audio items
snunit
العودة إلى نتائج البحث

הפטרה לשמחת תורה (שמיני עצרת)

لتكبير النص لتصغير النص
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    איטליה - איטליה כללי מרקו אוטולנגי
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי יהודה קדרי
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
playerSongImg
عنوان הפטרה לשמחת תורה (שמיני עצרת)
دورة العام לכל עת;שמחת תורה / שמיני עצרת
موعد الصلاة אחר ללא לחן
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
عن
  • הפטרת שמחת תורה היא למעשה ההפטרה של פרשת "וזאת הברכה" - הפרשה האחרונה בחומש דברים, החותמת את חמשת חומשי התורה ונקראת באופן מסורתי בבוקר החג.

    ההפטרה מתארת את מעבר ההנהגה ממשה ליהושע. הצורך המיידי הדחוף בתחילת ספר יהושע, עוד בטרם יכנסו ארצה ויתחילו בכיבושה, הוא ביצור מעמדו של יהושע כמנהיג, ובכך עוסקת הפטרתנו. אף שמעבר זה טבעי ומתבקש - מתוך הנחה שיש לבחור את התלמיד המובהק ולא את הבן - ונקבע מפי הקב"ה בכבודו ובעצמו, עדיין אין המעבר כה חלק ואין מינויו של יהושע כה פשוט בעיני העם.

    משה רבנו היה "עבד ה'", כפי שהוא מכונה בתחילת הפסוק הראשון של ההפטרה, "ויהי אחרי מות משה עבד ה''", ומכאן נובע האתגר להנהיג את ישראל כממשיכו של אדם שהיה עבד ד' ולזכות לאמון העם. ובל נשכח שבפעם היחידה שנדמה היה לעם שמשה עזבם והסתלק מהם, הם הגיעו לחרדה ולאבדן שליטה ומשם הגיעו לידי חטא העגל החמור. אמנם, עברו ארבעים שנה מני אז, התחלף הדור ומשה הכינם בסוף ימיו לירידתו מן הבמה, אך עדיין לא ברור כיצד יגיב העם להסתלקותו והחלפתו במנהיג אחר.

    למרות כל מעלותיו של יהושע וגדלותו הרוחנית, הרי ברור שאיננו מגיע למדרגתו הרוחנית העליונה של משה. ממילא, נפתח פתח לעם לסרב לקבל את יהושע כמנהיגם ולקרוא תיגר עליו.

    לכן, הקב"ה מחזק את ידי יהושע ומדגיש בהבטחה אלוקית שיהושע ימשיך את הישגיו של משה ויזכה לאותה סיעתא דשמיא: "כִּי עִמְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ."

    הבחירה בהפטרה זו מצטרפת לתנועת ההמשכיות שמתקיימת ביום זה: כשם שבקריאת התורה מתחילים מיד לאחר קראת הפרשה מחזור חדש בקריאת הפרק הראשון מספר בראשית, כך גם בהפטרה ממשיכים את הסיפור שבו מסתיימת התורה - במנהיג הבא ובספר הראשון בנביאים.

    יש לציין כי המנהג לקרוא הפטרה זו מנוגד לגמרא מפורשת, שלפיה מפטירין ב"ויעמד שלמה" (סיפור הקמת המקדש בספר מלכים א). המנהג לקרוא הפטרה זו מתועד כבר בתקופת הגאונים - בסידור רס"ג, הקובע בפשטות כמנהגנו, ובסדר רב עמרם גאון מביא את שני המנהגים. גם ראשונים כדוגמת הרמב"ם והרא"ש מזכירים את שתי האפשרויות, וכיום זהו המנהג הרווח.

    למנהג ספרד, הספרדים והתימנים קוראים בפרק הראשון עד פסוק ט ולמנהג אשכנז, קוראים את הפרק כולו. הפטרה זו היא אחת משלוש ההפטרות היחידות הנקראות מספר יהושע.



أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟