Back to search results

Benno Rothenberg Archive.

Enlarge text Shrink text

בנו רותנברג (2012-1914), צלם, ארכיאולוג ופילוסוף. עבד כצלם עיתונות וצילם משלחות ארכיאולוגיות רבות. הארכיון מכיל כ50,000 תצלומים תיעודיים במגוון נושאים כגון: ראשית ההתיישבות בארץ, טקסים ואירועים, מלחמות ומבצעים. כמו כן, הארכיון מכיל תצלומים ממשלחות ארכיאולוגיות רבות בארץ, בסיני ובספרד.

Reference Code
ARC. 4* 2068
Dates
1946-1988
Consists of
50,000 photographs.
Languages
zxx;
Description
ארכיון בנו רותנברג הוא אוסף תצלומים תיעודיים מהעשורים הראשונים להקמת מדינת ישראל ותצלומים ממשלחות ארכיאולוגיות בישראל. רותנברג תיעד אירועים רבים, בהן מלחמות ומבצעים. בין היתר, היה צלם עיתונות רשמי במלחמת העצמאות בה תיעד הן את קרבותיה והן את חיי היומיום בשנות המלחמה. כמו כן, תיעד רותנברג את הכרזת המדינה וחתימת מגילת העצמאות, את גלי העלייה ארצה, את מחנות המעצר בקפריסין ואת מחנות העולים בתימן את כניסת העולים החדשים לישובים הערבים הנטושים, את המעברות, את הקיבוצים, המושבים ויישובי הספר החדשים. רותנברג צילם, בין היתר, לעיתונים "דבר השבוע", "העולם הזה", "מעריב" ו"בשער". חלק נרחב מאוסף התצלומים של בנו רותנברג הינו תצלומי אתרים ארכיאולוגיים רבים בישראל ומשלחות ארכיאולוגיות בהן השתתף ואת חלקן אף ייסד וניהל. האוסף כולל תצלומים ממשלחת הסקר הארכיאולוגי בנגב בראשותו של נלסון גליק משנת 1952, משלחות ארכיאולוגיות של פרופ' יוחנן אהרוני במדבר יהודה ומצדה בהן רותנברג משמש כעוזר ארכיאולוגי וצלם בין השנים 1954-1959. כמו כן, באוסף תצלומים מאתרים ארכיאולוגים וממצאים רבים מסקר ארכיאולוגי שערך רותנברג בסיני עם סיום המלחמה ב1956, תצלומים ממשלחת חפירות במצדה אותה ניהל ב1959 ומשלחת החפירות בתמנע אותה ניהל החל משנת 1964. בנוסף לכך, באוסף תצלומים מסקרים וחפירות במכרות עתיקים בדרום ספרד מטעם המכון לארכיאו-מטלורגיה, לונדון.
location
  • The Archives Collection of the National Library of Israel The Archives Collection of the National Library of Israel
Title ארכיון בנו רותנברג.
Additional Titles English title: Benno Rothenberg Archive.
العنوان بالعربية: أرشيف المصور بنو روتنبرغ
Notes התצלום תואר על ידי אוסף מיתר באמצעות מידע מהצלם
Citation Note ARC. 4* 2068 ארכיון בנו רותנברג, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
Host Item ארכיון בנו רותנברג.
Level of Description Fonds Record
Biographical summary בנו רותנברג (1914-2012), נולד למשפחה חסידית, עלה לארץ מגרמניה, פרנקפורט בשנת 1933 בהיותו בן 19. עם עלייתו פנה מיד ללימודי מתמטיקה ופילוסופיה באוניברסיטה העברית ובשנת 1936 התגייס ליחידה הנודדת הירושלמית של ההגנה בפיקודו של האלוף יצחק שדה. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה התגייס לשירות המטאורולוגי של חיל האוויר הבריטי ופרסם את ספרו הראשון בנושא מטאורולוגיה. בשנת 1945 רכש את מצלמתו הראשונה, לימד עצמו צילום והתחיל לעבוד כצלם עיתונות. במהלך מלחמת העצמאות הוא כבר שירת כצלם עיתונות רשמי, אך בו בזמן צילם ופרסם כתבים בנושא מטאורולוגיה ופילוסופיה. בשנת 1952 הצטרף כצלם למשלחת הסקר הארכיאולוגי בנגב בראשותו של נלסון גליק, תחום בו התמחה בעשורים הקרובים הן כארכיאולוג והן כצלם. לאחר מבצע סיני ערך סקר ארכיאולוגי בסיני שבעקבותיו הוציא את הספר תגליות סיני ובשנת 1964 ניהל משלחת חפירות לתמנע. הספר צפונות הנגב, המסכם 15 שנות מחקר (1967) זיכה אותו בפרס אילת. בנו רותנברג היה בעל תואר דוקטור לפילוסופיה וארכיאולוגיה מאוניברסיטת פרנקפורט, מרצה בכיר לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב ומשנת 1971 פרופסור במכון לארכיאולוגיה בלונדון. מחקריו הארכיאולוגיים נמשכו עד 2005. בנו רותנברג עסק בצילום עד יום מותו בשנת 2012.
Ownership history ארכיון התצלומים של בנו רותנברג היה בבעלות משפחת צבי ועפרה מיתר, והיה שמור במשרדי האוסף ברמת גן. האוסף עבר רישום ותיאור בקטלוג הספריה הלאומית במסגרת שיתוף פעולה אוסף קרן מיתר לבין הספריה הלאומית, החל משנת 2019 ולאחר מכן הופקד בספריה הלאומית.
Credits אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית Meitar Collection, The Pritzker Family National Photography Collection, The National Library of Israel
National Library system number 990055619630205171
Links אודות אוסף מיתר
תמונת ארכיון

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית Meitar Collection, The Pritzker Family National Photography Collection, The National Library of Israel

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?