audio items
snunit

יוצר אור

لتكبير النص لتصغير النص
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו שמעון אילוז
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
playerSongImg
عنوان יוצר אור
السلم الموسيقي כללי
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
عن
  • ברכת "יוצר אור" הינה הברכה הראשונה מברכות קריאת שמע של שחרית, והיא נאמרת (בשינויים מסוימים) בכל תפילות השחר בין בחול בין בשבתות וימים טובים. לאחריה נאמרות ברכת "אהבת עולם" (או בנוסח אחר "אהבה רבה"), פרשיות קריאת שמע וברכת "אמת ויציב".
    קריאת שמע וברכותיה הן מחלקי התפילה הקדומים ביותר, ובניגוד לרוב התפילות שבידינו, שנוסחם לא הוזכר במשנה או בתלמוד, ברכות אלו נדונו בכמה מקורות תנאיים ותלמודיים וקטעים מהן צוטטו כבר בתלמוד. חיוב אמירתן נקבע במשנה (ברכות פ"א מ"ד): "בשחר מברך שתים לפניה ואחת לאחריה".
    הברכות הראשונות של קריאות שמע היומיות, "יוצר אור" ביום ומקבילתה בלילה "המעריב ערבים", סובבות סביב העניין האסטרונומי של החילוף בעונות היום, ומבטאות את התפעלותו של האדם ממחזוריות הטבע וביותר את התפעלותו מהבורא והנהגתו את עולם הטבע. ברכות אלו מלאות בתיאורים יפהפיים של בריאת האור והחושך יש מאין, מהלך גרמי השמים, שינוי העיתים וחילוף הזמנים.
    ברכת "יוצר אור" נאמרת בעת שאור השמש מתחיל לבקוע ויום חדש מפציע, והמתפלל המתעורר ליום חדש משבח לבוראו, זמן קצר בטרם תתפוגג שלוות הלילה ותוחלף בהמולת הבוקר. בעוד שאורם העדין של הירח והכוכבים הביאוהו בליל אמש להסתכל כלפי מעלה, להתבונן במרחב האין סופי של הרקיע ולהרהר באופן סידורם של הכוכבים ומחזוריות העיתים והזמנים


    אור השמש המבהיק גורם לו להשפיל מבטו ולהתפעל דווקא מעוצמתו של הטבע ומרוב פרטיו המצויים מסביבו, בארץ. יחד עם זאת, ברכת יוצר אור בבסיסה, לפני ההרחבות הרבות שנתווספו לה, היא בעלת טון תכליתי וכוללני ופחות מהורהר ומתפעל ממקבילתה בערב. מוטיב מרכזי החוזר בברכה זו בכמה אופנים הוא בריאת העולם יש מאין, בהדגשה כי קיומו וחיותו של היקום כולו, השמימי והארצי, בכל רגע ורגע, הוא ע"י הקב"ה.
    ברכת 'יוצר אור' ארוכה משמעותית ממקבילתה בלילה, 'המעריב ערבים'. משום שנתווספו לה חטיבות נוספות והיא הורחבה הרבה מעבר ליתר הברכות המצויות בתפילת הקבע. כאמור, גוף הברכה, עניינו הוא ברכה על ההנהגה הטבעית של העולם בהדגשה כי העולם אינו מנהיג את עצמו והוא נוצר יש מאין בידי הקב"ה המנהיגו ומקיימו. לאחר מכן עוברת הברכה להתמקד בתפילת עם ישראל אל הבורא. קטע זה פותח בפניה אל הקב"ה כאלהי העולם ומיד לאחריו באה התחינה – ברחמיך הרבים, רחם עלינו!. לאחר פסקת הבקשה, אומרים את הפיוט האלפביתי "אל ברוך גדול דעה", המשמש גם כמקשר בין גוף הברכה העוסק ביצירת המאורות לבין החלק המיוחד שנוסף לברכה זו - "קדושת היוצר", המתארת את הקדושה הנאמרת ע"י המלאכים בשמים. "קדושת היוצר" הוכנסה לסידור התפילה ככל הנראה ע"י 'יורדי מרכבה' (קבוצת מיסטיקאים קדמונים שפעלו במאות הראשונות לספירה). אחרי קדושת היוצר יש חזרה לעניינה של הברכה והוא יצירת המאורות.
    בשבת אומרים נוסח מורחב לברכת יוצר, ובו הפיוטים ״הכל יודוך״, ״אל אדון״ ו״לאל אשר שבת״, שמקורם בפיוט הארץ ישראלי הקדום.

أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟