩

⁨1934⁩

⁨1935⁩

⁨1936⁩

⁨1937⁩

⁨1938⁩

⁨1939⁩

⁨1940⁩

⁨1941⁩

⁨1942⁩

⁨1943⁩

⁨1944⁩

⁨1945⁩

⁨1946⁩

⁨1947⁩

⁨1948⁩

You are currently viewing a newspaper from our Jrayed Collection (the Archive of Arabic Newspapers of Ottoman and Mandatory Palestine). To access the collection's specialized search tools, click here.

About this newspaper

Title: ⁨⁨Al-Difa' (Originally: Ad-Difaa)⁩ - ⁨الدفاع⁩⁩
Available online: 20 April 1934 - 29 December 1948 (3,874 issues; 20,508 pages)
Language: ⁨Arabic⁩
Region: ⁨The Middle East⁩
Country: ⁨Mandatory Palestine⁩
City: ⁨Jaffa⁩
Collection: ⁨Jrayed - Arabic Newspaper Archive of Ottoman and Mandatory Palestine⁩
Frequency: ⁨Daily⁩
Description:
In 1934, three journalists left the newspaper al-Jami'a al-Islamiyya and founded a new paper called al-Difa' (The Defense). The three founders were Ibrahim al-Shanti (Jaffa, 1910-1979), Sami al-Siraj (Homs, Syria, 1893-1960), and Khayr al-Din al-Zirikli (Beirut, 1893-1976), with al-Shanti as the owner. Alongside Filastin, al-Difa' was considered the most important Arab-language newspaper in the Mandate period. In a relatively short span of time, the newspaper managed to reach a wider readership than the older Filastin. Furthermore, al-Difa' was able to attract a number of senior journalists (such as Mahmoud Abu al-Zalaf, Mahmoud Ya'ish, Ahmad Khalil al-'Aqad, and others) who wrote about internal Palestinian politics, pan-Arabic politics, and pan-Islamic politics, as well as diverse social issues. During the fighting in 1948, Ibrahim al-Shanti moved to Cairo and continued to publish the newspaper from there for a year. In 1950, the newspaper started to be published in Jerusalem, after al-Shanti transferred ownership of the paper to his brother Sadiq al-Shanti. While the rival newspaper Filastin was considered in the eyes of many to be identified with the camp that opposed the Palestinian leadership and was more supportive of pan-Arabism, al-Difa' was closer to the camp of Haj Amin al-Husseini, supported the Palestinian struggle against the Mandate, and opposed the Zionist movement. The newspaper originally came out twice a week but quickly became a daily. On the occasions when the newspaper was closed down by Mandatory order due to op-eds or commentaries, the editors would publish an alternative newspaper under the name Al-Hayat (between the years 1937-1939); and on other occasions under the names Al-Fajr or Al-Jihad.
[ + Show More ]