audio items
snunit
العودة إلى نتائج البحث

הטוב והמיטיב - ברכת המזון

لتكبير النص لتصغير النص
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 2.
    מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) - צנעא אהרן עמרם
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
playerSongImg
عنوان הטוב והמיטיב - ברכת המזון
دورة العام שבת
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
عن
  • ברכת 'הטוב והמיטיב' היא הברכה הרביעית של ברכת המזון. צמד מלים זה שאול מהפסוק בתהלים (קיט:סח): טוֹב אַתָּה וּמֵטִיב לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ.
    לפני שברכה זו נכללה בברכת המזון היא היתה קיימת כברכה עצמאית: ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם, הטוב והמיטיב. ברכה זו היתה נאמרת כשאדם התבשר בשורות טובות ומובנה היה שלא זו בלבד שה' הוא טוב במהותו אלא שהוא שואף, כביכול, לחלוק את טובו עם אחרים. היו מחכמי המשנה שסברו שיש להגיד ברכה זו לא רק באירועים משמחים אלא גם בבית האבל, וכנראה התכוונו להדגיש את אחדות האל שממנו נובעות הטובה והרעה גם יחד, כחלק ממגמה כללית של דחיית הדעות המאמינות בדואליזם של אל רע ואל טוב. הבולטות בין דעות אלו היו דת זרתוסטרא והגנוסטיקאים הנוצריים, וכחלק מהנסיון של הדיפתן קבעו חכמים בתפילת השחר את מטבע הלשון: יוצר אור ובורא חושך, עושה שלום ובורא את הכל. בליטורגיה של יהודי אשכנז לימים הנוראים מופיע הביטוי "הטוב והמיטיב" בתוספת המלים "לרעים ולטובים" ובכך מורחבת היריעה להכללת בעיית הצדק האלקי ולהצהרה שאנו מודים לה' על טובותיו, למרות שאיננו מבינים מדוע הוא מיטיב לרעים.
    על פי התלמוד הבבלי, ברכת 'הטוב והמיטיב' התווספה לברכת המזון לאחר סיום מרד בר כוכבא וקבורת חללי המלחמה, וייתכן שמי שהתקין אותה רצה לרומם את רוח העם שהיה באווירה קודרת לאחר התבוסה הקשה.
    נוסח הברכה זורם ודינמי, כמעט כאילו נאמר באופן ספונטני ומתפרץ, וכתוב יותר כשירה מאשר פרוזה. אכן בהרבה קהילות ותנועות נוער שרים את הברכה הזו יחד.
    להבדיל משלוש הברכות הראשונות של ברכת המזון, בברכת 'הטוב והמיטיב' אין התייחסות ספציפית לנושא המזון, לפחות בנוסח הספרדי. הניסוח הכללי, שאינו מתעסק במזון דווקא, הוא כנראה תוצאה של האווירה שתוארה לעיל ורצון להדגיש שה' תמיד דואג לעם ישראל. הברכה מנוסחת לא כבקשה אלא כהצהרה: כשם שה' תמיד היה לצדנו והיטיב לנו, וכשם שהוא מיטיב לנו גם עכשיו (למרות שהדבר לא נראה כך) כך הוא ייטיב לנו גם בעתיד.
    לאחר ברכת 'הטוב והמיטיב' נוספה במהלך הדורות שורת בקשות קצרות הפותחות במלים "הרחמן הוא" והכוללות שבח לאל, תפלה על הפרנסה, שלום ובריאות ובקשה לגאולה ולשיבה לארץ. ברצף זה מוסיפים גם ברכות למארחים, לשולחן שעליו סעדנו, ומקרה שהסעודה היתה סעודת שבע ברכות, גם ברכה לחתן ולכלה.
    ההרחבה המתמדת של ברכת המזון נובעת מהמעמד המרכזי שיש לארוחה משותפת בעולם היהודי בפרט ובחברה האנושית בכלל. למעשה, הרעיון שארוחה משותפת מרוממת את האדם למצב שבו הוא יכול לברך מתוך שמחה והרחבת הדעת מופיע כבר בסיפור המקראי על יצחק המבקש מבנו עשו שיכין לו מטעמים כדי שיוכל להעניק לו ברכה מיוחדת.


أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟