audio items
snunit

אפודי שש

لتكبير النص لتصغير النص
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    מרכז אסיה וקווקאז - פרס יקר שוקרי
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל;ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 4.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים כהן
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
playerSongImg
عنوان אפודי שש
السلم الموسيقي כללי
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
عن
  • פיוט מתוך קדושתא, הקדמה לאמירת הקדושה. הפיוט מתאר כיצד ביקום כולו מהללים את האל ומקדשים את שמו, רגע לפני שקהל המתפללים מצטרף לצבא השמיים באמירת הקדושה. 'אפודי שש' נֶאֱמר עד היום במסורת הספרדים ועדות המזרח בתפילת שחרית של יום הכיפורים. מחבר הפיוט על פי המחקר הוא ר' יוסף בן אביתור, הגם שבסידורים הוא מיוחס לרבי יהודה הלוי.

    הפיוט כתוב על פי תבנית קבועה ומסודרת:
    כל שתי שורות מתחילות באות אחרת מן האלפבית על פי הסדר (א-ל)


    כל בית בנוי מארבע שורות, כאשר כל שורה נחתמת בביטוי קבוע ("אוֹמְרִים קָדוֹשׁ" או: "אוֹמְרִים בָּרוּךְ"), והשורה האחרונה נחתמת בשילוב של שני הביטויים: "אוֹמְרִים קָדוֹשׁ וּבָרוּךְ". השורה הראשונה והשלישית בכל בית מתייחסות למלאכים, והשורה השניה והרביעית מתייחסות לעם ישראל. בסוף כל בית מגיע הפזמון החוזר: "לְיוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת, לְרוֹכֵב עֲרָבוֹת, קָדוֹשׁ וּבָרוּךְ".

    המבנה הצורני הכפול מבטא את החלוקה התוכנית לשניים: חלוקה בין שמיים וארץ, והשוואה בין המלאכים לבין בני ישראל. השוואה זו מקורה עוד במדרשים שונים בהם מסופר על מעין תחרות בין המלאכים לבין עם ישראל. הקב"ה הוא מצד אחד "יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת" – כלומר זה שמהולל על ידי בני ישראל ("יושב תהלות ישראל": תהלים כב, ד), ומצד שני הוא "רוֹכֵב עֲרָבוֹת" (ע"פ תהלים סח, ה), כלומר: נמצא בעולמות העליונים, ב"עֲרָבוֹת", ומשובח בפי מלאכיו. התחרות בין שני הצדדים חוזרת בפיוטים נוספים של הימים הנוראים, ובפרט יום הכיפורים, שבו נמנעים היהודים ממאכל ומעינוגים שונים ולובשים לבן, ובכך נעשים דומים למלאכים, וכן בפיוט הקדום 'אשר אימתך' מאת יניי.

    האמצעי האומנותי הבולט בשיר, מלבד ההשוואה הקבועה בין המלאכים לישראל, הם הכינויים. כמעט בכל שורה בשיר נעשה שימוש בכינוי כלשהו, המבוסס על המקרא או על המדרש. "אֲפוּדֵי שֵׁשׁ", למשל, הוא כינוי למלאכים, החגורים בשש כנפיים (ע"פ ישעיה ו, ב. "אֵל שׂוֹנֵא שֵׁשׁ" הוא כינוי לקב"ה, השונא במיוחד שש מידות רעות "שש הנה שנא ה'" (משלי ו, טז). רשימת הכינויים שבפיוט אינה רשימה אלפבתית סתמית או אקראית. פעמים רבות קיים קשר בין הכינוי שנבחר באותו הבית עבור המלאכים לבין הכינוי שנבחר לישראל. למשל: היכן שהפייטן בוחר לתאר את המלאכים כ"טְבוּלִים בְּנָהָר" (טהורים), הוא בוחר לתאר את ישראל כ"טְבוּעִים בְּבוֹר בְּרִית" (מצויים בגלות), תוך שימוש בדימוי נוסף מתחום המים.

    בתחרות בין המלאכים לישראל, הפיוט נותן עדיפות לישראל, שאומרים גם "קדוש" וגם "ברוך". "אומרים קדוש" מתייחס לאמירת "קדוש קדוש קדוש ה' צבאות", שע"פ הכתוב בישעיה (ו, ג) היא הקדושה שקוראים זה אל זה המלאכים. "אומרים ברוך" מתייחס ככל הנראה לאמירת "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" שבקריאת שמע. המלאכים אומנם עשויים מאש ("בְּהוּקִים בָּאֵשׁ, לְיוֹצְרָם מֵאֵשׁ"), אבל עם ישראל – הגם שאינו עשוי מאש – הוא בחון באש ובמים: "בְּחוּנִים בָּאֵשׁ וּבַמַּיִם", כלומר: עמד בנסיונות ובקשיים רבים בעבודתו את האלוהים.

    כיום נאמר הפיוט במסורות הספרדים, עדות המזרח וחלק מבני תימן בחזרת הש"ץ של שחרית ביום הכיפורים. על פי חלק מהמנהגים מלֻוָּוה אמירת הפיוט במעין דיאלוג מוזיקלי בין החזן והקהל: החזן אומר את השורות המתחלפות והמתפללים עונים לו בסיומי השורות "אומרים קדוש" ו"אומרים ברוך", "אומרים קדוש וברוך" וכן את הפזמון החוזר.

أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟